آشنایی با سلاح کاما

کاما یک سلاح سرد بسیار خطرناک است

سلاح کاما در برخی از هنرهای رزمی چینی و کاراته و سیلات بکار گرفته می‌ شود. نمی شود در مورد سلاح های سرد صبحت کرد و به کاما (KAMA ) اشاره ای نداشت به خصوص اینکه در بسیاری از انیمیشن های رزمی این سلاح حداقل در دست یکی از شخصیت ها قرار داشته و با استفاده از آن صحنه های بدیع رزم تن به تن ایجاد می شود.

تاریخچه سلاح

کاما در ابتدا به عنوان یک داس ( وسیله ای برای برش یا قطع گیاهان ) توسط کشاورزان ژاپنی، چینی و فیلیپینی برای امور زراعی مورد استفاده قرار می گرفت. در سال ۱۴۷۰ نظامیان ژاپن در اقدامی گسترده اقدام به جمع آوری و توقیف سلاح های جنگی از میان غیرنظامیان کردند و از آن زمان بود که روستائیان و سایر اقشار به فکر استفاده از کاما به عنوان یک سلاح سرد افتادند.

کاما
سلاح کاما در برخی از هنرهای رزمی چینی و کاراته و سیلات بکار گرفته می‌ شود

پس از مدتی به انتهای دسته آن ، زنجیری اضافه شد تا عملکرد آن در میدان رزم بهبود یابد، این سلاح کیوساریگاما نام گرفت. البته لازم به ذکر است که استفاده از کیوساری به مهارت بسیار بالایی نیازمند است و در صورت عدم وجود چنین مهارتی این سلاح می تواند کاربر را به شدت مجروح نماید. از این سلاح در حال حاضر در اجرای کاتاهای زیبای نمایشی استفاده می شود. جنگجویی که مجهز به دو سلاح سرد کاما باشد حریف بسیار خطرناک و مرگ آوری در برابر شمشیر زنان و یا جنگاوران مجهز به بو است زیرا جنگجو می تواند با یک سلاح ضربه شمشیر را بلوکه یا منحرف کرده و با کامای دیگر ضربات بسیار کشنده ای را به حریف وارد نماید بسیاری از علاقمندان به سلاح سرد، کاما را یکی از مرگبارترین سلاح های سرد ژاپن قدیم می دانند.

کاربرد

کاما، مانند بسیاری از سلاح های رزمی اوکیناوایی مورد توجه رزمی کاران قرار گرفت. معمولا در هنگام مبارزه از یک جفت کاما استفاده می شد بطوریکه در هر دست یک سلاح قرار می گیرد.

کاما را می‌توان تکی یا دوتایی به کار گرفت. از لبه و نوک تیغه می‌ توان استفاده کرد و در کاتاهای اوکیناوایی می‌ توان از آنها برای دفاع، گیر انداختن و خلع سلاح حریف استفاده کرد. در محلی که تیغه به دسته متصل می‌ شود یک برآمدگی وجود دارد که از آن در گیر انداختن چوب حریف استفاده می‌ شود؛ اما در کامایی که از آن به عنوان داس کشاورزی استفاده می‌ شود این برآمدگی وجود ندارد. معمولاً تیغه آن را بسیار تیز می‌ کنند که می‌ تواند به سادگی باعث آسیب رسیدن به تمرین‌ کننده تازه‌ کار شود. تیزی تیغه آن نه تنها برای آسیب رساندن به حریف بلکه برای ترساندن حریف هم هست.

در گذشته کاربرد این جنگ‌ افزار در کاتا بسیار بوده اما در کاتاهای امروزی آن، حرکات دست را بیشتر از کاما انجام می‌ دهند و همان حرکات اندک کاما نیز بیشتر چرخاندن‌ های استادانه آن است که با کاتاهای کامای اوکیناوایی تفاوت‌ های زیادی دارد. همچنین کاما سلاحی با کابرد زیاد برای ضربه و دفاع و پرتاب عالی است و با استفاده از آن صحنه های بدیع رزم تن به تن ایجاد می  شود. در حال حاضر از این سلاح در اجرای کاتاهای زیبای نمایشی استفاده می شود.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.