آفتاب سوختگی کودکان را چگونه درمان کنیم؟

آفتاب سوختگی می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌ها باشد

از پوست کودک در مقابل اشعه ماوراءبنفش باید محافظت کرد

آب و هوای گرم برای بچه‌ها یک فرصت مناسبی است تا زیر آفتاب بازی کنند. اما محافظت از پوست بچه‌ها در مقابل اشعه مضر UV بسیار حائز اهمیت است تا دچار آفتاب سوختگی کودکان نشوند.

پوست کودکان و اشعه UV

پوست کودکان نسبت به اشعه ماوراءبنفش بسیار آسیب پذیر است. کودکان زیر ۶ ماه مقدار بسیار کمی ملانین و رنگدانه در پوست نشان دارند، و نسبت به کرم‌های ضدآفتاب بسیار حساس هستند. بنابراین بسیار مهم است که بچه‌ها را زیر نور مستقیم خورشید رها نکنیم. بعد از ۶ ماهگی می‌توان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی کودکان از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کرد.

به دنبال چه نوع ضدآفتابی باشیم؟

آفتاب سوختگی کودکان و دریا و بچه و کرم
ضدآفتاب باید طیف وسیعی از اشعه‌ها را پوشش دهد

دکتر ماهتو توصیه می‌کند: از ضدآفتابی استفاده کنید که طیف وسیعی از اشعه‌ها را پوشش دهد، و از پوست در برابر اشعه UVA و UVB با حداقل SPF 30 بتواند محفاظت کند. به یاد داشته باشید ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن و هر ۲ ساعت بعد از تعریق بیش از حد و شنا از کرم استفاده کنید.

راه‌های محافظت پوست کودکان از آفتاب

  • در ساعت‌های بین ۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر که خورشید در داغ‌ترین لحظاتش است از قرار گرفتن در آفتاب خودداری کنید. و پیاده‌روی‌تان را به قبل از ساعت ۱۰ و بعد از ساعت ۴ موکول کنید.
  • برای محافظت در مقابل آفتاب لباس فرزندتان را سبک و روشن انتخاب کنید به طوری که تمام دست و پای او را بپوشاند.
  • با یک کلاه بزرگ از سر و گردن و گوش‌های فرزندتان محافظت کنید.
  • از چشم‌های حساس با عینک‌های محافظ در برابر اشعه UV محافظت کنید.
  • برای نوزادان از کالسکه با سایبان و محافظ‌های اضافی استفاده کنید.

راه‌های درمان آفتاب سوختگی کودکان

دکتر ماهتو توضیح می‌دهد: اگر نوزاد زیر ۱۲ ماه دچار آفتاب سوختگی شد فورا باید به پزشک مراجعه کنید چون خطر به جود آمدن چندین مریضی وجود دارد. برای کودکان بالای ۱۲ ماه این توصیه‌ها داده می‌شود:

  1. خیلی سریع از زیر آفتاب به سایه پناه ببرید. روی محل آسیب دیده را بپوشانید و تا وقتی که آفتاب سوختگی التیام پیدا نکرده در زیر سایه بمانید. پوشاندن لباس نخی گشاد کمک می‌کند تا نقاط آفتاب سوخته نفس بکشد و سریع‌تر بهبود یابد.
  2. به صورت مرتب پوست آسیب دیده را بررسی و مراقبت کنید تا از التهاب آن کم شود.
  3. پوست را خنک کنید. کمپرس خنک روی پوست قرار دهید برای مثال یک حوله مرطوب با آب سرد را به مدت ۱۵ دقیقه روی آن قرار دهید و یا کودکانتان را زیر دوش آب سرد یا حمام سرد ببرید. هدف پایین آوردن دما با آب ولرم و خنک است. اطمینان حاصل کنید که آب با فشار ملایم باشد نه فشار خیلی زیاد. پوست را با حوله محکم نمالید بلکه به صورت ضربه‌های آرام خشک کنید.
  4. مرطوب کنندگی. بعد از حمام استفاده از کرم‌های بی‌عطر یا لوسیون و پماد برای تسکین پوست مفید هستند. استفاده مکرر از کرم‌ها برای کاهش ظاهر بد پوست لازم است و ممکن است مجبور شوید برای چند هفته ادامه دهید. آلوئه ورا یا سویا دارای ژل یا لوسیون هستند که می‌تواند پوست را تسکین دهد. آلوئه ورا نه تنها یک اثر خنک کننده است بلکه همانند یک ضدالتهاب عمل می‌کند. با احتیاط از کرم یا لوسیون که حاوی مواد نفتی یا لیدوکائین هستند استفاده کنید، این مواد می‌توانند باعث گرما در پوست شوند و یا عامل سوزش موضعی باشند.
  5. آفتاب سوختگی می‌تواند باعث از دست رفتن مایعات از طریق پوست شود. به مقدار زیاد به کودک‌تان آب بدهید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید و به بهبود زودتر کمک کنید.
  6. تاول‌ها را نترکانید. فرزندتان را تشویق کنید که تاول‌ها را نترکانند چون باعث عفونت می‌شود و جای آن بر روی پوست باقی می‌ماند. آن‌ها بعد از چند روز خود به خود بهبود می‌یابند.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

منبع netdoctor.co.uk
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.