سبزه عید را چگونه آماده کنیم؟

سفره هفت سین زیبا با سبزه متفاوت

سبزه عید متفاوی داشته باشید

اصول کلی سبز کردن بذرهای لعابدار

اصول کلی سبز کردن بذرهای لعابدار مثل شاهی یا منداب برای سبزه عید به این صورت است که این بذرها پس از خیس خوردن، حالت ژله‌ای به خود می‌گیرند و به راحتی به ماکت می‌چسبند.

مراحل مختلف سبز کردن سبزه عید:

  1.  خیس کردن: مقدار مناسب بذر را پس از یک بار شستن به مدت ۴۴ ساعت با مقدار آب لازم خیس کنید (میزان آب لازم برای بذر شاهی ۵ برابر و بذر منداب ۵/۲ برابر مقدار بذر است).
  2.  آماده کردن ماکت: سطحی که می‌خواهید سبزه را روی آن سبز کنید اول با آب افشان خیس کرده، سپس یک لایه پنبه به ضخامت ۱۱ سانتیمتر روی سطح ماکت قرار دهید، به طوری که همه جای ماکت را پوشش دهد. سپس روی پنبه یک لایه پارچه تنظیف بکشید. برای ثابت ماندن تنظیف و پنبه در جای خود می‌توانید با یک تکه کاموا آن را ببندید. سپس سطح ماکت را با آب افشان کاملا خیس کرده و بذرهای خیس خورده را روی ماکت بمالید. دقت کنید بذر را فقط یک لایه روی تنظیف بمالید. پس از اتمام کار با آب افشان سطح ماکت را کاملا خیس کنید.
  3. قراردادن روکش نایلونی: در این مرحله که بسیار مهم است، یک کیسه نایلونی شفاف که دو نقطه آن را سوراخ‌هایی به اندازه ۳×۳۳ ایجاد کرده‌اید قرار داده و اضافه‌های نایلون را زیر ماکت جمع نمایید. دقت کنید نایلون به سطح ماکت نچسبد.
  4.  آبدهی: روز اول و دوم سبزه‌ شما به روزی ۳۳ بار آبدهی با آب افشان نیاز دارد. از روز سوم که بذرها ریشه و جوانه کرد و سبزه‌ شما به رنگ سبز کمرنگ درآمد، دیگر احتیاج به روکش نایلونی ندارد. در این مرحله سبزه را باید روزی ۲ مرتبه کاملا سیراب نموده و دیگر احتیاج به آب افشان کردن ندارد.
  5. محل نگهداری: در ۳-۲۲ روزی که نایلون روی کار قرار دارد به محیط خاصی احتیاج نداشته و می‌توانید سبزه را در یک محیط معمولی به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. وقتی نایلون را برداشتید یک روز دیگر هم سبزه را در محیط قبلی قرار داده ولی در روزهای بعد باید سبزه را روزی چند ساعت در هوای آزاد بگذارید، البته در معرض وزش باد نباشد. در این مرحله سبزه به روزی ۱ بار آبدهی نیاز دارد.
  • تذکر چند نکته:
  • بذر منداب در ۶ روز و شاهی در ۸ روز آماده می‌شود.
  • سعی کنید سبزه را در سبدهای حصیری قرار دهید تا آب از آن کاملا تخلیه شود.
  •  اگر ماکت شما لبه دارد حتما لبه سبد را ببرید تا آب در آن جمع نشود و ایجاد بوی نامطبوع نکند.

در واقع خانم‌های مبتدی باید این مدل ساده را تمرین کنند و پس از تجربه پیدا کردن، مدل‌های دیگر را امتحان کنند. برای شروع، یک آبکش پلاستیکی که شیب ملایمی داشته باشد انتخاب کرده و لبه آبکش را ببرید تا آب اضافی در لبه ظرف جمع نشود. سپس آبکش را به صورت وارونه روی یک تخته کیک یا یونولیت قرار داده و سطح آن را با پنبه و تنظیف روکش و یک دوم لیوان بذر شاهی یا منداب را پس از خیس کردن روی سطح ماکت بمالید و طبق آموزش عمل کنید تا سبزه کامل شود.

منبع زندگی آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.