آموزش استعلام برندهای ثبت شده و مدارک مورد نیاز

بررسی ثبت علائم تجاری

ثبت علائم تجاری چیست؟ داشتن برند و لوگو آیا تاثیری در کسب و کار خواهد گذاشت؟ ثبت علائم تجاری چه مزایایی را به ارمغان می‌آورد؟ مراحل و مدارک مورد نیاز ثبت علائم تجاری کدام است؟ این‌ها فقط تعداد محدودی از سوالاتی است که در هنگام ثبت علائم تجاری به ذهن خطور می کند. در این آموزش سعی نموده‌ایم که به این سوالات بپردازیم و شما را تاحدودی از آن‌ها آگاه سازیم.

ثبت برند را می‌توان ثبت لوگوی مورد نظر براساس مراحل و قواعدی خاص به منظور منحصر ساختن برند خود عنوان کرد. در واقع علامت تجاری یا همان برند یک نوع علامت اختصاری است که جهت شناساندن شرکت و محصولات آن به‌کار می رود. به نوعی برند معرف محصولات و متمایز کننده آن‌ها از دیگر محصولات شرکت‌ها تلقی می‌شود. با برند شما قادر به ماندگار ساختن محصولات خود و افزایش فروش آن‌ها خواهید بود.

ثبت علائم تجاری
ثبت علائم تجاری

مزایای ثبت علائم تجاری

  • با ثبت علائم تجاری می توانید محصولات خود را منحصربه خود سازید و بتوانید که از مزایای انحصار آن بهره مند شوید.
  • ثبت علائم تجاری امکان دریافت وام بانکی و تسهیلات مالی را برای شما مهیا خواهد ساخت. چرا که برند اعتبار خاصی به شرکت و محصولات آن می‌بخشد. وام های دریافتی نقش به سزایی در پیشرفت شرکت و گسترش سطح فعالیت‌های آن دارند.
  • سرمایه گذاران چه حقیقی و چه حقوقی به همکاری با شرکت شما روی می آورند.
  • ثبت برند خود حفظ و افزایش کیفیت محصولات را می طلبد. به همین منظور شما پس از ثبت برند خود و شناخته شدن آن باید همچنان در مسیر پیشرفت و توسعه‌ی محصولات گام بردارید.
  • ثبت برند سبب تفکیک محصولات شرکت‌ها از هم خواهد شد.

مراحل ثبت برند

به منظور ثبت علائم تجاری یا همان ثبت لوگو نیاز است که از قبل نسبت به مراحل آن آگاهی داشته باشید و با دید کاملی نسبت به انجام آن برآیید.

انتخاب نام برند

اولین مرحله از ثبت علائم تجاری انتخاب برندی با نام و علامتی زیبا و جذاب است. انتخاب نام برند از حساسیت و اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چرا که با موفقیت کسب و کار شما این برند شماست که محصولات و یا خدمات ارائه شده را به دیگران معرفی می‌کند.  همچنین باید در این مرحله دقت کنید که برند شما قابلیت ثبت داشته باشد و قبل از شما کسی آن را انتخاب نکرده باشد.

استعلام از قابلیت ثبت برند

ممکن است که برند انتخابی خود را منحصربه فرد و تک بدانید و فوراً  به فکر ثبت آن باشید . اما بهتر است که قبل از آن ابتدا نسبت عدم مشابهت آن با دیگر عناوین و علائم تجاری استعلام بگیرید. این کار باعث جلوگیری از صرف و هزینه اضافی شما در روند ثبت برند خواهد بود.

تکمیل و آماده سازی مدارک موردنیاز

هر شخص و کسب و کاری به منظور ثبت برند خود باید مدارک مربوطه را از قبل آماده سازد. بارگذاری مدارک هنگام نام نویسی در سایت اداره مالکیت ضروری است و پس از تایید اولیه برند در سایت باید تحویل اداره ثبت داده شود. البته باید ذکر شود که مدارک لازم باتوجه به نوع برند (حقیقی یا حقوقی) متفاوت می‌باشد.

ثبت اظهارنامه علامت تجاری در سایت اداره مالکیت

ثبت اظهارنامه برند به نوعی آغاز پروسه ثبت علائم تجاری خواهد بود. به این منظور باید مدارک خواسته شده و تصویر برند در سایت بارگذاری شود. اظهارنامه پس از آن در دست بررسی کارشناسان قرار می گیرد و نتیجه آن بعد از ۱۵ روز اعلام خواهد شد.

بررسی اظهارنامه برند توسط کارشناسان اداره علامت

سه کارشناس و رئیس اداره علائم تجاری به بررسی اظهارنامه ثبت علائم تجاری شما می‌پردازند. اگر برند شما مورد تایید آن‌ها قرار گرفت، به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.

چاپ آگهی تقاضای ثبت برند در روزنامه رسمی

پس از تایید برند شما از سوی کارشناسان مربوطه باید درخواستی را مبنی بر چاپ برند شما در روزنامه رسمی ارائه دهید. این بدان منظور است که اگر کسی مخالف ثبت برند شماست، اعتراض خود را بیان نماید. همچنین باید هزینه چاپ در روزنامه رسمی پرداخت شود.

مراجعه حضوری به اداره مالکیت

در صورت عدم مخالفت افراد با ثبت برند شما پس از حدود ۳۰روز از چاپ روزنامه رسمی پیامکی از طرف اداره مالکیت مبنی بر تایید اظهارنامه‌های ثبت شده به شما ارسال خواهد شد. هنگامی که شما این پیامک را دریافت کردید، لازم است که همراه با مدارک موردنیاز جهت تشکیل پرونده در اداره مالکیت معنوی حضور یابید.

پرداخت هزینه ثبت برند

پس از ثبت علائم تجاری و تحویل مدارک مورد نیاز به اداره مالکیت نوبت به پرداخت حق الثبت برند است. هزینه ثبت برند باتوجه به طبقه و نوع برند متفاوت خواهد بود.

پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم

با طی مراحل فوق، برند به نام شما ثبت خواهد شد. اما لازم است که عموم مردم نسبت به آن آگاه شوند. پس به همین منظور برای بار دوم لازم است که برند شما در قسمت آگهی ثبت علایم تجاری در روزنامه‌ای رسمی چاپ شود.

تصدیق ۱۰ ساله ثبت برند

دریافت گواهی ۱۰ ساله برند اخرین مرحله از ثبت علائم تجاری می‌باشد. شما باید به منظور تحویل سند برند خود از اداره مالکیت معنوی باید مدارکی را همچون: یک نسخه از هر دو روزنامه رسمی نوبت اول و دوم، یک نمونه از اظهارنامه علامت تجاری و ۱۰ نمونه از برند در سایز ۶*۶ ارائه دهید. با این کار شما قادر به دریافت تصدیق ۱۰ ساله ثبت برند خود خواهید شد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند
مراحل ثبت برند

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند

برند در دو نوع شخصی و تجاری ثبت می شود. هر کدام از آن‌‌ها دارای مدارک خاص خود هستند. در نظر داشته باشید حتما قبل از اقدام از استعلام برند سایت اداره مالکیت معنوی استفاده کنید.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت علائم تجاری شخصی (حقیقی)

  • تصویر شناسنامه شخص حقیقی
  • تصویر کارت ملی شخص حقیقی
  • ارائه گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی
  • تحویل مجوز فعالیت در حوزه مربوطه
  • کارت بازرگانی
  • ارائه اطلاعاتی نظیر: آدرس، کدپستی، آدرس الکترونیکی، شماره همراه، شماره تلفن ثابت متعلق به شخص حقیقی

مدارک مورد نیاز جهت ثبت علائم تجاری شرکتی (حقوقی)

  • ارائه تصویر شناسنامه مدیرعامل و یا تمام کسانی که در شرکت از حق امضا برخوردار هستند
  • ارائه تصویر کارت ملی مدیر عامل و یا دیگر افرادی که به نوعی دارای حق امضا در شرکت هستند
  • تصویر مجوز فعالیت
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات
  • کپی روزنامه تاسیس شرکت
  • کارت بازرگانی
  • ارائه اطلاعاتی نظیر: آدرس، شماره تلفن، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن ثابت و … متعلق به افرادی که دارای حق امضا در شرکت هستند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.