آموزش بافت پاپوش کودک

بافتنی گونه‌ای از صنایع دستی است

انسان برای پوشاندن خود از شاخهٔ درختان، برگ‌ها و علوفه استفاده می‌کرد و با درگیر کردن آنها با یکدیگر موفق به ساخت اولیهٔ ساختمان اصلی منسوجات گردید. تحول فوق ادامه یافت تا اینکه الیاف حیوانی، مانند پشم، مو، ابریشم و الیاف گیاهی مثل کنف و پنبه به طور وسیع مورد استفاده قرار گرفت. با پیدایش الیاف مصنوعی، پارچه‌هایی با ظرافت و ضخامت‌های متفاوت و با انعطاف‌پذیری بسیار بالا تهیه گردیده است. بافندگی یا بافتنی گونه‌ای از صنایع دستی است که با بافتن نخ و تبدیل آن به پارچه انجام می‌شود. در این گونه نخ‌ها بصورت حلقه‌هایی در هم تنیده می‌شوند. بافندگی هم از طریق دست و هم ماشینی انجام می‌شود و سبک‌ها و مدل‌های گوناگونی دارد. این تفاوت در گونه نخ‌ها و همچنین ضخامت میل بافندگی است. در این مطلب می‌خواهیم یکی از بافتنی‌های زیبا را آموزش دهیم. با ما همراه شوید تا نحوه بافت پاپوش کودک را فرا بگیرید. 

مراحل بافت پاپوش کودک یک تا دو ساله 

پاپوش

  • با نخ متوسط و میل شماره ۳.۵, چهل دانه سر میندازیم. ده رج بافت رکن انجام می‌دهیم (در بافت رکن در کلیه‌ی رج‌ها تمامی دانه‌ها به زیر و یا تمامی دانه‌ها به رو بافته می‌شوند) در این ده رج، ابتدای هر رج یک دانه اضافه می‌کنیم تا تعداد دانه‌ها از چهل به پنجاه دانه برسد. بعد چهار رج ساده بافی میکنیم. بعد از چهار رج دانه‌ها را تقسیم میکنیم به این صورت که ۱۲ دانه وسط نگه میداریم. ۳۸ دانه را تقسیم بر ۲ میکنیم به دو تا ۱۹ تا.
  • ۱۹ دانه اول را میبافیم از ۱۲ دانه وسط ۱۱ دانه میبافیم و دانه دوازدهم و سیزدهم را با هم کور میکنیم. روی دوازده عدد دانه برمیگردیم (تا انتهای رج نمیبافیم). مجدد یازده دانه را میبافیم و دانه دوازدهم و سیزدهم را با هم کور میکنیم. به همین ترتیب تا شش رج فقط دوازده دانه وسط بافته میشود که در انتها اخرین دانه‌ی باقیمانده با یک دانه از دانه‌های کناری کور میکنیم. بعد کار را در این مرحله نگه میداریم.
  • جدا گانه یک کشبافت سرمیندازیم. ۱۸ داته سرمیندازیم کشبافت یکی زیر یکی رو میبافیم بعد از شش رج سه تا جادکمه بین کشبافت ایجاد می‌کنیم. که برای جادکمه سه تا دونه میبافیم دانه چهارم و پنجم را کور میکنیم به فاصله‌ی هر سه تا چهارتا دانه دو بار دیگر جادکمه را تکرار میکنیم. در رج بعد در قسمت‌هایی که دانه برای جادکمه کور شده ژته میندازیم (برای ژته نخ را یکبار دور میل میپیچونیم و در رج بعد نخ دور میل را به عنوان یک دانه میبافیم به صورتی که سوراخ بیفتد).
  • روی جادکمه‌ها را دو رج بافت کشبافت را ادامه میدهیم. بعد از آن ۱۷ دانه از کشبافت را میبافیم دانه ۱۸ را با اولین دانه از دانه‌های اصلی پاپوش دوتا یکی میکنیم. بدین ترتیب در انتهای هر رج یک دانه از کشبافت را با یک دانه از پاپوش دو تا یکی میکنیم تا این دو قسمت به یکدیگر وصل شوند. در انتهای کار ۱۸ دانه اخر را یکدفعه کور میکنیم و با دوختن سه دکمه به کار پاپوش را تمام میکنیم.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. دلتنگ حرم می گوید

    سلام
    ممنون از اموزش خوب شما
    فقط اگر ممکن هست ستاره دوم روبیشتر توضیح بدهید منظور از اینکه ۱۲و۱۳روکور میکنیم یعنی دوتا رو یکی میکنیم؟
    واینکه ۱۲دانه رو گفتین تا۶رج میبافیم بعد گفتین دانه اخر رو با دانه کناری کورمیکنیم کدام دانه اخر؟ایا ۱۲تارو میبافیم یا یکی یکی کورشون میکنیم؟
    اگر امکانش هست جواب رو به ایمیلم بفرستین
    ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.