آموزش دوخت پالتو دخترانه یقه برگرد

بدون پرداخت هزینه پالتویی زیبا داشته باشید

در این پست نیز برای شما آموزش نوعی پالتو دخترانه با پارچه فوتر را آماده کرده‌ایم این پالتو در عین سادگی فوق العاده دلپذیر و شکیل است تن خور عالی دارد. این مدل برای همه تیپ‌ها مناسب است. امیدوارم نهایت استفاده را از این پست برده باشید.

جزئیات پالتو: 

  • از بالا یقه؟ پشت یقه ایستاده است و در جلو یقه‌ی نمایشی داریم. پس یقه‌مون ترکیبی از دو مدله.
  • خط داخلی یقه؟ کاملا هفت صافه و هیچ انحنایی نداره پس یقش یقه هفته و یقه به تنه وصله و جدا نیست.
  • برش یا ساسون؟ برش راسته رو می‌بینیم که تا سرشانه رفته ولی از زیر کمربند دیگه دیده نمیشه! این به این معنیه که از کمر الگو جدا شده و ساسون قسمت پایین روی الگو بسته شده. پس بالاتنه و پایین تنه از هم جدا هستند.
  • دکمه خور؟ همونطور که می‌بینید وسط جلوی سمت راست تا کنار ساسون راسته‌ی سمت چپ اومده پس مدلش دکمه دوبله. شما هیچ دکمه‌ای روی لباس نمی‌بینید پس دکمه مخفیه.
  • قسمت دامن کمی فون شده البته خیلی کم. به اندازه‌ی ساسون‌ها. پایین دامن هم که گرد شده. آستین‌ها ساده هستند و سرشون پاکتی دوخته شده
  • و کمری که جداگانه می‌دوزیم و می‌گذاریم روی کمر.

با این توضیحات فکر می‌کنم دیگه همه متوجه روند کار شدید کاملا. میزان پارچه برای اندام معمولی تا سایز ۴۶ یک قد لباس+ یک قد آستین + ۱۰ سانت یقه پارچه‌ی فوتر یا مخمل یا کشمیر نیاز داریم و برای آستری هم یک قد لباس + یک قد آستین. آستری سارچ جنس خوب آستری هست که برای پالتو استفاده می‌شود. برای اینکه پالتو خوش ایست باشه یک قد بالاتنه هم لایی فرانسه می‌گیرید و می‌چسبونید به داخل بالاتنه.

الگو

الگوی اولیه رو می‌کشیم و همونطور که همه می‌دونید برای پالتو یک دوم دور سینه رو +۵ می‌کنیم چون زیر پالتو همیشه لباس تنمونه. کارور جلو و پشت هر کدوم ۱سانت اضافه میشن. سرشانه‌ها هم یک سانت اضافه میشن. بعد از تموم شدن الگوی اولیه حتما کنترل‌های کمر و باسن و انجام بدین. این دو اندازه رو روی الگو بگیرین و با اندازه‌های واقعی مقایسه کنید. مقدار ساسون‌ها رو هم کم کنید از اندازه‌های روی الگو برای وسط جلو هم یادتون نره که مثل همه مانتوها و پالتوها باید از حلقه گردن یک سانت داخل شین و خطی بکشین تا کمر و ادامش بدین. تا قد لباس برای اینکه جلوی لباس بعدا پس نزنه. حالا از سرشانه‌های پشت و جلو(کنار گردن) ۱سانت کم می‌کنیم. از گودی گردن پشت نیم سانت. روی هم گرد دوبل می‌کشیم به این صورت که از وسط جلو به اندازه‌ی ۸ سانت خارج می‌شیم.

اگه سایزتون خیلی کوچیکه ببینید از وسط جلو تا اول برش راسته چقدر فاصله است همونقدر خارج بشید برای دکمه دوبل. حالا برش راسته رو طراحی کرده و الگو از کمر جدا میشه (می‌تونید هم جدا نکنید). بازی یقه رو مشخص می‌کنیم که در اینجا تا خط کمر به نظر میاد. بعد از هفت کردن یقه حتما ۳سانت پنس لقی روی یقه هفت فراموش نشه. مجددا خط هفت یقه رو اصلاح می‌کنیم.

یقه‌های فانتزی (شالوده‌ی یقه‌های ایستاده‌ی فانتزی): 

ابتدا ساسون سرشانه را در جلو منتقل می‌کنیم. یقه پشت و جلو را از سرشانه ۰.۵ تا ۱.۵ و از گردی در پشت ۰.۵ تا ۰.۷۵ گشاد می‌کنیم. یقه گشاد شده پشت را با متر ایستاده اندازه می‌زنیم. به اندازه‌ی پشت یقه از سرشانه گونیا کرده بالا می‌رویم و مجددا اندازه‌ی پهنای یقه ۳.۵ تا ۴ سانت گونیا کرده و به این ترتیب شالوده یقه‌های فانتزی را رسم می‌کنیم) یقه گشاد شده‌ی پشت و اندازه می‌زنیم و به همین اندازه از سرشانه جلو بالا میریم و پهنای یقه رو به سمت راست می‌کشیم. اونجا گفته شده ۳/۵ تا ۴ سانت پهناش باشه ولی برای این مدل کمتر نیاز داریم. ۲سانت هم باشه کافیه. اگر شما گردن بلندی دارید می‌تونید بیشتر بگیرید ولی مدل همین مقدار ۲سانته

حالا یقه هفت ایستاده رو ببینید (در پایین پست). اونجا وصل کرده به تقریبا وسط گردی یقه ولی ما صاف از پهنای پشت میایم پایین تا برسیم مجدد به خط سرشانه و به این نقطه که رسیدیم حالا یقه‌ی نمایشی را طراحی می‌کنیم. بهترین و راحت‌ترین کار برای طراحی این بخش یقه اینه که شما روی الگوی بالاتنه‌تون از کنار یقه طراحی رو انجام بدین و هر موقع به دلخواهتون رسیدید اون طرف کپیش کنید با استفاده از رولت یا کاربن. دقت کنید که زاویه‌های یقه‌ها تقریبا روی یک سوم حلقه قرار گرفتن و حدود یک سانت مونده به خط برش تموم شدن. برای سجاف از سرشانه و خط وسط جلو ۶سانت خارج می‌شیم و سجاف و باید تا پهلو ادامه بدین چون پایین پالتو گرده شده. بعد از برش پارچه قسمت بالاتنه رو با لایه فرانسه لایه کوبی می‌کنید .این لایه مخصوص پالتو هست و به ایستش خیلی کمک میکنه. آستین‌ها رو هم الگوی اولیه رو طراحی می‌کنیم و اگه می‌خواید در سرشانه ایست بیشتری داشته باشه کاپ آستین و بلندتر می‌گرین اما اگه میخواین راحت‌تر باشه این کارو نکنید اندازه‌ی پاکتی حدود ۷سانت هست که دوبرابر این مقدار و برش میزنین. درزشو چرخ می‌کنید و لبه‌ی آستینو هم وسط همین درز میذارین بعد طوری تنظیم کنید که درز بیافته وسط پاکتی و اطو می‌کنیم. بعد درز آستین و چرخ می‌کنیم. مراحل دوخت هم هیچ کاری نداره.پشت یقه شبیه یقه‌های شال دوخته میشه و بعد هم ادامش.

آستری 

پالتو دخترانهآستری رو درست مثل خود لباس برش می‌زنید منتهی به جای برش ساسون بدوزین و اندازشم ۲سانتی بزرگتر از خود پالتو باشه. قسمت سجاف و از وسط جلوی آستری کم می‌کنیم. بعد از دوختن پالتو، قبل از اینکه لایه‌ی رویی پشت یقه رو برگردونیم روی تنه و دوخت بزنیم، آستری و بهش می‌دوزیم. آستری از قسمت سجاف وصل میشه. دو پشت آستری و پالتو رو به هم قرار میگیرن و از یک سمت پالتو شروع می‌کنیم از پشت به سجاف می‌دوزیم آستری رو. اگه آستینم میخواین آستری داشته باشه که قبلش باید آستینا هم برا آستری هم پالتو وصل شده باشه. بعد از سر مچ آستر دوخته میشه به آستین پالتو. برای این مدل از داخل کار، لبه آستری رو برمی‌گردونیم به داخل و پس دوز می‌کنیم. دقت کنین که آستین کمی باید بلند در نظر گرفته بشه که کشیده نشه اما از آستینم بیرون نزنه. اگرم آستین و نمیخواین آستری بدین، حلقه آستین آستری و پالتو با هم دوخته میشن و آستین پالتو وصل میشن بهم و از بالا هم از گردن وصل میشه و یقه برمیگرده روی درز و پس دوز میشه.

یقه هفت ایستاده 

پالتو دخترانه

ابتدا شالوده‌ی یقه‌های ایستاده را کشیده و یقه را هفت می‌کنیم و ساسون یقه را می‌بندیم. سپس یقه را به این ترتیب طراحی می‌کنیم؛ یکبار از انتهای شالوده‌ی یقه به حدودا وسط یقه پیستوله(خط کش منحنی) می‌گذاریم و می‌کشیم و سپس مجددا از وسط یقه به نقطه‌ی شکست یقه پیستوله می‌کنیم.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. سیما می گوید

    سلام ممنون از آموزشتون.لصفا جواب برام ایمیل کنین.تواین اموزش گفتین۱دوم دورسینه را +۵میکنیم.ولی درالگوهای بالاتنه من با ۱چهارم سینه کارمیکنم درلباس های مختلف+۲تا۵میکنم.الان من این ۵را به علاوه یک چها م کنم یا یک دوم دورسینه؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.