آموزش دوخت کمربند گل پارچه‌ای (قسمت اول)

به لباس‌هایتان زیبایی ببخشید

اگر دوست دارید برای لباس‌تان کمربند زیبا داشته باشید، به راحتی و با صرف کمی وقت می‌توانید یک مدل از این کمربندها را خودتان درست کنید و از آن لذت ببرید. در این مطلب دوخت کمربندی از پارچه که گل پارچه ای زیبایی روی آن قرار گرفته، آموزش داده شده است (تصویر ۱).

کمربند

زیر گل این کمربند یک حلقه D شکل قرار گرفته که با کمک آن می توانید کمربند را شل و سفت کنید (تصویر ۲).

کمربند

برای دوخت این کمربند می‌توانید از پارچه‌های نخی، مانند پارچه‌های ملحفه که نسبت به پارچه‌های نخی دیگر محکم‌تر هستند، استفاده کنید.

اندازه گیری‌های لازم 

ابتدا دور کمرتان را اندازه بگیرید. سپس ۱۸ سانتی متر به عدد به دست آمده اضافه کنید. این عدد طول کمربندتان است. پهنای کمربند نیز باید در پایان ۱۳ سانتی متر باشد. یک نوار دیگر برای درست کردن گل روی کمر بند در اندازه ۱۱۲ در ۱۰ سانتی متر برش بزنید (تصویر ۳).

کمربند

روش دوخت کمربند 

نوار را به طول گرفته و از وسط تا کنید. سپس کل لبه باز را از بالا تا انتها بدوزید. البته فراموش نکنید که ۳.۵ سانتی متر زاپاس و فضای کافی برای دوخت بگذارید. موقع دوخت قبل از اینکه کاملا به انتها برسید، دوختتان را ، مانند تصویر۴، به صورت منحنی انجام دهید.

البته اگر می‌خواهید راحت‌تر این دوخت را انجام دهید، می‌توانید قبل از زیر چرخ خیاطی بردن، آن قسمت را با مداد علامتگذاری کنید (تصویر ۴). این نوار مخصوص دوخت گل کمربند است.

کمربند

حالا پارچه اضافی مربوط به منحنی را قیچی کرده و دور بریزید. سپس در بخش منحنی، به صورت دندانه، دندانه برش بزنید. این کار به شما کمک می‌کند که پارچه را راحت‌تر به رو برگردانید (تصویر ۵).

کمربند

برای برگردان پارچه به رو، می‌توانید از جسمی لوله‌ای مانند مداد یا خودکار استفاده کنید. از آنجایی که یک طرف نوار، دوخته شده است، می‌توانید به راحتی با خودکار پارچه را به رو برگردانید (تصویر ۶). سپس نوار را با اتو کاملا پرس و تخت نمایید.

کمربند

تمام مراحل فوق را نیز برای نوار مربوط به کمربند انجام دهید، با این تفاوت که گوشه نوار را به صورت منحنی ندوزید (تصویر ۷). این نوار برای دوخت کمربند است.

کمربند

اکنون یک طرف نوار پارچه‌ای مربوط به گل را در دست گرفته و مانند تصویر ۸ از وسط تا کنید.

کمربند

سپس آن را در جهت حرکت عقربه‌های ساعت بپیچانید. بدین ترتیب شما مرکز گل را درست می‌کنید (تصویر ۹).

کمربند

وقتی پهنای مرکز گل‌تان به ۲ تا ۳ سانتی متر رسید، دیگر پارچه را نپیچانید، زیرا باقی پارچه را برای درست کردن گلبرگ‌های گل لازم داریم. اکنون نخ و سوزن را برداشته و به لایه‌های بخش پیچانده شده پارچه فرو کنید.

این کار را از پشت گل انجام دهید تا نخ، پنهان باقی بماند. چند بار این کار را کرده و لایه‌های پیچیده شده مرکز گل را با بخیه کاملا محکم کنید. در آخر ته نخ تان را سرقایمی بزنید و باقی نخ را قیچی کنید (تصویر ۱۰)…

کمربند

ادامه دارد….

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.