آموزش ساخت بادبادک کاغذی

آخر هفته‌ای شاد را به همراه خانواده‌تان تجربه کنید

آیا تابحال به لذت بادبادک سواری با بچه‌ فکر کردید؟ بچه‌ها عاشق پرواز دادن بادبادک هستند و چه چیزی از این لذت بخش‌تر که همراه کودک‌تان بیرون از خانه بروید و کاردستی دست ساز خودتان را هوا کنید. اگر دنبال فعالیتی خانوادگی می‌گردید که همه اعضای خانواده در آن مشغول شوند و یک بازی و تفریح شاد برای کودک‌تان فراهم کنید، ایده ساخت این کاردستی یک پیشنهاد است. خوبی ساخت بادبادک در این است که خیلی وسایل خاصی نیاز ندارد و در کنار تفریح ساخت، آموزش‌هایی را برای کودک همراه دارد و در انتها هوا کردن بادبادک یک چالش هیجان انگیز است. در بادبادک هوا کردن کودکان تمام سعی خودشان را می‌کنند تا با موفقیت آن را هوا کنند. اول با مشکل برخورد می‌کنند ولی بعد از کمی تلاش متوجه می‌شوند که چطور آن را درست به پرواز در آورند و این یعنی حس لذت بخش پیروزی که کودک شما در بازی آن‌ را تجربه می‌کند.

در ساخت بادبادک بچه‌ها فیزیک، هواشناسی، علوم را یاد می‌گیرند و یک فعالیت از نوع steam است. در ساخت این کاردستی کودک طراحی، ساختن و تزیین کار دست خودش را یاد می‌گیرد. ساخت بادبادک یک فعالیت آموزنده و شاد برای کودکان هست. با ساخت این کاردستی شما و کودک شما از تماشای کار دست خودتان و پرواز آن در آسمان کلی لذت می‌برید. در ساخت بادبادک روش‌های زیادی میشه بکار برد. در ادامه چند روش ساخت بادبادک بصورت خیلی ساده و ابتدایی تا کمی حرفه‌ای‌تر داریم. بسته به سن کودک آنها را امتحان کنید.

ساخت بادکنک با نی 

مواد لازم: 

  • کاغذ کشی
  • نی
  • چسب
  • قیچی

اگر در تدارک جشن تولد و تزیین با تم تولد بادبادک هستید، با کاغذ کشی رنگارنگ و زیبا می‌توانید، تزئینات زیبایی برای جشن تولد کودک داشته باشید.

مراحل ساخت: 

بادبادک

کاغذ کشی را روی میز پهن کنید و مطابق تصویر بسته به اندازه مورد نظر نی‌ها را برش بزنید و بر روی کاغذ بچسبانید. شکل شما باید بصورت یک لوزی نامتناسب باشد که توسط دو خط شکل صلیب بالا و پایین لوزی بهم وصل شود. کمی بالاتر از نی‌ها دورتادور اسکلت را قیچی کنید. لبه‌ها را برگردانید و با نوار جسب بچسبانید. برای دنباله از روبان و تزیینات پاپیون با کاغذ کشی استفاده کنید.

بادبادک

ساخت با کاغد ابر و باد 

اگر دنبال بادبادک رنگی شاد هستید و می‌خواهید نقاشی کودک‌تان باشد، نظرتان چیه از تکنیک کاغذ ابر و باد استفاده کنید. یا با آبرنگ بخواهید نقاشی دلخواهش را کودک روی کاغذ بکشد و صبر کنید، خشک شود و بجای کاغذ کشی که در آموزش قبلی داشتیم از کاغذ رنگ آمیزی شده کودک‌تان استفاده کنید.

بادبادک

ساخت بادبادک با ماکارانی 

این روش بسیار ساده و زیبا هست. فعالیت هنری مناسب کودکان خردسال و پیش دبستانی که به سادگی با کلاژ و رنگ آمیزی یک بادبادک زیبا درست می‌کنید. البته این مدل پرواز نمی‌کند.

مواد لازم: 

  • کاغذ A4
  • ماکارانی مدل رشته‌ای و پروانه‌ای
  • نخ کلفت یا روبان
  • رنگ آبرنگ یا گواش
  • چسب

مراحل ساخت بادبادک با ماکارانی: 

روی یک کاغذ A4 اندازه دلخواه بادبادک را با مداد بکشید. از کودک بخواهید رشته‌های ماکارانی را در ابعاد رسم شده کوتاه کند و آنها را بر روی کاغذ بچسباند. یک مسیر پیچی از انتهای بادبادک با چسب مایع روی کاغذ رسم کنید و نخ یا روبان را روی چسب قرار دهید. در مسیر روبان ماکارانی‌های پروانه‌ای را با فواصل بچسبانید تا شکل پاپیون شود. از کودک بخواهید روی ماکارانی‌ها رنگ آمیزی کند. می‌توانید قبل از چسباندن هم رنگ آمیزی انجام دهید. داخل فضای قالب بادبادک را هم رنگ آمیزی کنید و ساخت بادبادک زیبای شما تمام شد.

ساخت بادبادک حرفه‌ای 

ساختن کاردستی بادبادک که بتواند پرواز کند و بالا بالاتر برود خیلی هم سخت نیست.

مواد لازم: 

  • یک صفحه کامل روزنامه
  • ۲ عدد رول چوبی با قطر ۰٫۵ سانتی متر(یکی با طول ۶۰CM و یکی با طول ۵۰CM)
  • قیچی
  • مداد
  • نخ قرقره
  • چسب نواری
  • خط کش
  • روبان
  • اره دستی

مراحل ساخت بادبادک حرفه‌ای: 

بادبادک

ابتدا رول چوبی‌ها را اندازه مشخص شده برش بزنید. اگر کودک شما کوچک هست، بخواهید تا در اندازه گیری‌ها به شما کمک کند تا با طول و مفاهیم اندازه گیری آشنا شوند). با کمک اره دستی دو طرف سر رول چوبی شیاری مانند تصویر ایجاد کنید (برای رعایت امنیت این مرحله از ساخت بادبادک توسط بزرگتر انجام شود).

بادبادک

چوب با طول ۶۰cm را عمودی روی زمین قرار دهید و فاصله ۱۶cm از سمت بالای چوب علامت بزنید. چوب دوم را بصورت افقی بر روی نقطه‌ای که علامت گذاشتید، قرار دهید طوریکه ۲ چوب همدیگر را در این نقطه قطع کنند. به این صورت اسکلت بادبادک شما بشکل صلیبی درست شد. محل تلاقی را با نخ بهم وصل کنید. موقع بستن نخ دقت کنید که موقعیت شیارهای دو سر چوب باید موازی با سطح میز باشد. در مرحله بعد برای وصل کردن چوب‌ها این موضوع مهم هست. محل تلاقی را با چسب نواری محکم کنید.

بادبادک

نخ را دورتا دور اسکلت بادکنک بپیچانید. نخ باید درست لای شیارها قرار بگیرد.

بادبادک

حالا زمان این هست که روزنامه را وصل کنید ( بجای روزنامه از کیسه زباله می‌توان، استفاده کرد).روزنامه را روی زمین پهن کنید. اسکلت بادبادک را روی روزنامه قرار دهید. روزنامه را با فاصله حدود ۳ سانتی بیرون‌تر از قالب برش بزنید. لبه‌های روزنامه را روی نخ تا کنید و با چسب آنرا محکم کنید.

بادبادک

یک رشته نخ با طول ۵۰cm ببرید. یک سوراخ بالا و یکی پایین بادبادک درست کنید و یک سر نخ را در سوراخ بالا و سر دیگر را در سوراخ پایین گره بزنید. با نوار چسب گره نخ‌ها را محکم کنید. نخی که می‌خواهید با آن بادبادک را پرواز دهید به این رشته نخ گره بزنید. با روبان و نوارهای باریک رنگی دنباله بادبادک را درست کنید.

بادبادک

منبع: شیدشاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.