آموزش ساخت زیرقابلمه‌ای برای خانم‌های خوش سلیقه

برای سالم ماندن میز یا سفره از زیرقابلمه‌ای استفاده کنید

کمی به سراغ ایده‌های خلاقانه بروید! با استفاده از طناب یک زیرقابلمه‌ای زیبا و متفاوت بسازید و آن را بر روی میز ناهارخوری خود خصوصا وقتی مهمان دارید، استفاده کنید. البته زیرقابلمه‌ای تنها به معنی استفاده آن در زیر قابلمه نیست! برای اینکه میز ناهارخوری، رومیزی یا سفره‌تان در اثر حرارت ظروف پذیرایی دچار آسیب نشود، از این وسیله استفاده می‌شود. البته که زیبایی این زیر قابلمه‌ای دست ساز، چیدمان میز غداخوری شما را زیبا و کامل می‌کند.

وسایل مورد نیاز برای ساخت زیر قابلمه‌ای با طناب

  • طناب پارچه‌ای سفید و خام
  • رنگ
  • قطره چکان
  • کاموا یا نخ ضخیم
  • چسب حرارتی
  • قیچی تیز

انتخاب طناب برای ساخت زیرقابلمه‌ای

ریسمان یا طناب را حتما می‌شناسید. از این متریال برای ساخت سبد و یا وسایل مختلف استفاده می‌شود. ریسمان قیمت چندانی نداشته و جاذب است. پس در صورت جذب رطوبت، بدون اینکه تغییر فرم بدهد، خشک می‌شود. برای اینکه یک زیرقابلمه‌ای دایره‌ای با قطر ۲۵ سانتیمتر داشته باشید، ۲.۵ متر از طناب پارچه‌ای کافی است. رنگ طبیعی طناب پارچه‌ای که سفید است، به خودی خود زیبایی دارد ولی اگر کمی آن را مانند تصویر رنگ کنید، زیبایی بیشتری خواهد داشت.

مرحله اول ساخت زیرقابلمه‌ای

با روش‌های مختلف می‌توانید ریسمان پارچه‌ای را رنگ کنید. اولین روش تکنیک رنگ کردن تماسی است در این روش به جای اینکه یک سر طناب را کاملا در رنگ مایع غوطه ور کنید، یک سطح کم عمق از رنگ بوجود آورده و طناب را درون آن قرار می‌دهید. در این حالت رنگ تا حد ممکن جذب لایه خارجی طناب می‌شود. در این حالت بخش‌های بدون رنگ هم روی سطح طناب باقی می‌ماند.

در روش دوم می‌توانید با کمک اسپری، رنگ را بسیار ملایم بدون اینکه از رنگ اشباع شود، روی طناب اسپری کنید. در ادامه این روش می‌توانید با استفاده از قطره چکان هم روی طناب طرح و نفش ایجاد کنید.

مرحله دوم ساخت زیر قابلمه‌ای با طناب

پس از خشک شدن رنگ، می‌توانید به سراغ ساختن زیر قابلمه‌ای بروید. دستگاه چسب حرارتی را به پریز برق بزند. یک سر طناب را محکم با کاموا یا نخ ضخیم ببندید تا از ریش ریش شدن طناب جلوگیری کند. حال با استفاده از یک قیچی تیز مرتب کنید. این قسمت از طناب را به چسب آغشته کنید و سریعا آن را به گونه‌ای بپیچید که مرکز زیرقابلمه‌ای را تشکیل دهد.

این کار را در ادامه طول طناب تکرار کنید. آن را به چشب آغشته کرده و به حالت دورانی دور خود بچسبانید. این نکته را باید یادآوری کنیم که پارچه به سادگی و سریع توسط چسب حرارتی، چسبانده می‌شود. زمانی که به انتهای دیگر ریسمان پارچه‌ای رسیدید، با استفاده از قیچی تیز، برشی زاویه دار به طناب بدهید تا بتوانید آن را کاملا روی سطح طناب روبرویی خود بچسبانید.

مرحله آخر ساخت زیر قابلمه‌ای با طناب

بعد از اینکه زیرقابلمه‌ای آماده شد، با استفاده از قطره چکان، اثراتی از رنگ بنفش را روی قسمت‌های خالی سفید رنگ ایجاد کنید. البته استفاده از رنگ‌های دیگر کاملا سلیقه‌ای است. اجازه دهید زیرقابلمه‌ای خشک شود. حال می‌توانید از این محصول دست ساز و زیبای خود برای محافظت از سطح میز در برابر حرارت استفاده کنید یا حتی آن را به عنوان یک عنصر تزیینی روی میز قرار دهید.

ساخت زیر قابلمه‌ای با چوب 

زیر قابلمه‌ای و چوب

کافیست شما از بچه‌ها بخواهید که چوب‌هایی با ضخامت یکسان را برایتان جمع آوری کنند. چیزی نمی‌گذرد که در میان جست و خیز بچه‌ها در پارک با دست‌هایی پر از آن چه که برای ساخت این کاردستی نیاز دارید روبه رو می‌شوید. این کاردستی با مواد طبیعی بسیار ساده است و بچه‌ها در ساخت آن به صورت مستقیم دخالت دارند.

زیر قابلمه‌ای و چوب

پس از جمع آوری چوب‌ها شما باید کاغذ، کارتن، چسب حرارتی، رنگ گواش و یک اره مویی تهیه کنید. نوبت به طرح ریزی الگوی زیر قابلمه‌ای می‌رسد. الگو را به هر شکلی که دوست دارید روی کاغذ کشیده و سپس برش بزنید.

زیر قابلمه‌ای و طرح قلب

سپس الگو را روی کارتن پیاده کنید. استفاده از کارتن صرفا بخاطر ضخامت و استحکام آن است.

زیر قابلمه‌ای و طرح قلب با کارتن

کارتن را با رنگ گواش به رنگ مورد علاقه خود رنگ آمیزی کنید.

زیر قابلمه‌ای و طرح قلب

حالا چوب‌ها به اندازه‌ی مورد نیاز برای پوشش دادن به قالب زیرین روی الگو بچینید. ممکن است بلند و کوتاهی چوب‌ها در این مرحله زیبایی آن چنانی به کارتان ندهد اما در مرحله‌ی بعد می‌توانید این عیب آن را پوشش دهید.

زیر قابلمه‌ای و طرح قلب با چوب

پس در این مرحله بدون چسباندن چوب‌ها به الگو ترتیب آن‌ها را روی الگو پیش بینی می‌کنید. در مرحله‌ی بعد با اره مویی اندازه‌ی حقیقی چوب‌های خشک را پس از تعیین کردن، برش بزنید و آنها را با چسب حرارتی به الگو بچسبانید. این کار را به ترتیب اندازه‌ی چوب‌ها انجام دهید.

زیر قابلمه‌ای و طرح قلب با چوب

به همین سادگی یک زیرقابلمه‌ای چوبی نسوز با چوب خشک و از مواد طبیعی بسازید. این کاردستی هم خیلی ساده است و هم بچه‌ها از ساخت آن لذت می‌برند. امیدوارم که بپسندید.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.