آموزش نقاشی با مداد رنگی در منزل برای کودکان

نقاشی کشیدن راهی برای بروز احساسات کودک می‌باشد

این روزها نقاشی کردن یکی از بی دردسرترین راه‌ها برای آرام نگه داشتن فرزند دلبندتان در آپارتمان‌های کوچک است. شما با آموزش به فرزندتان به او کمک می‌کنید تا خلاقیتش را پرورش دهد، رنگ‌ها را بشناسد، اعتماد به نفس خود را بالا ببرد، با دقت به اشیا نگاه کند، اشکال را بشناسد و منظم باشد.

بازی‌های خلاقانه وسیله غیر کلامی برای بیان احساسات و علاقه کودکان می‌باشند. کشیدن یک نقاشی یا تصویر آدمک می‌تواند آرامش و لذت را برای کودکان فراهم آورد و آنها را از فشارها رهایی بخشد. نقاشی باعث تقویت قدرت خلاقه و نیروی ابتکار کودک می‌شود. کودک در سن ۱ـ ۲ سالگی با مداد و یا خودکار شروع به خط خطی کردن می‌کند. کودک مداد و یا خودکار را در مشتش محکم گره کرده و با فشار و با شتاب و بدون هدف فقط خط خطی می‌کند. کودک از اینکه می‌بیند با حرکت دست او و فشار مداد بر روی کاغذ اثری روی آن باقی می‌گذارد خیلی خوشحال شده و به لحاظ درونی احساس لذت واقعی و درونی به او دست می‌دهد.

یک کارشناس در این باره می‌نویسد: «بقای اثر کودک سرچشمه خوشی او را فراهم می‌آورد و کودک را در مقابل پدیده‌ای که از او به وجود آمده است قرار می‌دهد. کودک در برابر اثر خود مات و مبهوت و افسون شده، باقی می‌ماند و چون می‌داند که خود خالق آن است، بیشتر از پیش به ادامه خلاقیت خویش شایق می‌شود. او همان طوری که از صداهای خارج شده از حلقوم خود در ۲ یا ۳ ماهگی لذت می‌برد، همان طور از حرکات دست یا پای خود غرق در شادی می‌شود.»

مداد ابزار نقاشی کودک است. مداد رنگی‌ها یک وسیله ایده‌آل و مناسب برای بچه‌ها می‌باشند. آنها جالب و رنگارنگ و تمیز و ارزان هستند و انواع متفاوتی دارند. بعضی نرم و بعضی دیگر سخت. مداد رنگی‌ها روی بیشتر کاغذها خیلی خوب کار می‌کنند و چون کار با مدادهای رنگی سر و دست و لباس بچه‌ها را کثیف نمی‌کند، نسبت به نقاشی انگشتی، آبرنگ و گواش بیشتر مورد استقبال خانواده‌ها واقع می‌شود. کودک در سن ۱ـ ۲ سالگی مداد را در دست می‌گیرد و خط خطی می‌کند. در سن ۲ سالگی شروع به استفاده از مداد رنگی می‌کند و در ۴ سالگی از قدرت تخیل خود برای نقاشی کمک می‌گیرد. در پنج سالگی مهارت بیشتری پیدا کرده و می‌تواند از آبرنگ نیز استفاده کند.

نکاتی قبل از شروع آموزش

  • کلاس نگذارید. برای شروع آموزش به کودکتان کلاس را جدی نکنید. نیازی نیست تا از او بخواهید تا اشکالی را که شما یاد داده‌اید بکشد. خودتان در یک برگه شروع به کشیدن اشکال کنید. کودک شما سعی خواهد کرد که کار شما را تکرار کند. اگر علاقه‌ای به این کار ندارد او را اجبار نکنید و آموزش را به زمان دیگری موکول کنید.
  • محدودیت‌ها را کنار بگذارید. فضای نقاشی کودک را محدود نکنید. مثلا یک کاغذ بزرگ بر روی میز او بکشید تا با خیال راحت نقاشی کند. فضای نقاشی کودک هر چقدر بازتر باشد خلاقیت بیشتری برای نقاشی خواهد داشت.
  • ایراد نگیرید. هیچگاه در سنین پایین از نقاشی کودکتان ایراد نگیرید. کودکان با بنفش کردن یک درخت یاد می‌گیرند تا خلاق باشند. پس بهتر است به آن‌ها اجازه بدهید تا آنطور که راحت‌تر هستند نقاشی کنند. شما فقط باید کمی توانایی‌های او را هدایت کنید، نه بیشتر!
  • رنگ احساس بدهید. درباره نقاشی فرزندتان صحبت کنید. به آن آب و تاب بدهید. مثلا بگویید “حالا یک گل خوش رنگ بکشیم…”. نقاشی کردن یک پروسه مکانیکی نیست. کودک شما هر قدر دید لطیف‌تری به اشیاء داشته باشد آن‌ها را با دقت بیشتری خواهد کشید.
  • سوال بپرسید. دقت کنید تا سوالات شما رنگ و بوی ایراد نداشته باشد. مثلا به جای “این چیه کشیدی؟” بپرسید “میشه درباره نقاشیت توضیح بدی؟!” اگر دیدید فرزندتان درباره قسمت خاصی از نقاشی‌اش با شوق بیشتری توضیح می‌دهد سوالات بیشتری در آن زمینه بپرسید.

حال که اهمیت نقاشی کردن کودکان را دانسته‌ایم بد نیست والدین هم به کودکان کمک کنند. در مقاله نحوه کشیدن چند مدل را آورده‌ایم:

نقاشی میمون

نقاشی سگ

نقاشی گنجشک

نقاشی ماهی

نقاشی گل

نقاشی اسب

نقاشی قورباغه و مگس

نقاشی شیر

نقاشی مگس

نقاشی گل بنفش

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
6 نظر
  1. آموزش آشپزی می گوید

    ممنون عالی بود

  2. مزایده می گوید

    با تشکر از مطلب خوبتون

  3. اموزش نقاشی می گوید

    ممنون عالی بود کار تون

  4. متینه فرسود می گوید

    برای آموزش نقاشی به بچه ها خیلی مطلب مناسب و خوبی بود. مطالعه لینک زیر هم برای آموزش نقاشی به بچه های بزرگتر مناسبه

  5. بامین تهویه می گوید

    ممنون از مطلب خوبتون واقعا عالی بود.
    بامین تهویه

  6. مهناز می گوید

    عزیزم آموزشتون خیلی خوب بود. براتون آرزوی موفقیت دارم و منتظر آموزشهای دیگرتون هستم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.