درباره آکنه و نحوه درمان آن چه می‌دانید؟

نگران جوش صورت خود نباشید

آکنه و درمان

دیدن آکنه در صورت برای هیچکس خوشایند نیست اما اگر در دوره ی نوجوانی قرار داشته باشید این جوش‌ها برایتان بسیار نگران کننده خواهد بود. اگر هر روز صبح جوش تازه ای به روی پوست خود کشف می کنید نگران نباشید، شما تنها نیستید. از بین پنج بزرگسال بین ۲۵ تا ۴۵ سال، یک نفر مبتلا به جوش است. چه از آنکه دوره ی نوجوانی و جوانی رنج ببرید و یا در بزرگسالی به حمله ناگهانی جوش دچار شده باشید هیچ فرقی نمی کند می توانید با مراجعه به متخصص پوست از روش ها متعدد و موثر که امروزه قابل اجراست بهره گرفته و از پوستی لطیف و صاف لذت ببرید.

هرچه بیشتر بدانید، بیشتر تغییر خواهید کرد. پس قبل از مراجعه به پزشک شمارا با انواع جوش آشنا خواهیم کرد. اغلب نوجوانانی که مبتلا به جوش می گردند با خود می گویند چرا من؟ اما این مشکل خاص شما نیست.

عامل این جوش‌های نازیبای چرکی و سرسیاه، هورمونی به نام آندروژن است و چون همه‌ی ما انسان‌ها در بدن خود دارای مقداری آندروژن هستیم تقریبا همه‌ی ما در طول زندگی خود کم و بیش جوش صورت را تجربه خواهیم کرد. اغلب افراد جوش را در دوران بلوغ تجربه می کنند زیرا در این دوره، هورمون ها تقریبا در نوسان هستند. در واقع سه نفر از هر چهار نفر مبتلا به آکنه خواهد شد و این پدیده در پسران بیشتر از دختران دیده می شود.

آکنه ممکن است در سنین دهه ی بیست یا سی نیز بروز کند. حتی نوعی از آکنه وجود دارد که فرد را در سنین دهه ی پنجاه مبتلا می سازد. تقریبا نیمی از زنان بزرگسال مبتلا به آکنه از نوع خفیف تا متوسط هستند. هر چیز که میزان هورمون را افزایش دهد، چون استرس، قاعدگی، بارداری، قرص های زد بارداری و برخی از دارو ها می تواند آکنه را تشدید کند و متسفانه آکنه ی بزرگسالی اغلب مقاوم تر بوده و از این رو درمان آن مشکل تر از آکنه نوجوانی است.

آکنه و صورت زن
آکنه زمانی بروز می‌کند که غدد چربی داخل فولیکول مو در پوست، که سازنده ی چربی پوست هستند توست آندروژن تحریک شوند

آکنه چگونه به وجود می آید؟

آکنه زمانی بروز می‌کند که غدد چربی داخل فولیکول مو در پوست، که سازنده ی چربی پوست هستند توست آندروژن تحریک شوند. زمانی که این غدد بیش از حد چربی تولید کنند، چربی، باکتری و سلول های مرده درون پوست تجمع یافته و جوش شکل می گیرد.اگر سر جوش مسدود شود بدنه ی فولیکول مو ورم کرده و سر جوش سفید می شود اما اگر سر جوش باز بماند سطح پوست تیره تر شده و جوش سر سیاه بوجود می آید.اگر پوست ورم کرده ی فولیکول پاره شود عفونت به داخل جوش راه یانفته و جوش چرکی می شود.اگر پارگی تا لایه های زیرین پوست ادامه یابدعفونت به درون پوست راه یافته و نوعی آکنه به نام آکنه کیستیک را بوجود می آورد.

خوشبختانه این اختلال پوستی به هیچ وجه خطرناک نیست گرچه اغلب آزار دهنده، گاهی درد ناک و معمولا موجب نازیبا جلوه کردن صورت است و علاوه بر این بسته به شدت آکنه، معمولا در اعتماد بنفس فرد بسیار موثر خواهد بود و گاه در ارتباط با دیگران نیز موجب اختلال خواهد شد. به موجب تمام این دلایل بنظر می رسد باید هرچه زودتر برای درمان آکنه اقدام نمود. اگر مبتلا به آکنه خفیف هستید با استفاده از روش های زیر می توانید به رفع آکنه کمک کنید:

تنها از صابون یا پاک کننده های ملایم استفاده کنید.ترجیحا محصولاتی استفاده کنید که دارای فرمول ضد آکنه باشد.

با پوست خود به ملایمت رفتار کنید.برای شست و شو از لیف بسیار نرم استفاده کنید و هنگام خشک کردن پوست حوله ی  لطیفی انتخاب نمایید.هنگام شست و شو یا خشک کردن پوست از حرکات تند و خشن بپرهیزید زیرا ساییدن پوست می تواند موجب التهاب و عفونت تمام یا قسمت هایی از پوست گردد.

استفاده از کرم یا لوسیون حاوی اسید سالیسیلیک یا بنزویل پروکساید که در بسیاری از محصولات بهداشتی بدون تجویز پزشک وجود دارد، می تواند به خشک کردن چربی اضافی و کاهش باکتری پوست کمک نماید.

اگر پوست شما خشک است از مرطوب کننده ای استفاده کنید که مخصوص پوست های مستعد به آکنه هستند.

جوش های پوست خود را فشار ندهید و آنها را نترکانید. گرچه اینکار بسیار وسوسه کننده است اما لطفا برای آسیب نرسیدن به پوستتان در برابر این وسوسه مقاومت کنید.با این کار تنها باکتری ها را به داخل پوست رانده و احتمال عفونت را افزایش می دهید.

از قرار گرفتن در برابر نور خورشید خودداری کنید. برخلاف آنچه که برخی می گویند، نه تنها تابش نور خورشیدبرای درمان آکنه مفید نیست بلکه برای پوست بسیار مضر است.

اگر با وجود اقدامات بالا، آکنه ی شما در مدت شش تا هشت هفته درمان نشد باید با متخصص پوست مشورت کنید.روش های متعدد برای درمان آکنه وجود داردکه در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

اسید رتینوئیک نوعی ویتامین A است که میتواند از مقدار باکتری کاسته و چربی و باکتری را از روی جوش برطرف سازد.علاوه بر این با استفاده از این دارو می توان از تعداد خطوط ریز پوست کم کرد و تا حدودی آسیب های ناشی از نور خورشید را برطرف ساخت.

آنتی بیوتیک و آنتی باکتریال موضعی: کار این دارو ها کاهش التهاب و باکتری است.

آنتی بیوتیک خوراکی: به منظور کاهش التهاب و باکتری است.

قرص های ضد بارداری: قرص های خوراکی ضد بارداری می توانند آکنه را درمان کنند.حتی نوعی از قرص ضد بارداری از سوی FDAتنها برای درمان آکنه معرفی شده است.

آکوتان: قرصی است که می تواند غدد چربی را تحت تاثیر قرار داده و از ترشح چربی بکاهد. با این که این قرص می تواند آکنه را درمان کند اما باید در مصرف آن دقت نمایید، به ویژه در دوره ی بارداری که ممکن است این قرص موجب نواقص مادرزادی گردد.

تخلیه ی جوش: به یاد داشته باشید که هیچ وقت خودتان جوش را فشار ندهید و نترکانید. اما متخصص پوست می تواند بدون آسیب رسیدن به پوستتان جوش های چرکی و سر سیاه را تخلیه نماید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.