اختلال اضطراب در کسانی که میگرن دارند ۳ برابر بیشتر است

ارتباط میان میگرن و اضطراب

میگرن هیچگاه خوشایند نیست اما تحقیقات جدید نشان داده است که بیش از آنچه تصور شود بر سلامت روان تاثیرات مخرب دارد. تحقیقات جدید در دانشگاه تورنتو ثابت کرده است که افرادی که میگرن دارند ۳ برابر بیشتر از کسانی که میگرن ندارند در معرض اختلال اضطراب هستند. محققان مطالعاتی  روی سلامت روان بیش از ۲۲۰۰ کانادایی بزرگسال که میگرن داشتند و نزدیک به ۲۰۰۰۰ بزرگسالی که میگرن نداشتند انجام دادند. تحلیل ها نشان داد در میان افرادی که میگرن نداشتند تنها ۲ درصد و ۶ درصد از کسانی که میگرن داشتند  از اضطراب رنج می بردند. گرچه اختلال اضطراب در میان زنان بیشتر است اما مطالعات نشان داده است که احتمال اختلال اضطراب در مردانی که میگرن دارند، ۲ برابر بیشتر از زنانی است که دچار بیماری میگرن هستند. دکتر فولر تامسون یکی از اساتید دانشگاه تورنتو می گوید : ما از نتایج یافته ها شگفت زده شدیم زیرا معمولا زنان به نسبت مردان بیشتر دچار اختلال اضطراب هستند. نتایج تحقیقات نشان داده است که مردانی که میگرن دارند بیشتر مستعد اختلال اضطراب هستند زیرا کمتر از زنان به دنبال درمان درد خود می روند: در نتیجه بروز علائم میگرن و بالتبع اضطراب در آنها بیشتر است.

ارتباط میان اختلال اضطراب و میگرن ، دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد از جمله فاکتورهای بیولوژیکی، زیست محیطی و احساسی. برطبق مطالعات، درد مزمن و تضعیف کننده ( که ۳۰ درصد افرادی که میگرن دارند، آن را تجربه کرده اند) و مشکل در انجام کارهای خانه ( ۲۸ درصد آن را تجربه کرده اند) دو فاکتور اساسی ایجاد کننده اضطراب در بیماران میگرنی است. دکتر جایانت کومار، محقق دانشگاه تورنتو اظهار می دارد: اینکه درد مزمن نقش اساسی در ارتباط میان اضطراب و میگرن دارد، چیز عجیبی نیست. طبیعت غیرقابل پیش بینی و غیرقابل کنترل دردهای میگرنی که در مسئولیت های کاری و خانوادگی اختلال ایجاد می کند، می تواند نقش زیادی در ایجاد اختلال اضطراب داشته باشد.

نداشتن حمایت اجتماعی نیز یکی از فاکتورهای مهم است، کسانی که حتی یک دوست صیمیمی مورد اعتماد نداشته باشند، ۵ برابر بیشتر احتمال دارد دچار اختلال اضطراب شوند. طبیعی است که حمایت اجتماعی ابزار قدرتمندی در حفظ سلامت روانی می باشد.

محققان دریافته اند که ارتباط زیادی بین میگرن و سلامت روان وجود دارد. افرادی که میگرن دارند، ۲ برابر بیشتر احتمال ابتلا به اختلال اضطراب دارند از طرفی بیماری میگرن در میان افرادی که دچار اختلال دوقطبی هستند، شایع تر است. مطالعات نشان داده است که افرادی که میگرن دارند بیشتر احتمال دارد که اختلال دوقطبی و ترس از مکان های شلوغ داشته باشند.

دکتر تامسون معتقد است که: ” پزشکان و متخصصان باید بیشتر نسبت به این واقعیت هوشیار باشند که بیماران میگرنی آنها ممکن است مشکلات روانی خاصی از جمله اختلال اضطراب و افسردگی را تجربه کنند.

منبع huffingtonpost.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.