با افراد منفی‌نگر چگونه برخورد کنیم؟

وقتی به کسی که دوستش دارید کمک می‌کنید تا مثبت‌نگر باشد، جهان شما نیز روشن‌تر خواهد شد

هیچ کس دوست ندارد وقتی حال خوشی ندارد به او بگویید لبخند بزن یا خوشحال باش. ما نمی‌توانیم همیشه شاد و خوشحال باشیم اما در زمان سختی‌ها دوستان و خانواده بیشتر به گرمی و مثبت بودن شما نیاز دارند. در این مقاله خواهیم گفت چگونه در زمان سختی‌ها به دوستان، خانواده و همکاران روحیه بدهید بدون آنکه خودتان آزار ببینید. در مواجهه با افراد منفی‌نگر توصیه های زیر را اجرا کنید.

همدلی کنید

قبل از آنکه بخواهید به دوستتان که دچار ناراحتی و افسردگی شده، زیبایی‌ها و نقاط ثبت زندگی‌اش را یادآوری کنید، بهتر است ابتدا با او همدلی کنید. در غیر این صورت کار شما مبنی بر توجه دادن او به جنبه‌های روشن زندگی، او را غمگین‌تر می‌کند.

مسائل را از زاویه دید دیگران ببینید نه خودتان. این اولین مرحله در کمک به دیگران است. همدلی به درک و فهم احساسات کمک می‌کند.

شنونده واقعی باشید

بهترین سخنرانی‌های انگیزشی نیز به اندازه ۱۰ دقیقه شنیدن ارزش ندارد. قضاوت نکنید، دستورالعمل صادر نکنید، نگویید آره اما…، فقط بشنوید.

حتما ارتباط چشمی برقرار کنید. ممکن است به نظر ساده برسد اما بیشتر مردم زمان کافی برای شنیدن با جان و دل صرف نمی‌کنند. شنونده‌های واقعی در مردم احساس احترام و ارزش ایجاد می‌کنند.

تایید و تلنگر

این استراتژی به خصوص در مورد کسانی که همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینند و همیشه از چیزی گله دارند، مفید است. برای مثال اگر همکار شما از رئیستان گله دارد می‌توانید با جملاتی چون “می‌فهمم چرا فکر می‌کنی او آدم سختگیری است” یا “منظورتو می‌فهمم” آغاز کنید.

می توانید با بیانی گرم جملات منفی را به شیوه‌ای مثبت به کار ببرید. مثلا بگویید : “او (رئیس) آدم بسیار جزئی‌نگری است. این عامل به من نیز کمک می کند آدم دقیقی باشم. گاهی دید خود را نسبت به کلیت کار از دست می‌دهم اما سعی می‌کنم تعادل ایجاد کنم”.

خوبی‌ها را بیابید

کارهای خوبی که هر روز افراد انجام می‌دهند را ببینید و دیده‌های خود را به آنها نیز بگویید. همسر خود را برای آنکه سه روز در هفته به باشگاه می‌رود، تشویق کنید. به دوستان خود بگویید چقدر خوشحالید که همسرتان می‌تواند به خوبی از پس کارها و بچه‌ها برآید. از همکار خود بابت خلاقیتش در حل مسائل تعریف کنید. وقتی چیزهای خوب را ببینید، مغز شما خود به خود به جای شکست‌ها به دنبال خوبی‌ها می‌گردد (مقاله “چگونه افکار منفی نداشته باشیم؟” را مطالعه کنید)

وقتی به کسی که دوستش دارید کمک می‌کنید تا مثبت‌نگر باشد، جهان شما نیز روشن‌تر خواهد شد.

منبع success.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.