۵ مورد از تکنولوژی­ که می­‌تواند موجب افسردگی شود

تکنولوژی می­‌تواند افسردگی را بدتر کند

یکی از بدترین مسائل مربوط به تکنولوژی، ارتباط آن با افزایش نرخ افسردگی افراد می­‌باشد (به ویژه افرادی که زمان زیادی را صرف اینترنت می­‌کنند). اینترنت  می­‌تواند موجب بر هم زدن خواب شده و تمرکز افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

البته، تکنولوژی موجب افسردگی نمی‌­شود، در حقیقت بهتر است بگوییم طبق شواهد تکنولوژی می­‌تواند افسردگی را بدتر کند.

۱. اینترنت

بدون شک، اینترنت در صد سال گذشته، تاثیرگذارترین پیشرفت در جامعه بوده است. از طریق اینترنت می­‌توان به اخبار، دانش و سرگرمی‌­های سراسر جهان دسترسی پیدا کرد.

در عین حال، به استفاده بیش از حد دیجیتال منجر شده است.

تکنولوژی و اینترنت و افسردگ

زمانی که از اینترنت استفاده می­‌کنید مغز، خود را با آن تطبیق می­‌دهد و زمانی که از آن دور می‌شوید، زندگی خیلی کند و خسته‌کننده خواهد بود. این پدیده یک نوع اعتیاد به حساب می‌­آید.

۲. گوشی­‌های هوشمند

اعتیاد به گوشی‌­های هوشمند اساسا زیرمجموعه‌ای از اعتیاد به اینترنت است، که امروزه شایع است. افراد به گونه‌­ای وابسته به گوشی­‌های خود شده‌­اند که یک روز هم نمی­‌توانند از آن دور شوند.

گوشی هوشمند و تکنولوژی

با استفاده از گوشی می­‌توان در هر زمان و مکان به اینترنت دسترسی داشت.

در سال ۲۰۱۲، دانشگاه گوتنبورگ به شواهدی دست یافت که حاکی از آن بود، استفاده از گوشی­‌های هوشمند  بر سلامت جسمی و روحی تاثیر بد می­‌گذارد و در خواب اختلالاتی ایجاد خواهد کرد. همچنین، استفاده همزمان از کامپیوتر و گوشی این تأثیرات منفی را دو چندان خواهد کرد.

داده­‌ها نشان می‌­دهد افرادی که زمان بیشتری را با گوشی­‌های خود صرف می­‌کنند، بیشتر در معرض خلق و خوی، رفتار ظاهری قرار دارند. بنابراین اختلال در تمرکز، خواب بی‌کیفیت، افزایش اضطراب، آسیب روابط بین فردی از پیامدهای استفاده بیش از حد گوشی خواهد بود.

در نهایت، اعتیاد به گوشی‌­های هوشمند می­‌تواند منجر به افسردگی شود.

۳. شبکه‌­های اجتماعی

شبکه‌­های اجتماعی یک رابط اینترنتی و سرگرم‌کننده می­‌باشد که به راحتی می­‌توان با سراسر جهان ارتباط برقرار کرد.

شبکه های اجتماعی و تکنولوژی

محبوبیت روزافزون سایت‌ها و شبکه­‌های اجتماعی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است که به عنوان مناسب‌ترین و در دسترس‌ترین وسیله ارتباط مورد استفاده طبقات مختلف اجتماعی است. از سوی دیگر نمی‌­توان پیامدهای منفی آن را نادیده گرفت. یکی از مهم‌ترین پیامدها، اعتیاد به این شبکه‌ها می­‌باشد. صرف ساعت‌­ها در شبکه­‌های اجتماعی باعث کاهش تمرکز و توجه می­‌شود. کاربران به طور مداوم خود را با سایرین مقایسه کرده و ناامید می­‌شوند. همچنین، کاربران به راحتی یکدیگر را مورد قضاوت قرار می‌­دهند که موجب اضطراب بیشتری خواهد شد. بنابراین، سعی کنید به نحوه استفاده درست از شبکه‌­های اجتماعی اهمیت بیشتری قائل شود.

۴.فیلم مستهجن

طبق تحقیقات انجام شده، از هر ۷۹۳ نفر، ۳۷ درصد یک بار در هفته تماشای فیلم مستهجن را تجربه می­‌کنند. ۳۳درصد به طور مداوم به تماشا می­‌پردازند و ۱۰درصد آنها چند بار در روز این کار را انجام می‌­دهند.  در حالت کلی بسیاری از مردم فیلم مستهجن تماشا می‌کنند.

فیلم مستهجن و تکنولوژی

این نوع فیلم‌­ها بر روی مغز اثرات بدی برجا می­‌گذارد و حتی می‌­تواند نحوه عملکرد مغز را تغییر دهد تا جایی که رفتارها و شخصیت­‌ها تغییر می­‌کند.

دانشمندان کشف کرده‌­اند که مغز به طور مداوم مسیرهای جدید را براساس تجربیات خود تنظیم می­‌کند.

البته آسیب‌های مغزی به طور دائمی نیست، زمانی که از آن دور می­‌شوید، اثرات منفی نیز بهبود می‌­یابد. بنابراین فیلم­‌های مستهجن می‌­تواند افسردگی را تشدید کند.

۵. بازی‌­های اینترنتی

یکی دیگر از شاخه‌­های اینترنت که سبب افسردگی می‌­شود، بازی می­‌باشد. بدیهی است که لذت بردن از بازی­‌ها در حالت اعتدال وجود دارد، اما همین بازی‌­های ویدئویی نیز می‌­تواند یکی از عوامل اعتیاد به اینترنت باشد، چرا که تعداد افرادی که وابسته به اینترنت هستند کم نیست.

بازی اینترنتی و تکنولوژی

بازی­‌های آنلاین و اینترنتی به سادگی افسردگی را به تعویق می‌­اندازند و زمانی که بازی به اعتیاد تبدیل می­‌شود، می‌­تواند منجر به افزایش اصطکاک در روابط، کاهش اعتماد به نفس، بد رفتاری فیزیکی و ذهنی و احساس شرم یا پشیمانی شود که می‌­تواند نشانه‌های افسردگی در یک فرد باشد. البته، با کم کردن ساعات بازی می­‌توان مانع از عوارض منفی شد و از فواید مثبت آن که شامل ارتقا توانایی ذهنی، اوقات فراغت، ایجاد همدلی، افزایش عزت نفس و تشویق کار گروهی می­‌باشد، استفاده کرد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، نتایج و نظرات محققان حاکی بر این است که تکنولوژی می­‌تواند فواید و معایب بسیاری در سطوح مختلف داشته باشد. بنابراین، تأکید می­‌شود که دقت بیشتری بر این موضوع داشته باشید و با استفاده درست بهترین بهره را ببرید.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.