با ده ترفند سرعت ویندوز ۱۰ خود را ارتقا دهید (بخش اول)

با صرف کمترین زمان و هزینه، سرعت ویندوز 10 را افزایش دهید

زمانی که سیستم شما زمان زیادی صرف لود شدن می‌­کند و وقت شما به هدر می‌­رود، ممکن است به فکر یک روش برای ارتقای سرعت ویندوز ۱۰ خود باشید.

به همین دلیل می‌خواهیم ترفندهای سریع و کارآمد خود برای سرعت بخشیدن به ویندوز را شرح دهیم تا با کمترین زمان و بدون هیچ هزینه‌ای سرعت سیستم خود را افزایش دهید:

۱. حذف برنامه‌های غیر ضروری

یکی از ساده‌ترین راه‌های بهبود عملکرد کامپیوتر، حذف برنامه‌های غیر ضروری و در حال اجرا می­‌باشد. بسیاری از برنامه‌ها مانند اسکایپ، Spotify و کروم به طور پیش‌فرض به محض راه‌اندازی سیستم اجرا می‌­شوند که برای اهداف مختلف قابل استفاده هستند، عدم استفاده از آنها، تنها فضای سیستم را پر کرده و منجر به کاهش سرعت سیستم می­‌شود، پس برای غیرفعال کردن آنها اقدام کنید!

برای مشاهده برنامه‌های نصب شده در ویندوز ۸.۱ یا ۱۰ ، روی فضای خالی در TaskBar کلیک راست کرده و روی Task Manager کلیک کنید. اکنون برای بررسی و مشاهده برنامه‌های در حال اجرا، تب Startup را انتخاب کنید. کاربران ویندوز ۷ نیز برای مشاهده برنامه‌های در حال اجرا Startup  به منوی Start رفته و عبارت msconfig را تایپ کرده و تب Startup را انتخاب کنید.

حذف برنامه‌های غیر ضروری برای ارتقای سرعت ویندوز 10

اکنون در لیست نمایان شده، روی برنامه‌های غیرضروری که به اجرای آنها نیاز ندارید کلیک راست کرده و Disable (غیرفعال) را انتخاب کنید تا منجر به افزایش سرعت سیستم شود. البته توجه داشته باشید برنامه‌های مهمی مانند آنتی‌ویروس را غیرفعال نکنید.

۲. غیر فعال کردن جلوه‌های گرافیکی ویندوز

سیستم عامل ویندوز برای زیباسازی بصری از مجموعه افکت‌هایی استفاده می‌­کند. این جلوه‌ها شامل انیمیشن­‌هایی هستند که به هنگام minimize و maximize شدن پنجره‌ها، به محو شدن و صاف کردن فونت می‌­پردازند. غیر فعال کردن این جلوه‌های غیرضروری می­‌تواند به افزایش سرعت ویندوز ۱۰ کمک کند.

برای انجام این کار، در منوی Start عبارت performance  را تایپ کنید. اکنون در صفحه نمایان شده گزینه Adjust the appearance and performance of Windows را انتخاب کنید و در بین گزینه‌ها، افکت غیرضروری را غیر فعال کنید. در صورت تمایل برای حذف تمام افکت‌ها گزینه Adjust for best performance را انتخاب کرده روی OK کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود و سرعت عملکرد کامپیوترتان افزایش یابد.

غیر فعال کردن جلوه‌های گرافیکی ویندوز برای ارتقای سرعت ویندوز 10

البته، غیرفعال کردن این ویژگی‌­ها سبب می‌­شود سیستم عامل ویندوز کوچک‌تر به نظر برسد که بعد از چند روز چشم به آن عادت خواهد کرد.

۳. تنظیمات مربوط به مصرف انرژی و پلان نیروی  سیستم خود را بررسی کنید

خوب است بدانید سیستم عامل ویندوز شامل چند برنامه پلان نیرو است که این امکان را به کاربران می‌­دهد تا مصرف انرژی سیستم خود را انتخاب کنند. مصرف انرژی تاثیر زیادی بر روی عملکرد و سرعت سیستم دارد که با انجام تنظیماتی می­‌توان سرعت آن را افزایش داد.

برای بررسی و تغییر تنظیمات پلان نیرو، برنامه Settings را باز کنید و مسیر System> Power & sleep را طی کنید. در کنترل پنل گزینه Power Options را باز کنید و گزینه  Balanced را با زدن تیک فعال کنید. این گزینه استفاده از انرژی را تنظیم خواهد کرد.

تنظیمات مصرف انرژی و پلان نیروی  سیستم و ارتقای سرعت ویندوز 10

ویندوز، یک گزینه High performance ارائه داده که به کاربران پیشنهاد می‌­دهیم این گزینه را به هیچ وجه انتخاب نکنند زیرا مزیت برتری نسبت به گزینه Balanced نداشته و انرژی بیشتری مصرف می‌­کند.

برای دسترسی به تنظیمات بیشتر روی گزینه Change plan settings کلیک کنید.

۴. حذف برنامه‌های قدیمی و مضر( Bloatware )

حذف برنامه‌ها بر روی سرعت کامپیوتر تاثیر نمی­‌گذارد. با این حال، حذف برنامه‌های غیرضروری که بر روی پس زمینه در حال اجرا بوده و از اینترنت و سایر سرویس‌های ویندوز استفاده می­‌کنند، می­‌تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد و سرعت سیستم داشته باشد. انجام این کار بخصوص برای برنامه‌های مضری که دائما از شما درخواست خرید محصولات می­‌کنند، می­‌تواند به‌صرفه باشد.

برای بررسی برنامه‌های در حال اجرا، قسمت Setting  سیستم را باز کنید و در بخش Apps  لیست برنامه‌­های درحال اجرا را مشاهده کنید و برنامه‌ای که به آن نیاز ندارید را Uninstall کنید.

۵. خالی کردن فضای هارد دیسک

همانند مرحله قبل، پاک کردن فایل‌های قدیمی بر روی سرعت و عملکرد سیستم تأثیری ندارد، در صورتی که تعداد زیادی از فایل‌ها فضای هارد دیسک شما را اشغال کرده باشد، حذف آنها می­‌تواند عملکرد سیستم را بهبود بخشد.

پاک کردن فایل‌های قدیمی کار پیچیده‌ای نبوده و به نصب برنامه خاصی نیاز ندارد، کافیست در منوی Start عبارت Disk Cleanup را تایپ کنید، سپس بر روی آن کلیک کرده و درایو مورد نظر خود را انتخاب کنید، اکنون منتظر باشید تا ویندوز با یک جستجو میزان فضای قابل آزادسازی را به شما نشان دهد.

خالی کردن فضای هارد دیسک برای ارتقای سرعت ویندوز 10

از این طریق لیست ر ا بررسی کنید تا ببینید چه فایل‌هایی را می‌­خواهید حذف کنید و چقدر روی فضا می‌­تواند تاثیر داشته باشد.

هنگامی که شما سیستم خود را به آخرین نسخه ویندوز ۱۰ ارتقا می­‌دهید، ویندوز از برنامه‌هایی که قبلا نصب شده‌اند، در یک پوشه به نام Windows.old محافظت می­‌کند. اگر به این فایل‌ها نیاز نداشته و با نسخه جدید ویندوز مشکلی ندارید، می­‌توانید با خیال راحت آنها را حذف نمایید و شاهد سرعت چشمگیر سیستم خود باشید.

تا اینجا پنج ترفند را به شما آموزش دادیم با ما همراه باشید تا در بخش دوم این آموزش پنج ترفند دیگر را به شما معرفی کنیم تا با به کارگیری آن سرعت سیستم خود را افزایش دهید.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. یه همچین می گوید

    از سایتتون خیلی وقته استفاده میکنم
    مطالبتون عالیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.