اسهال و راه های درمان خانگی آن

بی‌آبی بدن بیماری خطرناکی که توسط اسهال به وجود می‌آید

اسهال طولانی مدت نشان از وجود عفونت است

هرچه هوا گرم‌تر می‌شود و به فصل تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، بروز شرایطی مثل اسهال بیشتر می‌شود، احتمال بروز این اختلال گوارشی در آب و هوای گرم در کودکان بسیار بیشتر است. دفع مکرر مدفوع به شکل شل و آبکی اسهال گفته می‌شود که در دو حالت اسهال حاد یا مزمن بوده، نوع حاد این بیماری معمولا پس از چند روز، برطرف می‌شود اما نوع مزمن آن بیش از ۱۴ روز طول می‌کشد و در اثر بیماری‌ها و مشکلات جدی‌تری بروز می‌کند و در برخی موارد اسهال و استفراغ با هم همراه بوده و پیامد یک عفونت در بدن است. اسهال بیماری خطرناکی بوده که با از دست دادن آب و املاح ضروری بدن همراه است و در صورت ابتلا نیاز است تا به شکل جدی درمان شود و در صورت عدم درمان با عوارض خطرناکی همراه خواهد بود.

عوامل ایجاد کننده اسهال:

  • عفونتهای ویروسی و باکتریایی
  • بی‌احتیاطی در رژیم غذایی و خوردن غذاهایی که سیستم گوارش را بر هم بزند.
  • مسمومیت غذایی
  • مصرف آب آلوده
  • برخی آنتی بیوتیکها
  • انجام برخی عمل‌های جراحی
  • فشارهای عصبی نظیر اضطراب و استرس
  • مسافرت
  • تغییرات آب و هوا

راه‌های درمان خانگی اسهال:

استراحت کافی و رژیم غذایی سالم

در هنگام این بیماری نیاز است به اندازه کافی استراحت کرده و سعی کنید مایعات و الکترولیتهای از دست داده بدن را با خوردن زیاد مایعات و غذاهای ساده نظیر سوپ‌ ساده، برنج به شکل کته، پاستاها و سیب‌زمینی کاملا پخته شده و موز کاملا رسیده جبران کنید.

مصرف یک نوشیدنی خانگی برای جبران آب بدن

به یک لیوان آب جوشیده سرد شده مقداری نمک و یک قاشق چای‌خوری شکر اضافه نمایید. این ترکیب را پس از هر بار دفع مزاج مصرف کنید. همچنین برای بهتر کردن طعم آن می‌توان به آن کمی آب لیمو تازه یا آب پرتقال اضافه نمود. لازم است مخلوط مورد نظر جرعه جرعه خورده شود تا از بروز استفراغ پیشگیری گردد.

زنجبیل برای درمان اسهال

دمکرده زیره + دارچین + زنجبیل

یکی از راهکارهای درمان خانگی اسهال مصرف دم کرده تهیه شده از یک قاشق چای‌خوری پودر زیره با همان میزان دارچین و زنجبیل خشک است. این مخلوط را در یک فنجان آب گرم حل کرده و ۳ بار در روز از آن بخورید.

جوشانده هل

از دیگر شیوههای درمان خانگی اسهال نوشیدن جوشانده هل است. به این منظور یک غلاف هل سبز را پوست کنده و دانههایش را پودر کنید. نصف قاشق چای‌خوری پودر دانهها را در یک فنجان آب جوشانده، سرد کنید و به حالت سرد بنوشید و در صورت اسهال مزمن میتوانید آن را گرم بنوشید.

موز نارس

یک موز ترد نارس که آماده خوردن است را له کنید و با یک فنجان شیر کم چرب دوبار در روز بخورید. برای درمان اسهال و اسهال خونی مفید است.

شربت نعنا + آبلیمو + عسل

یک قاشق غذاخوری کامل از برگ نعنا همراه با چند قطره آبلیموی تازه و عسل یک هضم کننده مناسب بوده و تسکین دهنده اسهال مزمن است. مصرف این شربت ۲ تا ۳ بار در روز از بهترین راههای درمان خانگی اسهال است.

خاکشیر

از خواص خاکشیر تنظیم دستگاه گوارشی بوده و ابتلاء معده را به بیماری‌های مختلف از جمله اسهال مرتفع می‌سازد. به این منظور خوردن خاکشیر یخمال توصیه میشود.

نوشیدن آب گوشت یا مرغ و آب سیب

آب سیب و مرغ یا گوشت، مواد معدنی و نمک‌هایی را که در اثر اسهال از دست می‌دهید، جایگزین می‌کند. اما از نوشیدن آب میوه هایی مثل آب گوجه فرهنگی، آب مرکبات، آب آناناس پرهیز کنید، زیرا اسید موجود در آن ها باعث تحریک بیشتر روده متورم شما خواهدشد. وقتی شروع به نوشیدن مایعات می‌کنید، با جرعه های کم و کوچک شروع کنید. توصیه می‌شود هر نیم ساعت یک بار، یک فنجان کوچک آب سیب یا آب مرغ بنوشید.

چای پوست پرتغال بنوشید

یکی از درمان های سنتی و قدیمی درمان اسهال، پوست پرتغال است. پوست پرتغال دستگاه گوارش را تحریک می‌کند. یک عدد پرتغال را بردارید پوست آن را جدا کنید و پوست را به برش‌های نازکی تقسیم کنید. برش‌های پوست پرتغال را داخل قوری بیندازید و روی آن آب جوش بریزید و در قوری را بگذارید و کمی صبر کنید تا خنک شود سپس چای را صاف کنید و آن را با کمی عسل بنوشید.

کته بخورید

برنج سفید و کته یکی از بهترین درمان ها برای برطرف کردن اسهال است. سعی کنید کم کم چند قاشق برنج کته بدون روغن و کره بخورید و تا زمانی که اسهال برطرف نشده، این درمان را ادامه دهید.

چای بابونه بنوشید

این چای به خاطر آرامشی که به بدن می دهد معروف است، اما این آرامش شامل روده ها هم می‌شود و اسهال را برطرف می‌کند. بابونه اسپاسم‌های روده را برطرف و التهاب را کم می‌کند

مخلوط آب و سرکه بنوشید

ریشه و دلیل اصلی ابتلا به اسهال، وجود یک عفونت باکتریایی است. سرکه سیب به دلیل خاصیت آنتی بیوتیکی که دارد می‌تواند به برطرف شدن این مشکل کمک کند. علاوه بر این، سرکه سیب دارای ترکیبی به نام پکتین است که این ترکیب به برطرف شدن و آرام شدن اسپاسم‌های روده کمک می‌کند.

پوره سیب برای درمان اسهال

فالوده یا پوره سیب را امتحان کنید

فالوده سیب یا پوره آن دارای ترکیبی پکتین است که این ماده به انقباضات و حرکات شکم کمک می‌کند و آن ها را آرام می‌کند. می‌توانید یک قاشق پوره سیب را روی یک تکه نان تست بمالید و آن را بخورید یا به عنوان میان وعده یک کاسه فالوده سیب میل کنید.

یک لیواغ دوغ بنوشید

در بسیاری از کشورها و حتی ایران از دوغ برای درمان اسهال استفاده می‌شود. یک دوم قاشق چای‌خوری زنجبیل را در یک فنجان دوغ حل کنید و آن را بنوشید. این محلول را ۳ تا ۴ بار در روز بنوشید.

چای زیره را امتحان کنید

برای برطرف کردن اسپاسم های روده و انقباضات شکم و درنهایت درمان اسهال چند جرعه چای زیره سیاه بنوشید. یک قاشق چایخوری زیره خرد را در یک فنجان آب به مدت دو تا سه دقیقه بجوشانید و به آن یک قاشق غذاخوری برگ گشنیز تازه اضافه نمایید و روزی دو تا سه بار بعد از خوردن یک غذای سبک، از این چای بنوشید.

چای سیاه بنوشید

تانیس موجود در چای سیاه، حالت قابض دارد و غشای مخاط روده را جمع می‌کند. بنابراین به بدن در جذب مایعات و برطرف شدن التهاب روده ها کمک می‌کند. از چای تمشک و شاتوت نیز می‌توانید استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید حتما از چایی‌ای استفاده کنید که کاملا طبیعی باشد. باید چای کاملا طبیعی و گیاهی باشد، زیرا چای های معمولی حاوی کافئین است و کافئین باعث خشک شدن آب بدن می‌شود.

لیمو و عسل برای درمان اسهال

شربت آبلیمو و عسل بنوشید

شربت آبلیمو و عسل برای اسهال یکی از بهترین درمان های خانگی است. این ترکیب خاصیت ضدمیکروبی دارد و می تواند در بهبود فعالیت دستگاه گوارش بسیار تاثیرگذار باشد. از لیموی تازه و عسل به هر میزانی که شیرینی آن برایتان کافی است، استفاده کنید. یادتان باشد لیمو و عسل را در آب جوش مخلوط نکنید زیرا طعم و خاصیت عسل را از بین می برد. بهتر است لیمو و عسل را در آب گرم بریزید و هر زمان از روز که خواستید، میل کنید. نوشیدن ترکیب آبلیمو و عسل قبل از خواب هم آرام بخش است.

  • در پایان لازم به ذکر است در صورتیکه دچار اسهال حاد و شدید بوده و یا اسهال مزمنی که بیش از ۱۴ روز طول کشیده باشد، معمولاً در نتیجه یک بیماری جدی‌تر بوده و مراجعه به پزشک لازم و ضروری است.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.