۷ اشتباه آشپزی و راه حل آنها

اشتباهاتی که اکثر آشپزها مرتکب می‌شوند

هر آشپزی با هر میزان تجربه، تعدادی اشتباه آشپزی دارد که هر بار تکرار می‌کند. برای جلوگیری از اشتباهات دوباره، از آشپزهای حرفه‌ای راه حل‌هایی برای ۷ اشتباه رایج آشپزی دریافت کرده‌ایم. در ادامه همراه ما باشید تا با این اشتباهات و راه حل‌های آنها آشنا شوید.

ریختن روغن در تابه سرد

ریختن روغن در ظرف سرد برای آشپزی
هیچ موادی را درون تابه سرد نریزید

اکثر آشپزها دوست دارند قبل از آنکه تابه گرم شود، روغن و کره در آن بریزند. ” هیچ موادی را درون تابه سرد نریزید”. ریختن روغن و کره در تابه داغ موجب می‌شود خوب گرم شود و کمک می‌کند غذا به تابه نچسبد.


تابه نامناسب

تابه نامناسب از اشتباهات آشپزی
تابه‌هایی که بیشتر استفاده می‌کنید، خریداری کنید

شاید راحت‌تر این است که ست تابه در اندازه‌های مختلف تهیه کنید، اما این هم یکی دیگر از اشتباهات آشپزی است. از خرید ست تابه که برخی از اندازه‌ها و انواع آن را هیچ‌گاه استفاده نمی‌کنید، خودداری کنید به جای آن تابه‌هایی که بیشتر استفاده می‌کنید خریداری کنید. تابه‌های تک نفره که در آشپزی‌های شخصی به دردتان می‌خورد، تهیه کنید و مطمئن شوید که از فولاد ضدزنگ یا چدن ساخته شده است. فولاد و چدن فوق‌العاده بادوام هستند و گرما را به خوبی نگه می‌دارند.


اضافه کردن نمک بعد از پخت غذا

نمک در آشپزی
اضافه کردن نمک به غذا پس از آنکه غذا پخته شد فقط باعث شوری طعم غذا می‌شود

نمک به غذا عطر و طعم می‌دهد و موجب می‌شود عطر و طعم دیگر مواد استفاده شده در غذا نیز بیشتر حس شود، در صورتی که حین آشپزی به غذا اضافه شود. اضافه کردن نمک به غذا پس از آنکه غذا پخته شد فقط باعث شوری طعم غذا می‌شود. از مزایای دیگر نمک زدن حین آشپزی این است که نمک به خوبی تقسیم و جذب غذا می‌شود. برای جلوگیری از شور شدن غذا نیز حین آشپزی غذا را بچشید.


پختن پاستا در قابلمه کوچک

پخت پاستا و آشپزی
ظرف آب را بر اساس مقدار پاستا انتخاب کنید

هیچ چیز بدتر از خیس شدن و روی هم تلنبار شدن مقدار زیادی پاستا نیست. اغلب مقصر ظرفی است که برای آن میزان پاستایی که می‌خواهید بپزید، بسیار کوچک است. دلیلش چیست؟ وقتی مقدار زیادی پاستای خام را در ظرف کوچکی می‌ریزید، دمای آب به شدت کاهش می‌یابد. به تدریج که دمای آب بالا می‌رود تا به نقطه جوش برسد، پاستاها روی هم تلنبار می‌شوند. همیشه اطلاعات روی بسته‌بندی پاستا را بخوانید، نه تنها به منظور تنظیم زمان پخت بلکه برای آنکه متوجه شوید چه مقدار آب نیاز است. از این رو ظرف آب را بر اساس مقدار پاستا انتخاب می‌کنید.


استفاده از چاقوی کند

استفاده از چاقوی تیز در آشپزی
چاقوی کند می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از چاقوی تیز باشد

چاقوی کند می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از چاقوی تیز باشد، چرا که نیاز به فشار بیشتری برای بریدن دارد از این رو کنترل کمتری بر روی تیغه‌ها خواهید داشت. از طرف دیگر چاقوی تیز موجب می‌شود برش تمیزتری انجام گیرد و شکل و طعم مواد از بین نرود.


پخت سریع گوشت

آشپزی و پخت گوشت
اگر گوشت هنوز چسبناک باشد یعنی هنوز آماده نیست

اغلب افراد به محض آنکه گوشت (کباب) گرم می‌شود، آن را برمی‌گردانند. برای برگرداندن گوشت و برداشتن آن از روی تابه نیازی نیست تابه را خراش داد بلکه وقتی پروتئین خوب پخته شده باشد، به راحتی از تابه جدا می‌شود. این موضوع نه تنها در خصوص گوشت قرمز بلکه درباره ماهی نیز صدق می‌کند. اگر گوشت هنوز چسبناک باشد، یعنی هنوز آماده نیست.


پختن سبزیجات پژمرده

آشپزی و پختن سبزیجات
برگ سبزیجات را جدا کرده و در ظرفی شیشه‌ای پر از آب سرد نگه دارید

آنچه از آشپزخانه بسیاری از رستوران‌ها خارج می‌شود به جای سبزیجاتی با رنگ سبز و روشن، سبزیجات تیره و روی هم تلنبار شده است. این می‌تواند به دو علت باشد : یا سبزیجات در یخچال پژمرده‌اند و یا حین آشپزی که احتمال آن کم است. برای تازه ماندن کلم، برگ چغندر و دیگر سبزیجات در یخچال، ساقه و ریشه سبزیجات را جدا کنید و در یک شیشه آب سرد قرار دهید. در یک تابه سایز مناسب آنها را تفت دهید، اینگونه سبزیجات کاملا سرخ می‌شوند به جای آنکه تبخیر شوند.

منبع readersdigest.ca
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.