اگر می‌خواهید استخدام شوید، این کارها را انجام ندهید

با اشتباهات رایج متقاضیان کار در مصاحبه استخدامی آشنا شوید

بعد از مدتها گشتن به دنبال کار، بالاخره برای مصاحبه شغلی که آرزویش را داشته‌اید، دعوت شده‌اید. رزومه خود را فرستاده‌اید و سوالات رایج در مصاحبه‌ها را مطالعه کرده‌اید. اما آیا واقعا برای مصاحبه آمادگی دارید؟ به رغم تمام تجربه و آمادگی که دارید یک اشتباه کوچک می‌تواند سبب شود آنها کس دیگری را استخدام کنند. پس مهم است با اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوید، آشنا شده و راه‌های جلوگیری از آن را یاد بگیرید. در این مطلب چند اشتباه متداول در مصاحبه‌های کاری را به شما معرفی می‌کنیم.

حرف زدن به جای گوش دادن

مطالعات نشان داده است که افراد ۶۰ درصد از مکالمه را به صحبت کردن درباره خود اختصاص می‌دهند. حتی در مصاحبه کاری نیز باید بده بستان وجود داشته باشد و فرد داوطلب باید ابتدا منتظر اشاره طرف مقابل برای شروع صحبت باشد. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که وقتی عصبی و دچار استرس می‌شوند، پرحرف می‌شوند، نفس عمیقی بکشید و فقط گوش کنید. نیازی نیست بر مکالمه تسلط داشته باشید؛ بگذارید کسی که با شما مصاحبه می‌کند این کار را انجام دهد. حواستان باشد که از موضوع بحث خارج نشوید و اطلاعاتی بیش از آنچه طرف مقابل می‌خواهد، ارائه ندهید.

دروغ گفتن

افراد آنطور که شما تصور می‌کنید قادر به تشخیص دروغ نیستند حتی از روی زبان بدن هم نمی‌توان صد در صد متوجه دروغ شد. تنها چیزی که دروغ را برملا می‌کند، خود کلمات هستند. اگر داستانی غیرواقعی را تعریف کنید، احتمال آن وجود دارد که خودتان دست خودتان را رو کنید و دچار تناقض‌گویی شوید. حتی اگر خودتان سعی داشته باشید دچار تناقض‌گویی نشوید، اما مصاحبه‌گر می‌تواند در پاسخ‌های شما مواردی پیدا کند که با هم جور درنمی‌آیند و درنتیجه شما را از لیست متقاضیان خارج کند. بهترین روش برای پاسخگویی این است که تا حد امکان صادق باشید.

پوشش نامناسب

لباسی که در صبح روز مصاحبه انتخاب می‌کنید و می‌پوشید، می‌تواند در نتیجه مصاحبه بسیار تاثیرگذار باشد. بر اساس مطالعات انجام شده ۷۲ درصد از مدیران استخدام اذعان داشته‌اند که پوشش نامناسب، یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که یک متقاضی کار می‌تواند مرتکب شود. شلوار جین و تیشرت‌ها را کنار بگذارید و مانند حرفه‌ای‌ها لباس بپوشید حتی اگر محل کار یونیفرم رسمی نداشته باشد. همچنین از پوشیدن لباس‌های تنگ و نازک و تحریک‌کننده بپرهیزید. مدیران بیشتر به رنگ‌های خنثی مانند مشکی و آبی علاقه دارند تا رنگ‌های روشن و یا زیورآلاتی که حواس انسان را پرت می‌کند.

بی‌میلی

مطالعات نشان می‌دهد کارمندانی که به کارفرما و کاری که انجام می‌دهند علاقه دارند، افراد شادتر و مولدتری هستند. مطالعات نشان داده است که بسیاری از متقاضیان کار اطلاعات چندانی درباره شرکت یا محل کار موردنظر ندارند. قبل از انجام هر کاری ابتدا در خصوص محل کار تحقیق کنید و ببینید آیا به آن علاقه دارید؟ در خصوص کارفرما، محصول یا خدماتی که در شرکت ارائه می‌شود و همچنین اجتماع کارکنان تحقیق کنید و ببینید کارکنان بر چه اساسی ارزش‌گذاری می‌شوند. قبل از انجام مصاحبه تحقیقات گسترده‌ای در شرکت انجام دهید تا سوالات را به درستی پاسخ دهید.

قبول کردن پیشنهاد دستمزد پایین

اگر مدت زیادی است که بیکار هستید، پذیرفتن کار حتی با دستمزد پایین وسوسه‌انگیز است. اینگونه از پول زیادی که می‌توانید سالانه در طول زندگی کاری کسب کنید، صرف‌نظر می‌کنید. مطالعات نشان داده است که چک و چانه زدن با کارفرما موجب می‌شود او پیشنهاد بهتری برای دستمزد ارائه دهد. با اینکار نه تنها حساب بانکی شما پرتر می‌شود بلکه کارفرما برای شما و درخواست‌های شما احترام بیشتری قائل خواهد بود.

انجام ندادن هیچ کاری بعد از مصاحبه

اکثر متقاضیان کار بعد از مصاحبه منتظر می‌نشینند تا تلفن زنگ بخورد اما برای بدست آوردن یک شغل، پیگیری بسیار اهمیت دارد. اگر نمی‌توانید با کارفرما ملاقات داشته باشید، برای او ایمیل ارسال کنید. مطالعات نشان داده است اگر کارفرما بخواهد به ایمیل شما پاسخ دهد، پاسخ او را ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از ارسال ایمیل، دریافت خواهید کرد. اما حتی اگر پاسخی هم دریافت نکردید باز هم نباید دست از تلاش بردارید. برای دریافت پاسخ دومین ایمیل ۲۱ درصد و برای ایمیل‌های بعدی ۲۵ درصد شانس دارید.

مصاحبه کاری استرس و نگرانی همراه دارد اما یافته‌های علمی می‌تواند به موفقیت در مصاحبه به شما کمک کند. با کمک یافته‌های مطالعات و تحقیقات انجام شده می‌توانید در اولین تجربه کاری، شغل مناسب خود را به دست آورید. این مطالعات نه تنها جستجوی کار را آسان می‌کنند بلکه ریسک ادامه یافتن این جستجو را برای سال‌های بعد کاهش می‌دهد.

منبع entrepreneur.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظر
  1. احمد می گوید

    مطلب بسیار مفید و کاملی بود. لطفا مقاله های راهنمای‌شغلی نیز در سایت قرار دهید. ممنون

    1. کاویاب می گوید

      سپاس
      حتما دوست عزیز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.