درباره بادکش درمانی ، فواید و مضرات آن بیشتر بدانید

بادکش درمانی یک روش درمانی سنتی چینی است

بادکش درمانی یک روش درمانی سنتی چینی است که در آن چند فنجان گرد را به صورت پشت و رو بر روی قسمت‌هایی از بدن قرار می‌دهند. این فنجان‌ها با نیروی مکش روی پوست نگه داشته می‌شوند و گفته می‌شود که خون را به گردش می‌اندازد.

چرا افراد بادکش درمانی می‌کنند؟

معمولا بادکش درمانی برای درمان درد و گرفتگی و التهاب عضلات استفاده می‌شود و به تسریع بهبود انواع بیماری‌ها کمک می‌کند (تغذیه و ورزش مناسب برای پیشگیری از گرفتگی عضلات).طی ۵ تا ۱۰ سال گذشته بادکش درمانی به یک روش درمانی محبوب برای رفع درد عضلات و مفاصل تبدیل شده‌است.

در طب سنتی چینی گفته می‌شود که بادکش درمانی گردش و جریان انرژی حیاتی را برمی‌انگیزد و هرگونه عدم تعادل ناشی از بیماری یا آسیب را اصلاح می‌کند. این روش اغلب همراه با طب سوزنی انجام می‌شود.

بادکش درمانی چگونه انجام می‌شود؟

در این روش درمانگر یک ماده قابل اشتعال مانند گیاه یا الکل را داخل فنجان قرار می‌دهد و سپس آن ماده را آتش می‌زند. وقتی شعله آن بیرون آمد، درمانگر سریعا آن را به صورت پشت و رو بر روی پوست قرار می‌دهد. محل قرارگیری این فنجان‌ها در نقاطی است که به درمان موردنظر کمک می‌کنند.

بادکش درمانی می‌تواند توسط تلمبه‌های مکانیکی یا الکتریکی نیز انجام شود. فنجان بر روی پوست قرار می‌گیرد و تلمبه کار مکش را انجام می‌دهد.

معمولا فنجان‌ها به مدت پنج تا ده دقیقه روی پوست می‌مانند، در این مدت زمان رگ‌های خونی منبسط شده و گردش خون افزایش می‌یابد.

علاوه بر این بادکش درمانی برای باز کردن منافذ پوستی و سم‌زدایی نیز استفاده می‌شود (برای پاک کردن عروق خونی، این مواد غذایی را مصرف کنید).

در روشی که به آن “بادکش مرطوب” می‌گویند، قبل از عمل بادکش پوست را سوراخ سوراخ می‌کنند. این عمل موجب می‌شود در طول بادکش درمانی خون از سوراخ‌ها و منافذ پوستی بیرون بزند، که این سبب می‌شود سموم از بدن خارج شوند.

تاکنون هیچ یافته علمی استفاده از این روش درمانی را برای درمان بیماری‌ها تایید نکرده است.

برای مثال در سال ۲۰۰۹ هفت آزمایش بادکش درمانی بر روی بیماران مبتلا به درد کمر و درد سرطان انجام شد که نتایج نشان داد تاثیر ضعیفی داشته‌است. اما در مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، دانشمندان نتایج بادکش درمانی را بر روی توانبخشی افرادی که دچار سکته مغزی شده بودند، مطالعه کردند. گرچه این محققان شواهد کافی مبنی بر تاثیر بادکش درمانی بر توانبخشی این افراد یافته‌اند، دو تحقیق بر فایده این اثر بر روی درد و آسیب ناشی از سکته، صحه گذاشت. برای مثال بادکش درمانی اثر مثبتی بر روی درد شانه و قدرت عضلانی داشته‌است.

عوارض جانبی احتمالی

بادکش درمانی در برخی موارد می‌تواند منجر به درد، ورم یا حتی سوزش شود. بادکش کبودی‌های دایره‌ای شکل روی پوست به جا می‌گذارد. البته این علائم پس از چند روز از بین می‌رود اما ممکن است دو تا سه هفته نیز باقی بماند.

بادکش درمانی نباید بر روی قسمت‌هایی از پوست که ملتهب است یا دچار سوزش و بریدگی شده انجام شود.

در موارد نادری از جمله عوارض جانبی که گزارش شده عبارتند از: تاول، ابتلا به هموفیلی A، ترومبوسیتوپنی، کم خونی فقر آهن، کولوئید، پانکیکولیت و تجمع رنگدانه‌ها در پوست.

اگر به دنبال آن هستید که بادکش درمانی را امتحان کنید ابتدا فواید و مضرات آن را در نظر بگیرید و با یک متخصص در خصوص اینکه چقدر این روش برای شما مناسب است مشورت کنید.

منبع verywell.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.