آنچه زنان باید درباره سرطان پروستات بدانند

امروزه سرطان پروستات بسیار شایع شده است

گرچه این بیماری مربوط به زنان نمی شود اما مبتلا شدن مرد زندگی وی به این بیماری، آنان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. امروزه سرطان پروستات بسیار شایع شده است. گرچه بیشتر افراد بالای ۶۵ سال به آن مبتلا می شوند، اما این احتمال نیز وجود دارد که مردان جوانتر نیز به آن مبتلا شوند. زنان برای مراقبت از مردان زندگی خود چه همسر باشد و یا پدر و برادران باید ۴ نکته زیر را مدنظر قرار دهند.

بیشتر مردان هیچ گونه علائمی ندارند

این درست است که مرحله پیشرفته سرطان پروستات با بروز مشکلاتی در ادرار (مشکلاتی از قبیل تکرر ادرار و ادرار کم)، خون در ادرار، مشکلات نعوظ یا در مراحل خیلی پیشرفته تر درد کمر یا سینه همراه است. اما در بیشتر موارد سرطان پروستات هیچ علائمی ندارد.

همه مردان باید در خصوص انجام آزمایشات با پزشک صحبت کنند

توصیه می شود مردان در سن ۵۰ سالگی با پزشک خود در خصوص اینکه لازم است آزمایش خون PSA انجام بدهند یا خیر، صحبت کنند، این آزمایش سطح ماده شیمیایی به نام “آنتی ژن مخصوص پروستات” را اندازه می گیرد. گرچه این یک آزمایش خون نمونه است، اما می تواند با تشخیص های اشتباه همراه باشد که به نمونه برداری های غیرلازم و دردناک منجر می شود.

تنها ۲۵ درصد از مردان با سطح PSA بالا سرطان پروستات دارند حتی گاهی زمانی که آزمایش را انجام داده اند، بیماری با سرعت اندکی رو به رشد بوده است. اما در حال حاضر این آزمایش تنها راه تشخیص سرطان پروستات است و بهتر است مردان بالای ۵۰ سال آزمایش PSA را انجام بدهند. اگر سابقه این بیماری در خانواده وجود دارد، آنها باید این آزمایش را از ۴۰ سالگی انجام دهند.

اگر نتیجه عدد زیر ۴ باشد، نرمال است. افرادی که عددی زیر ۲.۵ دارند باید دو سال منتظر بمانند و مجدد آزمایش دهند. اما اگر عدد بین ۲.۵ و ۴ بود، از بیماران خواسته می شود سال بعد نیز آزمایش را تکرار کنند. اگر بیش از ۰.۷% افزایش داشت، آزمایشات مانند نمونه برداری دنبال می شود.

همه افراد مبتلا به سرطان پروستات نیازمند درمان نیستند

طبق مطالعه دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۳، حدود ۷۰ درصد سرطان های پروستات ریسک پایینی دارند، یعنی تومور بسیار کوچک است و به کندی رشد می کند و از این رو تهدید بزرگی محسوب نمی شود. این مطالعه بیان می کند بهتر است این مردان تحت نظر باشند یعنی تیم مراقبتی وضعیت او را از نزدیک تحت نظر دارند و درمان را در زمان مناسب آغاز می کنند.

بر اساس مطالعاتی که انجام شده است، بیمارانی که در مراحل اولیه سرطان پروستات هستند و صرفا تحت نظر می مانند کمتر احتمال مرگ بر اثر سرطان دارند نسبت به کسانی که فورا عمل جراحی یا رادیولوژی انجام می دهند.

کسانی که تحت نظر هستند و چند وقت یکبار آزمایش  PSA انجام می دهند، در صورتی که نتیجه آزمایش ناگهان عدد بالایی را نشان دهد، نیاز به نمونه برداری دارند که میزان Gleason را نشان می دهد، شاخصی که میزان مشکوک بودن سلول های سرطانی را نشان می دهد. اگر این عدد بالای ۶ باشد، یعنی باید درمان انجام شود.

آقایان می توانند اقداماتی در جهت کم شدن ریسک سرطان انجام دهند

مطالعات نشان داده است پیروی از رژیم غذایی کم چرب به خصوص رژیم غذایی که چربی حیوانی کمی دارد، احتمال پیشرفت سرطان پروستات را کاهش می دهد. بهتر است مصرف محصولات لبنی را نیز کاهش دهید. مطالعات نشان داده است مردانی که هر روز شیر، پنیر و ماست زیادی مصرف می کنند ریسک بالاتری دارند. مصرف مشروبات الکلی نیز خطر ابتلا به سرطان پروستات را بالا می برد.

برخلاف باور غلطی که وجود دارد، رابطه جنسی زیاد موجب پیشرفت سرطان پروستات نمی شود، همچنین انجام وازکتومی.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.