همه چیز در مورد دستگاه پرینتر

چاپگرها در اندازه، سرعت، پیچیدگی و هزینه متفاوت هستند

پرینتر یا چاپگر یکی از لوازم جانبی رایانه است که متن و گرافیک خروجی را از یک رایانه دریافت می­‌کند، اطلاعات را به کاغذ انتقال می‌­دهد و معمولا با کاغذ استاندارد اندازه می­‌گیرد. چاپگرها در اندازه، سرعت، پیچیدگی و هزینه متفاوت هستند. به طور کلی برای چاپ رنگی با وضوح بالا، از پرینترهای رنگی گران تر استفاده می‌­شود.

چاپگرهای رایانه شخصی می‌­توانند به عنوان چاپگرهای تماسی یا غیر تماسی شناخته شوند. چاپگر ماتریس سوزنی قیمتی ارزان دارد که بر اثر برخورد سوزن به کاغذ روی آن نقاطی ایجاد می­‌کند. از بهترین چاپگرها می‌­توان جوهر افشان را نام برد که از چندین نمونه پرینترهای ارزان قیمت و چاپگر لیزری استفاده می‌­کند. چاپگر جوهر افشان از کارتریج جوهر در محدوده بسیار نزدیک به کاغذ استفاده کرده و چاپگر لیزری برای جذب جوهر (تونر) از پرتو لیزر منعکس شده به مناطق انتخاب شده در کاغذ استفاده می­‌کند.

در انتخاب پرینتر، کیفیت مورد توجه بسیاری از کاربران می باشد:

رنگ:

رنگ برای کاربرانی که نیاز به چاپ صفحات برای ارائه یا نقشه دارند و صفحاتی که رنگ آن بخشی از اطلاعات است، اهمیت دارد. چاپگرهای رنگی می­‌توانند برای چاپ صفحات سیاه و سفید نیز تنظیم شوند. چاپگرهای رنگی برای کارکردن گران تر هستند، زیرا آنها از دو نوع کارتریج جوهر (جوهر رنگی و سیاه) استفاده می‌­کنند. کاربرانی که نیاز خاصی به رنگ ندارند و بسیاری از صفحات را چاپ می­کنند، می‌­توانند از چاپگر سیاه و سفید که قیمتی  ارزان هم دارد استفاده کنند.

رزولوشن:

رزولوشن چاپگر (وضوح متن و تصاویر بر روی کاغذ) معمولا  نقطه در اینچ (dpi) اندازه گیری می ‌شود. اکثر چاپگرهای ارزان قیمت رزولوشن را با ۶۰۰ نقطه در اینچ، ارائه می‌­دهند.

سرعت:

زمانی که شما چاپ زیادی انجام می‌­دهید، سرعت چاپگر اهمیت پیدا می‌­کند. چاپگرهای ارزان قیمت تنها در حدود ۳ تا ۶ صفحه در دقیقه چاپ می­‌کنند. معمولا چاپ رنگی کندتر است و چاپگرهای گران قیمت بسیار سریعتر هستند.

حافظه:

اکثر چاپگرها دارای مقدار کمی حافظه (برای مثال یک مگابایت) هستند که توسط کاربر می‌­تواند گسترش داده شود. داشتن بیش از مقدار حداقل حافظه مفید است و برای چاپ صفحه با تصاویر بزرگ یا جداول با خطوط اطراف آنها سریعتر کار می‌­کند.

I / O رابط چاپگر:

رابط چاپگر  I/Oبه معنای ارتباط برقرار کردن بین یک سیستم اطلاعاتی مانند رایانه و دنیای بیرون است. شایع ترین رابط I/O برای چاپگرها رابط Centronics با پین ۳۶ بوده است. در آینده، چاپگرهای جدید و رایانه ها احتمالا از یک رابط سریال، Universal Serial Bus یا FireWire با یک پلاگین کوچکتر و کم هزینه تر استفاده خواهند کرد.

زبان های چاپگر:

زبان‌های چاپگر، دستورات را از کامپیوتر به چاپگر می­‌دهند تا به چاپگر نحوه فرمت کردن سند چاپ شده را بیاموزند. این فرمان ها اندازه فونت، گرافیک، فشرده سازی داده های ارسال شده به چاپگر، رنگ و غیره را مدیریت می­‌کنند. دو زبان محبوب چاپگر Language Controls Postscript و Printer است.

Postscript یک زبان چاپگر است که از عبارات انگلیسی و برنامه‌های برنامه نویسی برای توصیف ظاهر یک صفحه چاپ شده به چاپگر استفاده می­‌کند. این زبان چاپگر توسط Adobe در سال ۱۹۸۵ ساخته شد. این ویژگی‌های جدید، فونت‌های طرح ریزی شده و گرافیک برداری را معرفی کرد. Postscript محدود به چاپگرها نیست، می­‌تواند با هر وسیله‌ای که یک تصویر را با استفاده از نقاط مانند صفحه نمایش، ضبط کننده اسلاید و تنظیم کننده‌های تصویر ایجاد می­‌کند استفاده شود.

PCL (Command Language Commander)

PCیک زبان کد فرار است که برای ارسال دستورات به چاپگر برای چاپ اسناد استفاده می‌­شود. کد فرار از دستور sequence شروع می­شود و به دنبال آن یک سری از اعداد کد شروع می­‌شود به این دلیل زبان کد فرار  نامیده می­‌شود. Hewlett Packard در ابتدا PCL را برای چاپگرهای ماتریس سوزنی و جوهر افشان طراحی کرد.

در پرینتر های واقعی HP، تفاوت های کوچکی وجود دارد. در سال ۱۹۸۴، پرینتر اصلی HP LaserJet با استفاده از PCL معرفی شد. PCL به تغییر ظاهر اسناد چاپگر کم هزینه و با کیفیت کمک می­‌کند.

فونت‌ها

فونت مجموعه‌ای از  سبک و اندازه خاص در طراحی است. چاپگرها از فونت‌های نرم (نرم افزاری) برای چاپ اسناد استفاده می­‌کنند. فونتی که توسط کامپیوتر وارد چاپگر لیزری می­‌شود و هنگام قطع برق از حافظه آن پاک می­‌شود، از این رو، هر مرتبه چاپگر خاموش می­‌شود، لازم است دوباره به حافظه آن بار شود. فونت Resident در سخت افزار یک چاپگر ساخته شده است. تمام چاپگرها با یک یا چند قلم رسمی همراه هستند. فونت‌های اضافی را می­‌توان با قرار دادن یک کارتریج فونت در چاپگر یا نصب فونت نرم به هارد دیسک اضافه کرد. فونت Resident نمی­‌تواند بر خلاف فون‌ های نرم‌افزاری پاک شود. فونت‌های نرم‌افزاری بر روی هارد دیسک نصب می‌­شوند و پس از آنکه یک سند چاپ شد به حافظه کامپیوتر ارسال می­‌شود. فونت‌های نرم‌افزاری را می ‌توان در فروشگاه یا از اینترنت دریافت کرد.

دو نوع فونت مورد استفاده توسط چاپگر و صفحه نمایش وجود دارد، فونت bitmap و فونت‌های رسمی! فونت‌های bitmap فونت‌هایی دیجیتالی هستند که مقیاس پذیر نیستند. این بدان معنی است که آنها یک اندازه مجموعه یا مجموعه‌ای محدود از اندازه‌ها را دارند. به عنوان مثال، اگر یک سند با استفاده از فونت bitmap به اندازه ۲۴ نقطه به چاپگر فرستاده شود و یک فونت bitmap آن اندازه وجود نداشته باشد، کامپیوتر سعی خواهد کرد اندازه مناسب را حدس بزند. اندازه فونت را می‌­توان بدون از دست دادن وضوح متن چاپ شده تغییر داد. فونت‌های TrueType و Type 1 رسمی هستند. فونت‌های اصلی با زبان‌های پرینت PostScript و PCL مورد استفاده قرار می­گیرند.

منبع computerhope.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.