هر آنچه که زنان درباره کاپ قاعدگی باید بدانند

فنجان قاعدگی برای جمع آوری مایع قاعدگی است

امروزه فواید و مضرات کاپ قاعدگی این جایگزین مناسب برای تامپون و پد، سروصدای زیادی به پا کرده است. اما بازهم بسیاری از زنان ایرانی با آن آشنایی ندارند و یا اطلاعات درستی درباره‌ی آن ندارند.  به طور کلی تبلیغات برای کاپ قاعدگی بسیار کم است و اکثر بانوانی که از آنها استفاده می‌کنند، بیشتر از طریق اینترنت یا به توصیه دیگران با آن آشنا شده‌اند. مثل هر محصول بهداشتی دیگری می‌توانید این کاپ را به صورت آنلاین و یا از داروخانه‌ها و فروشگاه لوازم بهداشتی خریداری کنید. کاپ های قاعدگی در واقع از دهه ۱۹۳۰میلادی اختراع شده بودند اما برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ ساخته شدند. این کاپ یا فنجان کوچک و انعطاف پذیر از لاستیک سیلیکون یا لاتکس ساخته شده است.

این کاپ به جای اینکه مانند تامپون یا پد خون را جذب کند، آن را جمع آوری می‌کند. درست قبل از شروع دوره‌ی قاعدگی، کاپ قاعدگی را محکم بگیرید و آن را مانند یک تامپون بدون یک اپلیکاتور داخل واژن‌تان قرار دهید. در صورتی که به درستی آن را استفاده کنید، اصلا آن را احساس نخواهید کرد. این مشابه قرار دادن یک دیافراگم یا حلقه کنترل تولد در واژن است. به یکی از شکل‌هایی که در تصویر مشاهده می‌کنید کاپ را تا کرده و در واژن خود قرار دهید. هنگامی آن را محکم گرفتید، تا کردید و داخل واژن‌تان قرار دارید، به صورت ارتجاعی باز خواهد شد و دیواره‌ی رحم‌تان را خواهد گرفت (ممکن است لازم باشد کمی آن‌را بچرخانید). این پوشش دیواره‌ی رحم مهر و مومی برای جلوگیری از نشت خون خواهد بود و خون به سادگی در داخل کاپ جمع خواهد شد.

کاپ قاعدگی
کاپ قاعدگی یکی از گزینه‌های رعایت کردن بهداشت زنان است

برخی از کاپ‌ها یکبار مصرف هستند، اما بیشتر آنها قابل استفاده مجدد هستند. برای در آوردن کاپ، دنباله‌ی کوچکی که در انتهای کاپ وجود دارد را بگیرید و کاپ را بیرون بکشید. سپس فقط کاپ را خالی کنید با صابون و آب شستشو دهید، و دوباره استفاده کنید. همچنین می‌توانید کاپ خود را در آب جوش استریل کنید.

کاپ قاعدگی چیست؟

فنجان قاعدگی menstrual cup درون واژن قرار می‌گیرد و می‌تواند خون بیرون آمده از رحم را به طور کامل جمع آوری کند و راهی بسیار آسان به جای استفاده از نوار بهداشتی است. فنجان قاعدگی به شکل ظرف زنگوله‌ای ساخته شده جنس آن از لاستیک نرم و سیلیباسن است که برای جمع آوری مایع قاعدگی است. که به آن یک فنجان قاعدگی می‌گویند که با قرار دادن آن به داخل مهبل (واژن) استفاده می‌شود.

اگر به درستی قرار گیرد، لبه فنجان باید کاملا مهر و موم با دیواره‌های مهبل (واژن) برای جلوگیری از عبور خون قرار گیرد. فنجان قاعدگی را باید پس از هر ۱۲ ساعت تخلیه گردد. برای بیرون کشیدن آن از مهبل (واژن) یا قرار دادن، کناره پایه فنجان را محکم بین انگشت شست و انگشت اشاره گرفته می‌شود و به آرامی از مجرای ادرار خود بیرون می‌کشید. پس از دفع مایع قاعدگی، جام را می‌توان با آب شستشو داده و مورد استفاده مجدد قرار دهید و هنگامی که دوره شما به پایان رسیده است، جام می‌توان برای دوره بعدی پس از تمیز کردن فنجان را با آب جوش و خشک کردن آن مورد استفاده مجدد قرار دهید و هنگامی که دوره شما به پایان رسیده است، جام می‌تواند برای دوره بعدی پس از تمیز کردن فنجان را با آب جوش و خشک کردن آن مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

سوراخ‌های زیر لبه فنجان برای چیست؟

این سوراخ‌ها باعث می‌شوند تا لبه‌های فنجان به دیواره واژن محکم شوند و خون بیرون نریزد. توجه کنید که موقع تخلیه فنجان این سوراخ‌ها کثیف و بسته نمانند تا بعد از قرار دادن دوباره در واژن همچنان فنجان به دیواره واژن محکم شود و خون بیرون نریزد.

فنجان را کی باید تخلیه کرد؟

جواب این سوال به حجم فنجان و میزان خونریزی بستگی دارد ولی اگر فنجان پر نشده باشد می‌توان آن را تا ۱۲ساعت در واژن باقی گذاشت؛ بدین ترتیب می‌توانید شب راحت‌تر بخوابید. در طول روز اما، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم عدد ۸ یادتان باشد و بعد از ۸ ساعت فنجان را در بیاورید و دوباره جاگذاری کنید. مقدار خونریزی شما زمان پر شدن فنجان را تعیین می‌کند، اما اگر به تازگی شروع به استقاده از فنجان کرده‌اید، می‌توانید هر چند ساعت یک بار فنجان را تخلیه کنید تا از میزان خونریزی و زمان احتمالی پر شدن فنجان مطلع شوید. اگر خونریزی شما زیاد است و هنوز به فنجان عادت ندارید، ممکن است لکه‌های روی لباس زیر خود ببینید. شاید خوب باشد از یک لایه محافظ لباس زیر هم استفاده کنید.

آیا می‌توان با فنجان قاعدگی بالانس زد؟

ورزش و فعالیت بدنی با فنجان قاعدگی کاملا امکان‌پذیر است. به هیچ وجه نگران بیرون افتادن فنجان نباشید اما بالانس زدن برای مدت طولانی می‌تواند فنجان قاعدگی را از حالت عایق بودن در بیاورد و باعث نشت خون شود ولی برعکس شدن کوتاه مدت در صورتی‌که فنجان صحیح قرار گرفته باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند. همانطور که گفتیم فنجان برای سایر فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی محدودیتی ایجاد نمی‌کند.

آیا افرادی که به لاتکس حساسیت دارند می‌توانند از فنجان قاعدگی استفاده کنند؟

بله، فنجان قاعدگی از سیلیکون ضد حساسیت پزشکی تولید شده است.

آیا استفاده از فنجان قاعدگی باعث گشادی واژن می‌شود؟

خیر، دیواره واژن بسیار منعطف است و سایز فنجان قاعدگی مناسب برای واژن است. تولیدکننده‌های متعددی انواع شکل‌ و اندازه‌ فنجان را تولید می‌کنند. عموما سایز کوچک‌تر برای افرادی مناسب است که هنوز زایمان طبیعی نکرده‌اند. یادمان باشد نگرانی از «گشادی مجرای واژن» هم نوع دیگری از فشار بر بدن زنانه و کنترل است. بدن همه انسان‌ها تغییر می‌کند و این تغییرات بخشی از سیر طبیعی زندگی است.

آیا فنجان قاعدگی باعث عفونت باکتریایی و یا قارچی می‌شود؟

رعایت بهداشت فنجان و نظافت مرتب آن ضروری است. فنجان را باید بعد از هر پریود با جوشاندن صحیح، ضد عفونی کرد. برای این کار کافی‌ است فنجان را ۵ دقیقه در آب جوشان نگه دارید یا آن را در ظرفی که آب آن در حال جوشیدن است قرار دهید. نیازی به استفاده از مواد آنتی باکتریال نیست مگر آن‌که فنجان در معرض باکتری و یا آلودگی باشد. اگر بهداشت آن رعایت شود نه تنها خطر عفونت ندارد بلکه ریسک عفونت در اثر جذب ترشحات طبیعی واژن را هم کم می‌کند.

شوک سمی در دوران خونریزی قاعدگی

کاپ قاعدگی و نواربهداشتی
شوک سمی را جدی بگیرید

قبل از هرچیز بیایید درباره شوک سمی در دوران خونریزی قاعدگی بدانیم و با ترسی که حول این موضوع وجود دارد روبرو شویم. وقتی بدانیم چطور می‌شود از یک خطر پیشگیری کرد، کمتر می‌ترسیم. شوک سمی یا Toxic shock Syndrome واکنش بدن به توکسین‌های تولید شده توسط باکتری‌هاست و می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. اگر ترشحات روان‌کننده و طبیعی واژن جذب محصولات بهداشتی شوند، pH تغییر می‌کند عفونت باکتریایی رخ می‌دهد، چرا که احتمال رشد باکتری‌های بیماری‌زا در واژن در دوران پریود و بر اثر تغییر pH واژن بالاست. باکتری‌های بیماری‌زا توکسین تولید می‌کنند وشوک سمی رخ می‌دهد. استفاده طولانی‌ مدت از یک تامپون یا تخلیه نکردن فنجان قاعدگی می‌تواند موجب بروز این شوک شود. یکی از دلایل پیشنهاد تولید‌کنندگان همه محصولات مربوط به بهداشت قاعدگی، تعویض یا تخلیه این محصولات بصورت مرتب، برای پیشگیری از این سندروم است. برای همین است که باید تامپون را حتما هر ۶ ساعت یک بار عوض کنید، حتی اگر خونریزی زیادی نداشته‌اید و فنجان قاعدگی را هر ۱۲ ساعت عوض کنید.

خلاصه این که وقتی از تامپون استفاده می‌کنیم، ترشحات طبیعی واژن همراه خون پریود جذب می‌شوند و به این ترتیب محیط واژن خشک شده و pH آن تغییر می‌کند. این تغییرات شرایط را برای رشد باکتری‌های بیماری‌زا فراهم می‌کند. در مورد کاپ یا فنجان قاعدگی این احتمال بسیار کم‌تر است، چون خود فنجان قابلیت جذب ندارد و تنها مایعات تخلیه‌شده را در خود ذخیره می‌کند.

ممکن است اسم «شوک سمی پریود» برای شما ترسناک باشد، اما درست مثل خیلی بیماری‌های دیگر که با شستشوی مرتب دست‌ها پیش‌گیری می‌شوند، آشنایی با بدن خود و هم مراقبت از آن بروز چنین سندرومی را در شما به صفر می‌رساند. یادتان باشد شما تنها فردی نیستید که قاعدگی را تجربه می‌کند و این بخشی کاملا طبیعی از کارکرد بدن شماست که به خوبی از خودش مراقبت می‌کند.

باکرگی و محصولات بهداشتی قاعدگی

در فرهنگ‌هایی که برای «باکرگی» یعنی نداشتن رابطه جنسی پیش از ازدواج ارزش ویژه‌ای قایل هستند، این تصور وجود دارد که استفاده از تامپون و یا فنجان قاعدگی ممکن است به آنچه « پرده بکارت» خوانده می‌شود لطمه بزند. پیش از هرچیز خوب است بدانیم که تامپون و فنجان‌های قاعدگی در اندازه‌های کوچک‌تر در دسترس هستند و می‌توان استفاده از آنها را برگزید.

اما باید یادآوری کنیم که هر کسی مالک بدن خود است و خودش باید برای نوع و زمان شروع یا ادامه فعالیت جنسی‌اش تصمیم بگیرد و البته از نظر آناتومی هم چیزی هم به شکل «پرده» پاره‌شدنی وجود ندارد. اما شاید تصمیم شما این است که اولین رابطه جنسی از نوع دخول را به تعویق بیاندازید و یا به هر دلیلی نمی‌خواهید چیزی وارد واژن شما شود و این موجب تردید شما درباره استفاده از محصولات بهداشتی قاعدگی شده باشد. خوب است قبل از راه دادن این تردیدها که در بسیاری مواقع به شکل ترس هم خودش را نشان می‌دهد بدن خود و شکل مجرای داخلی واژن را بشناسید و بدانید در صورت ورود جسم خارجی مثل تامپون یا فنجان قاعدگی، این مجرای داخلی ممکن است چه تغییری بکند. پزشک شما بهترین اطلاعات پزشکی را در این باره به شما می‌دهد، اما معیارهای اخلاقی یا رفتاری، مربوط به خود شما هستند.

پرده مهبل در واقع یک بافت حلقه‌ای است که به دلایل متفاوتی و بدون هیچ‌گونه دخول واژنی می‌تواند تغییر کند و عده‌ای هم اصلا پرده مهبل ندارند. پس تعریف باکرگی بر مبنای شکل و اندازه پرده مهبل درست نیست. استفاده از تامپون و فنجان قاعدگی لزوماً موجب گشادی یا پارگی پرده مهبل نمی‌شود، پس اگر می‌خواهید تامپون یا فنجان قاعدگی را امتحان کنید نگران باکرگی نباشید و بدانید که پرده مهبل شما اگر تا حالا به خیلی دلایل دیگر گشاد نشده است، ممکن است چه با فنجان قاعدگی یا بی‌فنجان قاعدگی گشاد و یا پاره بشود.

به بدن خودتان اعتماد کنید و بدانید اگر بدنتان دچار تغییر بزرگی شود، مثل شکل مجرای داخلی به شدت تغییر کند، شما آن‌را حس خواهید کرد.

سایزبندی کاپ قاعدگی لونت

کاپ لونت مدل۱

انتخاب ما برای خونریزی‌های کم و متوسط. تمامی کاپ‌های قاعدگی لونت نرم و انعطاف پذیر هستند با این همه مدل ۱ از مواد سیلیکونی نرم‌تری نسبت به مدل ۲ ساخته شده است.

  • قطر بین ۴۱ میلی متر (۱.۶ اینچ) تا ۴۷ میلی متر (۱.۹ اینچ)
  • طول ساقه برابر ۲۵ میلی متر (۱اینچ)
  • حجم کاپ برابر ۲۵ میلی لیتر (۰.۸۵ اونس سیال

کاپ لونت مدل ۲

برای خونریزی‌های نرمال یا شدیدتر. تمامی کاپ‌های قاعدگی لونت نرم و انعطاف پذیر هستند با این همه مدل ۲ از مواد سیلیکونی محکم‌تری نسبت به مدل ۱ ساخته شده است.

  • قطر بین ۴۶ میلی متر (۱.۸ اینچ) تا ۵۲ میلی متر (۲ اینچ)
  • طول ساقه برابر ۲۰ میلی متر (۰.۸ اینچ)
  • حجم کاپ برابر ۳۰ میلی لیتر (۱.۰ اونس سیال)

طریقه استفاده کاپ قاعدگی لونت

کاپ قاعدگی و مراحل جایگذاری کاپ قاعدگی
مراحل جایگذاری کاپ قاعدگی

اول دستان خود را بشویید. آرامش خود را حفظ کنید شما می‌توانید کاپ را در حالت نشسته، ایستاده و یا حالت نیمه خیز داخل اندام تناسلی نمایید. دور ساختن پاها از هم می‌تواند در دخول راحت و موفق به شما کمک کند. آرامش خودتان راحفظ کنید. کاپ را به طوری که صاف (مسطح) شود اول به داخل خودش جمع کنید بعد آن را خمیده کنید تا شکل حرف C را بخود بگیرد. کاپ را همانطور که لوله شده نگهدارید و از طرف لبه‌ی آن به واژن (اندام تناسلی) تان وارد کنید. به طوری که مطمئن شوید که کاپ در داخل به شکل کامل باز شده، انگشت خود (از تمیز بودن انگشت مطمئن باشید) را داخل نموده و به انتهای کاپ ببرید و باید احساس کنید که انتهای(قاعده) کاپ به شکل گرد شده باشد.

لونت می‌تواند در هر زمانی از دوران قاعدگی‌تان استفاده شود، هم در روزهای شدت آن و هم در روزهای عادی آن. لونت در طول روز می‌تواند ۲ الی ۴ بار تخلیه شود و الی ۱۲ ساعت استفاده می‌شود. (با توجه به میزان خونریزی)

نحوه خارج کردن کاپ قاعدگی لونت

  1. به حالت چمباتمه نشسته یا روی صندلی توالت بنشینید.
  2. کاپ را با انگشت نگاه داشته و اندکی آن را فشار دهید تا مقداری هوا وارد شود.
  3. توجه داشته باشید هنگام بیرون کشیدن کاپ باید انتهای آن را نگاه دارید تا از برگشتن کاپ جلوگیری شود.
  4. خون قاعدگی را دور ریخته و دستان خود و کاپ را بشویید.
  5. کاپ را در آب گرم غوطه ور نموده و پیش از بازگرداندن به محفظه نگهدارنده با دستمال خشک کنید.
  6. لونت در طول روز می‌تواند ۲ الی ۴ بار تخلیه شود و الی ۱۲ ساعت استفاده می‌شود. (با توجه به میزان خونریزی).
  7. به یاد داشته باشید که دست های خود را هنگام لمس کردن لونت خوب بشویید.
  8. بسیاری از اشخاص دوست دارند کاپ را هنگامی که روی توالت نشسته‌اند یا به شکل نیمه (روی پاها) نشسته‌اند ، که در این حالت اندام تناسلی باز می‌باشد و کاپ به نزدیک دهانه اندام پایین می‌آید، بیرون بیاورند.
  9. لونت باید بعد از تخلیه شدن شسته شود و بعد استفاده گردد. بعد از دوران قاعدگی کاپ را با جوشاندن در یک ظرف بزرگ آب برای ۵ الی ۱۰ دقیقه ضد عفونی کنید.

فواید کاپ قاعدگی

  • با محیط زیست و کیف پول سازگار است: کاپ‌هایی که قابلیت استفاده‌ی مجدد دارند قیمتی معقول دارند و شما می‌توانید نزدیک به ۱۰ سال از آن استفاده کنید. این به معنی تولید زباله‌ی کمتر و خرج پول کمتر است. البته این در مورد مارک‌های یکبار مصرف صدق نمی‌کند.
  • می‌توانید آن را به مدت ۱۲ ساعت بدون تعویض در واژن‌تان نگه دارید: بسته به جریان خون، تامپون‌ها باید ۸ ساعت یکبار تعویض شوند. اما کاپ‌ها می‌توانند به مدت طولانی‌تری بدون نیاز به تعویض باقی بمانند، پس برای استفاده‌ی شب بسیار مفید هستند.
  • حجم بیشتری خون را نگه می‌دارد: یک کاپ قاعدگی می‌تواند ۱ اونس مایع را داخل خود نگه دارد، تقریبا دو برابر تامپون یا پدهایی که جذب فوق العاده دارند. این مزیت بسیار خوبی برای روزهایی است که خونریزی شدید دارید.
  • می‌توانید رابطه‌ی جنسی بدون آلودگی داشته باشید: اکثر کاپ‌های قاعدگی سلیکونی و لاستیکی قبل از رابطه جنسی باید برداشته شوند. اما آنهایی که نرم و یکبار مصرف هستند طراحی گنبدی یا زنگوله‌ای شکل دارند (مانند یک دیافراگم) که رابطه‌ی جنسی را ممکن می‌سازند. همسرتان آن را احساس نمی‌کند و خونی برای نگرانی در مورد آن وجود ندارد.
  • بوی کمتر: خون قاعدگی وقتی که در معرض هوا قرار گیرد، می‌تواند بوی بدی بگیرد. اما کاپ شما نسبت به هوا غیر قابل نفوذ است.
  • ایمن است: کارشناسان می‌گویند که کاپ قاعدگی از تامپون امن‌تر است، زیرا خطر ابتلا به سندرم شوک سمی، یا عفونت باکتریایی را کاهش می‌دهد. و بر خلاف پد یا نوار بهداشتی، اصلا باعث عرق سوز شدن یا جوش نمی‌شود.

مزایای کاپ قاعدگی لونت:

  • فنجان قاعدگی جمع آوری مایعات به جای جذب آنها.
  • شما آن را خالی می‌کنید نه اینکه آن را تغییر دهید، آن را بشویید و از آن استفاده کنید.
  • یک جایگزین بهداشتی و سالم بجای تامپون یکبار مصرف و پد.
  • ساخته شده از سیلیکون پزشکی در فنلاند.
  • بی بو، بی خطر، و حاوی لاتکس نمی‌باشد.
  • طراحی شده برای تمام سنین و اندازه..
  • بر خلاف تامپون باعث خشکی محیط واژن نمی‌گردد.
  • خط‌های اندازه گیری روی کاپ می‌تواند به شما کمک کند که از ریزش اندازه قاعدگی‌تان باخبر شوید و میزان قاعدگی خود را بیاموزید.
  • کاپ قاعدگی لونت به نرمی و به صورت مناسب در حالتی که به وسیله‌ی دیواره‌ها و ماهیچه‌های واژن محکم و استوار نگه داشته می‌شود، قرار می‌گیرد. که باعث شل شدگی واژن نمی‌گردد. اندام‌های درونی شما در بالا قرار دارد و تمام وظایف را به خوبی انجام می‌دهد و شما به ندرت چیزی را حس می‌کنید.
  • نیاز نیست که لونت را هنگام ادرار کردن بیرون بکنید.
  • سازگار با بدن و محیط زیست.
  • مقرون به صرفه.
  • قابلیت استفاده هنگام خواب و فعالیت‌های ورزشی همچون شنا.
  • از نشت و بوی بد مایع جلوگیری می‌کند.
  • بهترین محصول برای کسانیکه قاعدگی نامنظم دارند.
  • امکان استفاده همزمان با قرص‌های بارداری.
  • خطر سندروم شک سمی ناشی از استفاده تامپون و پدهای بهداشتی را ندارد.
  • قابلیت استفاده مجدد هر کاپ تا سال‌ها.
  • در مقایسه با تامپون یا پدهای بهداشتی مدت زمان طولانی‌تری نیاز به تخلیه دارد که مدت زمان ایده آل برای تخلیه هشت تا ١٢ ساعت می‌باشد(بستگی به شدت خونریزی دارد).
  • اگر ارزش ریالی که برای پدهای بهداشتی یا تامپون‌های مصرفی در هر سال را با قیمت این کاپ‌ها مقایسه کنیم، خرید کاپ بسیار به صرفه‌تر می‌باشد.

مضرات کاپ قاعدگی

  • می‌تواند باعث سوزش شود: مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد که مصرف کنندگان کاپ قاعدگی بیشتر از آنهایی که تامپون استفاده می‌کنند، دچار سوزش می‌شوند. مهم است که قبل از قرار دادن کاپ داخل واژن، دست‌هایتان را به خوبی بشویید و دو تا سه بار در روز محتوای آن را خالی کنید و بین دوره‌های قاعدگی به خوبی آن را استریل کنید.
  • جاگذاری مناسب آن می‌تواند سخت باشد: کاپ‌ها با توجه به سن، میزان خونریزی، بچه دار بودن یا نبودن شما اندازه‌های مختلفی دارند. با این حال جاگذاری مناسب می‌تواند یک چالش باشد مخصوصا اگر رحم شما یک طرفه یا پایین باشد. برای یادگرفتن نحوه‌ی جاگذاری مناسب نیاز به کمی آزمون و خطا دارید، گفتنی است که ممکن است در دفعات اول به دلیل ناشی بودن در جاگذاری کمی نشتی را هم تجربه کنید.
  • برداشتن کاپ می‌تواند باعث کثیف کاری یا حتی شرم شود: حتی اگر قرار دادن کاپ داخل واژن برایتان راحت باشد، برداشتن آن به مهارت نیاز دارد. در حالت نشسته یا اسکات (حالت نشستن در توالت) شما باید از عضلات کف لگن خود استفاده کنید و کاپ را فشار دهید تا دنباله‌ی آن بیرون بیاید. پایین کاپ را کمی فشار دهید تا با گذر هوا کاپ از دیواره‌ی رحم جدا شود. آن را کمی به عقب خم کنید تا از پاشیده شدن خون به بیرون جلوگیری کنید.
  • می‌تواند با حلقه‌ی کنترل تولد تداخل کند: بعضی از تولید کنندگان توصیه می‌کنند در صورت استفاده از دستگاه داخل رحمی (IUD) از کاپ قاعدگی استفاده نکنید. زیرا ممکن است کاپ سیم را بکشد یا آن را بیرون بیاورد. اما مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد هیچ شواهدی از این موضوع وجود ندارد. با این حال، قبل از ترکیب این دو، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

معایب استفاده از کاپ قاعدگی

  • استفاده از کاپ قاعدگی ممکن است برای شما انقدر راحت باشد که دیگر هرگز سراغ استفاده از نوار بهداشتی و تامپون نروید. اما گاهی اوقات نیز برخی از بانوان با این محصول احساس راحتی نمی‌کنند. برخی ممکن است آن را کثیف بدانند یا با خون قاعدگی راحت نباشند. وارد کردن یا خارج کردن آن برای برخی از افراد ممکن است سخت باشد. به دلیل افتادگی رحم یا کج بودن آن ممکن است پیدا کردن اندازه مناسب دشوار باشد. همچنین برخی از بانوان که به پلاستیک حساسیت دارند ممکن است دچار واکنش حساسیتی شوند. بیشتر فنجان‌های قاعدگی از مواد بدون لاتکس ساخته شده است، این یک گزینه عالی برای افراد مبتلا به آلرژی لاتکس است. اما برای بعضی از افراد، احتمال دارد مواد سیلیکون یا لاستیک باعث ایجاد واکنش آلرژیک شود.
  • کاپ قاعدگی همچنین ممکن است واژن شما را تحریک کند اگر درست پاک نشده و به درستی از آن مراقبت نکنید. اگر فنجان را بدون اینکه لبه‌های آن را چرب کنید هم وارد واژن کنید، ممکن است باعث ناراحتی شما شود.
  • احتمال افزایش عفونت هم وجود دارد خصوصا در افرادی که از آی یو دی به عنوان روش جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند. برای اطمینان بیشتر فنجان قاعدگی را خیلی خوب بشویید، سپس اجازه دهید تا خشک شود. فنجان قاعدگی یکبار مصرف را مجددا مصرف نکنید.
  • اگر از IUD استفاده می‌کنید، بعضی از تولید کنندگان توصیه می‌کنند از فنجان قاعدگی استفاده نکنید زیرا ممکن است هنگام خارج کردن آن نخ آی یو دی را هم بکشید و آن را هم خارج کنید. با این حال، قبل از استفاده هر دو با هم، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
  • بیشتر کاپ‌ها یا فنجان‌های قاعدگی که از جنس سیلیکون و لاستیک هستند، قبل از رابطه جنسی باید برداشته شوند. اما آنهایی که نرم و یکبار مصرف هستند، طوری طراحی شده‌اند که مانند یک گنبد شکل می‌گیرند و همسر شما نمی‌تواند آنها را احساس کند و خونریزی هم وجود نخواهد داشت.

در ادامه به معرفی همه روش‌های مورد استفاده زنان در دوران قاعدگی می‌پردازیم.

کاپ قاعدگی و نوار بهداشتی
به محصولات بهداشتی زنانه اهمیت دهید

کدام محصول دوران قاعدگی برای شما مناسب‌تر است؟

۱-تامپونTampons

تامپون، یک جزء اصلی سرویس بهداشتی عمومی: برخلاف شایعات اینترنتی درباره آلودگی تامپون‌ها یا ایجاد سندرم‌ شوک‌ سمی‌Toxic shock syndrome ( نوعی‌ مسمومیت‌ خونی‌ در اثر سموم‌ آزاد شده‌ از باکتری‌های‌ استافیلوکوکی‌. شوک‌ سمی‌ قاعدگی‌، دستگاه‌ تولیدمثل‌ زنانه‌ و دستگاه‌ تنفسی‌ را درگیر می‌کند) سازمان غذا و دارو FDA که کنترل محصولات را به عهده دارد می‌گوید مدارک علمی موجود این شایعات را تایید نمی‌کند. همچنین تامپون‌ها باعث بروز آندومتریوز نمی‌شوند یک بیماری رحم که باعث پریودهای دردناک می‌شود. به گفته دکتر ماری جین مینکین Mary Jane Minkin پزشک زنان و استاد در دانشکده پزشکی دانشگاه یل، اکثر تامپون‌های موجود در بازار خوب هستند.

اما یک نکته وجود دارد: با این حال، این مهم است که از تامپون به طرز صحیح استفاده کنیم تا دچار سندرم شوک سمی نشویم، یک عارضه جدی که ظهور آن با استفاده از نوعی تامپون‌های با جذب قوی مرتبط است (البته این تامپون‌ها دیگر تولید نمی‌شوند). برای اطمینان از تامپون‌هایی که حداقل جذب را دارند ولی باز هم مناسب شما هستند استفاده کنید. آنها را بیشتر از ۸ ساعت نگه ندارید و برای استراحت گاه به گاه، نوار بهداشتی را جایگزین آن کنید.

۲-پد Pad یکبار مصرف

باید به خاطر نواربهداشتی‌های باله دار سپاسگذار باشیم. به خاطر دارید که نوارهای بهداشتی متداول در دهه ۱۹۷۰ نیاز به کمربندی داشتند تا آنها را سرجای خود نگه دارد. امروزه پدها در مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند، نازک، مخصوص شب، بلند و بدون نیاز به کمربند. اما پد برای همه مناسب نیست. گانتر می‌گوید: “برخی از زنان دچار تحریک و سوزش پوست با پد می‌شوند. به ویژه زنانی که مجبور به پوشیدن آنها برای ۶ تا ۷ روز پشت سرهم هستند. برای جلوگیری از هر نوع حساسیت و تحریک پوستی از استفاده از محصولات معطر خودداری کنید. بافت واژن حساسترین بافت بدن است و تمام این عطرها بصورت بالقوه آلرژی زا هستند.

۳-پدهای قابل شستشو Reusable pads

اگر از یک رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنید و از لامپ‌های روشنایی کم مصرف و قابل بازیافت استفاده می‌کنید و خلاصه کلام اینکه به حفظ محیط زیست کمک می‌کنید چرا از پدهای دوستدار زمین استفاده نکنید؟ با پدهای پارچه‌ای Cloth pads که قابل شستشو هستند و برای ۵ سال قابل استفاده می‌باشند و از تولید زباله جلوگیری کرده و انرژی که برای تولید، حمل و بسته بندی محصولات یکبار مصرف هدر می‌شود را ذخیره می‌کنند. همچنین این پدها پول شما را هدر نداده و نسبت به پدهای پلاستیکی یکبار مصرف کمتر ایجاد حساسیت می‌کنند. اگر مهارت دارید می‌توانید خودتان آنها را درست کنید و نحوه ساخت آنها را در قسمت‌های آموزشی youtube جستجو کنید.

۴- تینکس Thinx

چرا به جای استفاده از لباس زیر و پد از لباس زیری که کار پد را هم انجام می‌دهد استفاده نکنیم؟ این همان ایده‌ای است که تینکس را بوجود آورد یک برند لباس زیر ” جاذب رطوبت، ضد میکروب و ضد نشت.” لباس زیری که به اندازه دو عدد تامپون قدرت جذب دارد. در روزهایی که پریود شما شدید است می‌توانید از این لباس زیر همراه با یک تامپون یا فنجان قاعدگی استفاده کنید. تقریباً احساس پوشیدن یک لباس زیر جادویی را خواهید داشت که مانند لباس زیر معمولی است ولی محافظ شما هم است.

۵-فنجان قاعدگی Menstrual cup

انتخاب محبوب دیگر برای افراد مقتصد و محافظ محیط زیست فنجان قاعدگی قابل شستشو است. این محصول غالباً از جنس سیلیکون و شبیه قیف است که داخل واژن جای گذاری شده و خون در آن جمع می‌شود. حداقل هر ۱۲ ساعت یک بار می‌توانید آن را خارج کرده خون آن را داخل دستشویی ریخته و آن را پس از شستشو مجدداً استفاده کنید. البته با چند بار استفاده قلق آن دستتان می‌آید خصوصاً در مورد نحوه خارج کردن آن. گانتر می‌گوید بیشتر بیمارانش علاقمند به استفاده از آنها هستند. هیچ مدرک علمی در اثبات این امر که فنجان‌های قاعدگی در خصوص ایجاد سندروم شوک سمی ایمن‌تر از تامپون‌ها هستند وجود ندارد.

۶-لونکاپ (LOONCUP)فنجان قاعدگی هوشمند

لون کاپ، فنجان قاعدگی است که هنوز به بازار نیامده است این فنجان یک سنسور دارد که با تلفن هوشمند شما سینک شده و حجم خون ریزی و رنگ آن را ثبت می‌کند و دوره قاعدگی شما را تحلیل می‌کند. طبق ادعای کمپین تبلیغاتی شرکت کیک استارتر “بنابراین شما را مطلع می‌کند که چه زمانی نیاز به تعویض آن دارید”.. گانتر نگرانی خود را درباره لزوم بی‌خطر بودن استفاده از این محصول ابراز داشته و می‌گوید هنوز زود است که فنجان قدیمی خود را دور بیاندازید. فنجان لونکاپ (به قیمت ۴۰دلار) باید اول مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار بگیرد. چون شبیه سایر فنجان‌های قاعدگی نیست مینکین نیز می‌گوید این محصول دور از دسترس است فکر نمی‌کنم بیشتر مردم به آن نیاز داشته باشند.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.