درباره لیفتینگ پوست چه می‌دانید؟ (قسمت اول)

مراقب پوست خود باشید

همان گونه که قبلا گفتیم برخی از نقاط پوست زودتر پیر و فرتوت می‌گردند و متاسفانه این نقاط همان مناطقی هستند که در زیبا به نظر رسیدن ما بسیار اهمیت دارند: صورت، گردن و دست‌ها. پیری پوست خود را به شکل چین و چروک، افتادگی و پف آلود شدن نشان می‌دهد و دارای دلایل متعددی است. مهم ترین دلیل پیری پوست قرار گرفتن آن در معرض نورخورشید است. اشعه ماوراءبنفش نورخورشید (که امروزه میزان آن بسیار بالاتر نیز رفته است) عامل اصلی بوجود آمدن رادیکال‌های آزاد در سطح پوست می‌باشد. سایر عوامل محیطی چون سرما، گرما و وزش باد نیز بر پوست اثر سوئی خواهند داشت. در ادامه با روش‌های مراقب از پوست و لیفتینگ آشنا شوید.

مهم ترین عامل عدم کشیدگی طبیعی عضلانی، که خود را به شکل افتادن پوست گردن و صورت نشان می‌دهد، ورزیده نکردن عضلات صورت است. عضلات صورت نیز چون سایر عضلات بدن نیاز به ورزش دارند و در صورتی که آنها را ورزش ندهیم بافت عضله کیفیت خود را از دست می‌دهد و شل می‌شود. با بالا رفتن سن، خون که از طریق مویرگها به عضله‌های پوست صورت می‌رسد، آهسته‌تر می‌گردد و در نتیجه میزان اکسیژن و مواد غذایی عضله‌ها و پوست کاهش می‌یابد. با ورزش می‌توان جریان خون را در صورت افزایش داد.

تغذیه نکردن پوست نیز از عوامل عمده پیری پوست به شمار می‌آید. ممکن است بدون آنکه بدانید، پوستتان تشنه آب و مواد مغذی باشد. این دو با جریان خون به پوست می‌رسند ولی با افزایش سن به دلیل کندی جریان خون ذخیره آب و مواد مغذی در پوست صورت کاهش می‌یابد. درحالی که پوست تنها زمانی می‌تواند شاداب و جوان به نظر رسد که سلول‌های آن از آب اشباع شده باشند.

شکل زندگی شما بر ظاهرتان نقش می‌بندد. نوع تغذیه، عاداتتان و حالاتی که به صورت می‌گیرید همه در چگونگی پوست شما موثرند. برخی عادت دارند موقع مطالعه و یا تماشای تلویزیون اخم کنند. خطوطی که برطبق عادت به صورت می‌گیرید به تدریج بر صورت نقش می‌بندد و هرچه از عمر آنها بیشتر بگذرد برطرف کردنشان مشکل‌تر می‌شود.

اگر هر روز به نرمش عضلات صورت بپردازید می‌توانید بسیاری از خطوط صورت را برطرف سازید و حتی عادات نادرست خود را کنار بگذارید. ورزش دادن عضلات جریان خون را در صورت تسریع ساخته و به شادابی و طراوت پوست کمک می‌کند. علاوه براین ورزش، عضلات صورت را ورزیده می‌کند و بدین شکل پوست شما دیگر شل و افتاده به نظر نمی‌رسد.

لیفتینگ

به خاطر داشته باشید که ماساژ و نرمش عضلات صورت با فشار، مالش و کشیدن پوست فرق دارد. اگر بدون هیچ آشنایی با فن نرمش عضلات شروع به بازی با پوست چهره خود کنید، بافت پیوندی را ضعیف کرده و به آن آسیب می‌رسانید. درحالی که با نرمش قادرید عضله‌ها را بطور متناوب حرکت و استراحت داده و موجب تقویت و کشیدگی مناسب آنها شوید.

نرمش عضله‌های صورت را هر زمان از روز که بخواهید می‌توانید انجام دهید اما بهترین زمان موقعی است که خسته نباشید تا بتوانید بدون عجله و با آرامش به این کار بپردازید و در ضمن زمان کافی دراختیار داشته باشید تا پس از انجام ورزش‌ها کمی استراحت کنید.

اغلب مردم ترجیح می‌دهند قبل از خواب به انجام ورزش‌های صورت بپردازند. نرمش قبل از خواب بسیار خوب است زیرا موجب می‌شود در هنگام خواب خون درصورت جریان یافته و درحین استراحت، اعصاب مواد مغذی را بین سلول‌ها تقسیم کنند.

لازم به تذکر است که هیچگاه، زمانی که احساس می‌کنید عضلات صورت خسته است نرمش نکنید و به محض اینکه احساس کردید عضله‌هایتان تیر می‌کشند ورزش را متوقف کنید.

نکاتی که باید قبل از شروع ورزش به آنها دقت کنید:

  1. به توضیحاتی که برای هر ورزش داده شده است کاملا دقت کنید. دستیابی به اهداف موفقیت آمیز در گروی انجام صحیح نرمش هاست. اگر نرمشی را غلط انجام دهید هیچگاه به کشیدگی مناسب آن عضلات دست نخواهید یافت.
  2. نرمش‌ها را یک تا دوبار در روز به مدت حداقل سه ماه انجام دهید. پس از اینکه عضلات تقویت شدند و نتیجه نرمش‌ها را به روی صورت مشاهده کردید می‌توانید برنامه ورزشی خود را یک روز درمیان انجام دهید.
  3. قبل از شروع ماساژ و نرمش عضلات صورت باید حتما خود را با کرم بپوشانید. دور چشم را نیز تا خط مژه کرم بمالید. گردن و شقیقه‌ها را نیز فراموش نکنید.
  4. آهسته و پیوسته قدم بردارید. انتظار نداشته باشید که با انجام بیش از اندازه این ورزش‌ها در چند روز به نتایج دلخواه دست یابید. اگر احساس کردید عضلات شما دردناک یا بیش از حد شل شده‌اند، ورزش‌ها را یکی دو روز کنار بگذارید. بهترین روش این است که بطور منظم هر روز به مدت پانزده دقیقه این نرمش‌ها را انجام دهید.
  5. حتما قبل از شروع ورزش و مالیدن کرم به پوست صورت، صورتتان را کاملا تمیز کنید.
  6. پس از پایان یافتن هر نرمش کمی به صورت خود استراحت بدهید.
  7. هنگام انجام ورزش‌ها سعی کنید ازلحاظ ذهنی نیز در آرامش باشید.

برنامه پانزده دقیقه‌ای روزانه

این برنامه ورزشی شامل دوازده نرمش گوناگون برای عضلات مختلف صورت است که شامل:

عضله پیشانی ۲دقیقه
ماهیچه‌های جمع کننده ۱دقیقه
عضله گیجگاهی ۲دقیقه
عضلات گونه ۱دقیقه
پلک‌ها ۲دقیقه
ماهیچه‌های دورچشم ۱دقیقه
ماهیچه‌های زیرچشم ۱دقیقه
لب‌ها ۱دقیقه
ماهیچه‌های دور دهان ۱دقیقه
نرمش‌های مخصوص رفع غبغب ۳دقیقه
تقویت عضله پیشانی ۲دقیقه

منبع: برگرفته از کتاب (از پوست خود چه می‌دانید؟)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.