همه چیز درباره کفش آکسفورد

آکسفورد از اسکاتلند و ایرلند آمده

کفش آکسفورد به کفش‌هایی می‌گویند که عموما با بند کفش شناخته می‌شوند. یعنی سوراخ‌هایی برای بند کفش روی آن تعبیه شده‌است و بندها بسته می‌شوند و گره آن در زیر دهانه کفش مخفی می‌شود. در گذشته کفش آکسفورد کفش رسمی آقایان محسوب می‌شد اما امروزه به اشکال مختلفی درآمده‌است از جمله به شکل کفش‌های کتانی و حتی کفش‌های پاشنه‌دار زنانه. هر کفشی که ویژگی گفته شده کفش آکسفورد را داشته باشد، در دسته‌بندی آکسفورد قرار می‌گیرد.

تاریخچه

آکسفورد از اسکاتلند و ایرلند آمده و در گذشته Balmorals گفته می‌شد (این نام از قلعه بالمورال در اسکاتلند گرفته شده). تا قرن‌ها کفش آقایان بوت بوده‌است تا اینکه کفش آکسفورد که نیم‌بوت به حساب می‌آمد از دانشگاه آکسفورد سر برآورد.

در واقع آکسفوردی‌ها در واکنش به بوت‌های سفت و ناراحت مردانه که در آن زمان رایج بود، این کفش‌ها را درست کردند. این کفش‌ها در دو طرف چاک دارد که پوشیدن آنها را راحتتر می‌کند در حالی که با بوت‌های سفت به سختی می‌شد در محوطه دانشگاه پرسه زد. به مرور زمان درز دو طرف کفش جای خود را به بند کفش داد و در نهایت شکل امروزی که بند کفش در رویه کفش قرار دارد. پاشنه کفش کمتر شده‌است و دهانه کفش نیز کوتاهتر شده‌است طوری که قوزک پا را نشان می‌دهد. در واقع این شکل امروزی کفش‌های آکسفورد است.

امروزه کفش‌های آکسفورد انتخاب اول بسیاری از آقایان شده‌است و بوت به کفش مخصوص برخی فعالیت‌ها چون اسب‌سواری تبدیل شده‌است. در حالی که آکسفورد برای همه روزها و فعالیت‌ها مناسب و قابل استفاده است و از زمانی که تولید شده تاکنون همیشه مد بوده.

کفش آکسفورد قهوه ای

انواع کفش آکسفورد

آکسفورد با بند کفش بسته، پاشنه کم و ساق کوتاه که قوزک پا را نشان می‌دهد، شناخته شده‌است. هر کفش آکسفوردی دارای این سه ویژگی است اما در عین حال این کفش‌ها دارای استایل‌های مختلفی هستند:

کفش آکسفورد ساده هیچ فرم پیچیده یا کنگره‌داری ندارد. سادگی آن، این کفش را به کفش رسمی تبدیل کرده‌است. کفش آکسفورد چرم مشکی برای مناسبت‌های رسمی بسیار مناسب است.

برخی دیگر از کفش‌های آکسفورد ساده، قهوه‌ای هستند و یا در دیگر رنگ‌های چرم. اما اکثرا این کفش‌ها را در رنگ مشکی می‌توانید پیدا کنید.

کفش‌های با پنجه گرد از اصلی‌ترین مدل‌های کفش آکسفورد است. این باعث شده یک قطعه چرم اضافی روی پنجه داشته باشد که همین ویژگی سوراخ‌های رویه کفش را بیشتر نشان می‌دهد. کفش‌های آکسفورد پنجه گرد برای کارکرد اداری مناسب است اما برای مناسبت‌های رسمی چندان مناسب نیست.

آمریکایی‌ها به کفش‌های آکسفورد که بند بسته شده روی آن پیداست، چکمه سنگین (Brogues) یا بالدار (wingtips) می‌گویند. از این رو به آنها بالدار می‌گویند که سوراخ‌های بند کفش در دو طرف کفش قرار می‌گیرد و شکل باله‌های کفش پیدا می‌کند. علی‌رغم این پیچیدگی که در طراحی آن وجود دارد اما کفش‌های Brogues نسبت به کفش‌های پنجه گرد آکسفورد کمتر رسمی هستند.

نحوه پوشیدن کفش آکسفورد

آکسفورد کفش محکم و سخت جانی است. کفش آکسفورد را می‌توانید از صبح تا شب، در محل کار و مراسم رسمی بپوشید. کفش آکسفورد پنجه گرد بسیار موزون و متعادل است. گرچه یک کفش رسمی محسوب نمی‌شود اما اگر رنگ و طرح مناسبی داشته باشد، می‌تواند در هر موقعیت رسمی نیز استفاده شود.

جنس و مواد آن نیز به هر چیزی می‌خورد و قابل تطبیق است. کفش آکسفورد از چرم، جیر یا کرباس ساخته می‌شود. بسیاری مواقع سازندگان کفش، کفی کفش را در رنگ‌های روشن‌تری می‌سازند تا ویژگی خاصی به آن ببخشند.

کفش آکسفورد زنانه

کفش و پاپوش‌های مردانه امروزه به دنیای مد زنان نیز راه پیدا کرده‌است که نمونه آن کفش آکسفورد است. این کفش‌ها راحت هستند و به هر تیپی می‌آیند. کاربردی بودن آنها نیز این کفش‌ها را به کفش‌های مناسبی برای کار تبدیل کرده‌است به خصوص اگر در محل کار لازم باشد زیاد راه بروید. از سوی دیگر این کفش‌ها راحت‌تر از انواع دیگر کفش‌ها با تیپ رسمی ست می‌شود.

اگر به پاشنه علاقه دارید، کفش‌های آکسفورد پاشنه‌دار را امتحان کنید. کفش‌های پاشنه‌دار آکسفورد دارای ساق تا روی مچ پا هستند و بسیار ظریف و شیک هستند. پاشنه آن نیز معمولا پهن و محکم است.

منبع liveabout.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.