اعتماد به نفس در محیط کار را چگونه به دست آوریم؟

اعتماد به نفس اصول اولیه موفقیت است

اعتماد به نفس یکی از پایه های موفقیت است

اعتماد به نفس در محیط کار یکی از اصول اولیه در کار و زندگی محسوب می شود. فردی که اعتماد به نفس دارد در محیط کاری خود شاداب تر است و با آغوش باز مسئولیت های جدیدی که به او واگذار می شود را می پذیرد. کمبود اعتماد به نفس در شخص باعث سرخوردگی و نارضایتی از شغل و محیط کار می شود. صلاحیت و شایستگی برای موفقیت شغلی و رضایت شخصی در محیط کار ضروری است، اما بدون اعتماد به نفس مانند پرنده‌ای با یک بال خواهیم بود. در واقع اعتماد به نفس در محیط کار و صلاحیت، دو بال پرواز بر فراز آسمان موفقیت شغلی هستند.

هر فرد تنها می تواند در بالابردن اعتماد به نفس در محیط کار خود به خودش کمک کند.

یک محیط کاری معمولی بدون شک همواره در حال بمباران تاثیرات مثبت و منفی است که از طرف محیط بیرونی یا محیط محدود درونی شرکت صورت می گیرد. تنها چیزی که می تواند مانع نفوذ بمبها، این عوامل منفی به روح و روان ما باشد، اعتماد به نفس است. با ما همراه باشید تا راه های افزایش اعتماد به نفس را فرا گیرید.

افکار و حرف های منفی را دور بریزید

افکار مغشوش و آشفته قبلی را فراموش کنید و همواره بخاطر داشته باشید که انسان موجودی است متشکل از روح و جسم. اگر روح خود را درست هدایت کنید، بدن شما که نمود رفتار فیزیکی شما را نمایان می کند از روح خود دستورات مثبت و درست را خواهد گرفت. هیچکس نمی تواند با انتقاد کردن و سرزنش کردن خودش پیشرفت کند. به جای این که به خاطر اشتباهات تان خودتان را سرزنش کنید با خود با مهربانی حرف بزنید. طرز تفکر مثبت به شما کمک می کند آسان تر یاد بگیرید و اعتماد به نفس تان را بالا ببرید.

دانش و مهارت هایتان را بالا ببرید

همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد. در زمینه تخصصی خود اطلاعاتتان را افزایش دهید. هرچقدر در کارتان خبره تر باشید و نحوه کار را بلد باشید اعتماد به نفس کاری شما بیشتر می شود که عاملی برای موفقیت شماست. هرازگاهی خود را به چالش بکشید و خود را از حالت سکون رها کنید. در پروژه و کارهای جدید شرکت کنید و فعالیت داشته باشید، تا با افزایش مهارت، اعتماد به نفستان هم رشد کند. موفقیت دیگران را زیر نظر داشته باشید و از آن ها بهره بگیرید و همانند آن ها برخورد کنید.

نقاط قوت تان را تقویت کنید

برای آنچه آرزو دارید، تلاش کنید. هیچ چیز مانعی برای تغییر شما نیست. دوست دارید چگونه باشید یا چه پست و شغلی داشته باشید. به تصورات و آرزوهایتان سروسامان بدهید. روراست باشید و مهارت‌های خود را بنویسید و همواره در تلاش باشید مهارت‌های خود را توسعه بدهید. بهترین راه برای تقویت اعتماد به نفس این است که به جای نقاط ضعف روی نقاط قوت تان تمرکز کنید. کارهایی که می توانید خوب انجام دهید را بپذیرید و سعی کنید توانایی های تان را تقویت کنید. با این کار به خوبی می توانید اعتماد به نفس در محیط کار خود را تقویت کنید.

سوال بپرسید

زمانی که چیزی را نمی دانید از سوال کردن نترسید. اشتباه انجام دادن کار برای این که به خوبی آن را درک نکرده اید راه خوبی برای تقویت اعتماد به نفس نیست. حتی اگر به کاری که انجام می دهید شک دارید چگونگی انجام آن را از دیگران بپرسید. هیچ وقت کاری که به خوبی درک نکرده اید انجام ندهید. از دست دادن آن کار بهتر از این است که اعتماد به نفس در کار خود را از دست بدهید. از کارفرما بخواهید که کار را به خوبی برایتان شفاف سازی کنند.

مهارت‌های خود را ارزیابی و روی موفقیت ها تمرکز کنید

یادآوری کارهای موفقیت آمیز که در گذشته داشته اید اعتماد به نفس کاری شما را افزایش می دهد. تمرکز بر روی شکست ها جز ناامیدی سود دیگری برایتان ندارد. اگر کارهای نظیر مدیریت پروژه های سخت و یا تحسین از طرف کارفرما یتان را داشته اید، در ذهنتان مرور کنید تا به بالا رفتن اعتماد به نفس در محیط کار یتان کمک کند. ببینید محیط کاری‌تان به چه توانایی‌هایی نیاز دارد و تلاش کنید اولین نفر در کسب آن ویژگی‌ها و توانایی‌ها باشید. برای اینکه بدانیم چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم، باید مهارت‌های مختلف ارتباط با افراد، آگاهی از قوانین و… را در خود توسعه بدهیم. وقتی کار جدیدی را شروع می کنید طبیعی است که اعتماد به نفس کمی داشته باشید. با شروع کار جدید از شما انتظار نمی رود که از همان ابتدای کار همه چیز را درست انجام دهید. اما اگر ذهن مثبتی داشته باشید و با اعتماد به نفس کار کنید هم دیگران به توانایی های شما اعتماد می کنند و هم خودتان به توانایی ها و باورهای تان اعتقاد پیدا می کنید.

خودتان را باور کنید

در داستان‌های کودکانه، معمولا جغد دانا به سایر حیوانات جنگل گوشزد می‌کند، شما شجاع‌تر، قوی‌تر و باهوش‌تر از آنچه فکر می‌کنید، هستید. این حرف کاملا صحیح است و واقعیت دارد. برای اعتماد به نفس در کار فقط کافی است که توانایی ها و شایستگی هایتان را بشناسید. به خودتان اعتماد کنید، با ترس‌هایتان روبه‌رو بشوید و از شکست نترسید، جلو بروید. اگر خودتان را بیش از اندازه جدی بگیرید عزت نفس تان را از دست می دهید. درست است که می خواهید کارتان را خوب انجام دهید اما باید در کنار کار کمی هم سرگرمی داشته باشید. به اشتباهات تان بخندید، با تمسخر خودتان را انتقاد کنید. هر چه از این کارهای سرگرم کننده بیشتر داشته باشید اعتماد به نفس بیشتری هم خواهید داشت.

  • اگر بدانیم چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم، نصف راه موفقیت شغلی را طی کرده‌ایم. اعتماد به نفس باعث می‌شود هم از لحاظ حرفه‌ای رشد کنیم و هم اوقات بهتری در میان همکاران و محیط کاری تجربه کنیم.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.