دلایل افتادگی شکم بعد از رژیم غذایی چیست؟

افتادگی و شل شدن پوست، به خصوص پوست شکم از شایع‌ترین عوارض کاهش وزن است

همه ما به خوبی می‌دانیم که پوست یکی از معیارهای زیبایی است. اگر شما هم برای کاهش وزن و داشتن اندام زیبا ساعت‌های زیادی را در باشگاه سپری می کنید، می‌دانید که پوست بعد از لاغری شل و افتاده می شود.

 افتادگی و شل شدن پوست، به خصوص پوست شکم از شایع‌ترین عوارض کاهش وزن است.دلیل دیگر شلی و افتادگی پوست، کاهش کلاژن و الاستین در پوست می‌باشد.

درست به همین خاطر است که محصولات متنوعی برای مراقبت از پوست به بازار عرضه شده است. علاوه بر نژاد و سن، پوست را می‌توان بر اساس معیارهای دیگری طبقه‌بندی کرد.

تعریف پوست

بافت پوششی در سطح بدن است، که از آن در برابر محیط بیرون محافظت کرده و هم چنین محرک های حسی را از محیط خارجی دریافت می کند. پوست سالم این خاصیت را دارد که کشیده شده و به راحتی سر جایش بر‌گردد. زمانی‌ که پوست این توانایی را از دست می‌دهد، به‌ تدریج شل و افتاده می‌شود. این مشکل در هر جایی از بدن ممکن است اتفاق بیفتد.

هر نوع پوست ویژگی‌های خاص خود را دارد و نیاز به مراقبت‌های متفاوتی دارد، پس بهتر است اول شناختی از نوع پوست خودمان داشته باشیم. اگرچه ممکن است نوع آن تحت تأثیر عوامل دیگر و با گذشت زمان تغییر کند.

انواع پوست را می‌توان در پنج دسته‌بندی مختلف جای داد: پوست نرمال، پوست خشک، پوست چرب، پوست مختلط (دارای خصوصیاتی از پوست چرب و خشک) و پوست حساس.

کشیدگی و افتادگی پوست شکم

انواع پوست  

  • پوست نرمال: پوستی که نه خیلی چرب است و نه خیلی خشک. پوست نرمال اغلب بافتی صاف، تمیز و بدون نقص دارد، این نوع پوست به ندرت دچار آسیب و مشکلات پوستی می‌شود.
  • پوست چرب: پوست چرب ظاهری با منافذ باز، مرطوب و درخشان دارد. ترشح بیش از حد چربی توسط غدد در این نوع پوست به دلایل ژنتیکی یا هورمونی اتفاق می‌افتد.
  • پوست خشک: کمبود رطوبت باعث می‌شود که پوست، خشن و پوسته پوسته به نظر برسد؛ پوست خشک، تمایلی به ترشح چربی ندارد و اغلب شاداب به نظر نمی‌رسد.
  • پوست مختلط: ترکیبی از دو نوع پوست خشک و چرب است. این نوع پوست به خوبی باید در برابر نور خورشید محافظت شود، زیرا نسبت به سایر انواع پوست‌ها چرب‌ تر و نسبت به نور خوردشید حساس‌تر است.
  • پوست حساس: پوست حساس به راحتی تحریک می‌شود و واکنش‌پذیرتر از پوست معمولی است، این پوست به اصلاح شکننده و مستعد قرمزی و خارش است.

دلایل افتادگی پوست شکم

عواملی چون افزایش سن، رژیم غذایی نامناسب، بارداری، مصرف الکل و سیگار، عدم تحرک و کمبود ورزش، خواب کوتاه یا بی‌کیفیت و در نهایت استرس و ژنتیک درافتادگی شکم تاثیر دارد.

یکی از مهمترین عوامل افتادگی شکم،کاهش وزن سریع است. اینکه ما به فکر سلامتی خودمان باشیم بسیارمهم است، اما باید بدانیم که استفاده از رژیم غذایی نامناسب و غلط، برای کاهش وزن ضررهای جبران ناپذیری به بدن ما وارد می کند.

کاهش وزن

کاهش وزن برای کنترل کردن اضافه وزن یا چاقی می تواند خیلی به ما کمک کند و خطر ابتلا به خیلی از بیماری ها را در ما کاهش دهد؛ اما اگر یک دفعه وزن خودمان را از دست بدهیم، می تواند منجر به شل شدن پوست و افتادگی شکم ما شود.

بعضی از افراد، شکل و ظاهر اندام شان برایشان بسیار مهم است و از شل شدن و افتادگی شکم شان بسیار ناراحت می شوند. این افراد ممکن است از لحاظ روحی بهم بریزند و تاثیر زیادی بر زندگی شان بگذارد. در اینجا ما اطلاعاتی درباره دلایل شل شدن پوست، و راه حل هایی برای سفت شدن آن در اختیار شما قرار می دهیم.

علت شل شدن پوست بعد از کاهش وزن چیست؟

درونی ترین لایه پوست ما از پروتئین هایی از جمله کلاژن و الاستین تشکیل شده است.

کلاژن

کلاژن یکی از مهم ترین اجزای ساختمانی پوست، استخوان و دندان، ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها است. در واقع کلاژن مانند چسبی است که بافت های مختلف بدن ما را در کنار هم نگه می دارد.

یکی از ویژگی خاص این پروتئین، خاصیت بازجذبی است؛ به این معنی که به اجزای کوچک تر تبدیل شده، تغییر شکل می دهد و دوباره جذب بدن می شود.

حداقل شانزده نوع پروتئین کلاژن در بدن ما وجود دارد که از بین آن ها سه تا پنج نوع، از اهمیت بالایی برخوردارند. به طور مثال: کلاژن نوع یک، در لایه های پوست وجود دارد که باعث تقویت آن ها می شود. علاوه بر این، کلاژن به پوست خاصیت ارتجاعی می دهد و با حفظ آب مانع از خشکی و چین و چروک می شود.

این پروتئین لایه میانی پوست، به تشکیل یک شبکه فیبری از سلول ها به نام فیبروبلاست کمک می کند که سلول های جدید روی آن رشد کنند.

این عمل باعث جوان سازی پوست می شود، کلاژن همچنین در تعویض و ترمیم سلول های مرده پوست نیز نقش دارد.

همه ی انواع کلاژن ابتدا به شکل پروکلاژن ساخته می شوند، بنابراین بدن به طور طبیعی کلاژن را تولید می کند و ما می توانیم با دریافت مقدار مناسبی از مواد مغذی، به بدن در ساخت این پروتئین مهم کمک کنیم.کلاژن،  هشتاد درصد از ساختار پوست ما را تشکیل می دهد. مقاومت پوست ما بستگی به میزان کلاژن  بدن ما دارد.

الاستین

الاستین خاصیت ارتجاعی دارد و به سفت شدن پوست ما کمک می کند.

در زمان افزایش وزن، پوست کش می آید تا جایی برای رشد بیشتر ایجاد شود. بارداری یکی از نمونه های این رشد است. کشش پوست در دوران بارداری در طی چند ماه اتفاق می افتد،.پوست کشیده شده معمولاً در عرض چند ماه بعد از زایمان دوباره جمع می شود.

در زمان بارداری چون پوست کشیده و برای مدت طولانی به همین شکل باقی می ماند، فیبرهای کلاژن و الاستین آسیب می بینند، و بخشی از توانایی خود را در جمع شدن دوباره از دست می دهند. در نتیجه، وقتی وزن زیادی از دست بدهیم، ممکن است پوست اضافی از بدن ما آویزان شود.

علاوه بر این، محققان نیز طبق گزارش هایی که داده اند، افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می گیرند، بدنشان کلاژن جدید کمتری، نسبت به قبل تولید می کند و ترکیب آن به اندازه کلاژن در پوست های جوان سالم و قوی نیست.

بزرگی شکم

عواملی که در از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست تأثیر می گذارد

کاهش وزن زیاد و طول زمان

اضافه ‌وزن های طولانی مدت یکی از عوامل مهم در آسیب زدن به کلاژن و الاستین در پوست ما می باشد. در این شرایط بازگشت پوست به حالت اولیه خودش سخت است. اگر ما ۵۰ کیلوگرم یا بیشتر از آن وزن خود را کم کنیم، افتادگی پوست در نواحی مختلف بدن ما به خصوص در گردن و شکم به شکل قابل‌ توجهی مشخص خواهد شد.

سن

 با افزایش سن، تولید دو پروتئین بسیار مهم به نام های کلاژن و الاستین در پوست متوقف می‌گردد. همان‌طور که از نام الاستین مشخص است، حفظ حالت کشسانی پوست بر عهده این پروتئین است. در واقع کار الاستین، بازگرداندن پوست به حالت اولیه خود پس از تحت فشار بودن یا کشیده‌شدنش می باشد.

قرارگرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن زیاد زیر نور خورشید به بافت پوست آسیب می زند و باعث از دست رفتن کلاژن و الاستین پوست می شود.

سیگار کشیدن

استفاده از سیگار نیز باعث کاهش کلاژن و الاستین پوست شده و به شل شدن پوست کمک می کند.

ژنتیک

ژن ها نیز ممکن است بر نحوه واکنش پوست ما به افزایش و کاهش وزن تأثیر بگذارند.

بارداری

افتادگی پوست در دوران پس از بارداری اتفاقی است که همه ما آن را دیده ایم یا خودمان تجربه اش کرده ایم، مادرانی که فرزندان دوقلو یا سه‌قلو دارند، با افتادگی بیشتر پوست در اطراف شکم مواجه هستند. البته سن بارداری نیز در میزان شل‌ شدگی و افتادگی پوست نیز بی تاثیر نیست.

رژیم های غلط

بعضی از رژیم ها باعث می شود که مواد مغذی مورد نیاز برای ساخت کلاژن به بدن نرسد و پوست شما شل شود.

عوامل متعددی بر کاهش قابلیت ارتجاعی پوست در طول تغییرات وزن تأثیر می‌گذارند، از جمله سن، ژنتیک، بارداری و مدت زمانی که فرد اضافه وزن را تحمل کرده است.

مشکلات ناشی از شل شدن زیاد پوست

یکسری از مشکلات ممکن است به دلیل شل شدن پوست در ما ایجاد شود، مثل: ناراحتی فیزیکی، محدودیت حرکت، افتادگی پوست و از دست دادن اعتماد به نفس و…

روش های طبیعی ممکن است در بعضی افرادی که وزن کمتر یا متوسطی از دست داده اند، استحکام و حالت کشسانی پوستشان را بهبود ببخشد.

افتادگی پوست بازو

درمان های طبیعی سفت کردن پوست

ورزش کردن

پوست شل و افتاده به دلیل کاهش وزن یا بارداری با ورزش کردن تا حدودی ممکن است به حالت اول خودش بازگردد. انجام دادن هر تمرینی که منجر به انقباض و تولید ماهیچه شود، می‌تواند در رفع افتادگی پوست موثر باشد. انجام دادن تمرین های قدرتی منظم نیز یکی از موثرترین راه‌ها برای ایجاد توده عضلانی است.

استفاده از کلاژن

کلاژن هیدرولیز شده بسیار شبیه ژلاتین است. کلاژن هیدرولیز شده، اغلب به عنوان مکمل غذایی پودرکلاژن دردسترس است .شواهد نشان می دهد که مکمل کلاژن می‌تواند به سلامت پوست، ناخن‌ها، مفاصل و عضلات ما کمک کند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف ۱۲ هفته مداوم کلاژن هیدرولیز شده که به صورت مایع است و درون آن بیوتین، روی، ویتامین  CوE   وجود داشت، خاصیت ارتجاعی پوست را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

آبگوشت استخوان یک منبع کلاژن در رژیم غذایی است. از آنجا که پروتئین‌های هیدرولیز شده در مقایسه با پروتئین های غیر طبیعی کمتر است، معمولاً با سرعت بیشتری جذب می‌شوند. بنابراین، کلاژن هیدرولیز شده ممکن است سریع تر و با کارآیی بیشتری نسبت به کلاژن غیر اشباع جذب شود.

استفاده از مواد مغذی

بعضی از مواد مغذی برای تولید کلاژن و سایر اجزای پوست سالم مهم هستند.

پروتئین

پروتئین کافی برای داشتن پوست سالم بسیار مهم است. اسید های آمینه لیزین و پرولین نقش مستقیمی در تولید کلاژن دارند. ویتامین C برای ساخت کلاژن مورد نیاز است و ویتامین C از پوست ما در برابر نور خورشید محافظت می کند.

اسیدهای چرب امگا۳

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی های چرب به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند و اثرات ضد پیری دارد.

آب

 تمام سلول های پوستی مانند سایر سلول های قسمت های بدن، برای عملکرد بهتر به حجم مناسبی از آب نیاز دارند.

نوشیدن آب برای حفظ رطوبت پوست و رساندن ویتامین های ضروری به سلول های پوستی مهم است. نوشیدن آب باعث افزایش انعطاف پذیری پوست می شود و علائم پیری پوست مانند چین وچروک یا خطوط مشهود روی پوست را کاهش می دهد.آب جایگزین مناسبی برای درمان های ضدپیری گرانقیمت پوست است.

یک مطالعه نشان می دهد که، زنانی که مصرف روزانه آب خود را افزایش داده اند، پوست خیلی بهتری نسبت به دیگران دارند.

استفاده از کرم های سفت کننده

امروزه بسیاری از کرم ها و سرم های حاوی کلاژن و الاستین در بازار وجود دارد. گرچه اکثرا این کرم ها خاصیت دائمی ندارند و به طور موقت باعث سفت شدن پوست ما می شود.

مولکول های کلاژن و الاستین آنقدر بزرگ هستند که نمی توانند از طریق پوست جذب شوند. به طور کلی مصرف خوراکی هایی که دارای کلاژن هستند و وارد بدن ما می شوند، تأثیر بیشتری بر روی پوست ما دارند، و جذب بدن ما می شوند.

بعضی از داروهای طبیعی ممکن است به سفت کردن پوست شل بعد از بارداری یا کاهش وزن کم تا متوسط ​​کمک کنند.

عمل لیفت شکم

درمان های پزشکی برای درمان پوست شل

جراحی کانتورینگ بدن یا پیکرتراشی

 جراحی بادی کانتورینگ بیشترین عمل های زیبایی را دربرگرفته و موجب بهتر شدن ظاهر بدن به وسیله تغییر شکل و یا سایز آن می گردد.

هدف از جراحی بادی کانتورینگ، برطرف کردن و یا سفت کردن پوست آویزان و اضافی در نواحی دور کمر، شکم، ران ها، باسن، بالای لگن و بازوها می باشد.

در جراحی کانتورینگ بدن، جراح یک برش بزرگ ایجاد می کند و پوست و چربی اضافی را بر می دارد. جراحی بادی کانتورینگ پس از کاهش وزن انجام می شود و علاوه بر برداشتن چربی اضافی بدن، لایه های زیرین را نیز تقویت می نماید.

مراحل بادی کانتورینگ

لیفت بازو: اصلاح افتادگی پوست بالای بازوها (براکیو پلاستی)

لیفت سینه: اصلاح افتادگی پوست اطراف سینه ها

لیفت صورت: اصلاح افتادگی پوست میانه صورت، غبغب و گردن

لیفت اندام تحتانی: اصلاح افتادگی پوست ناحیه ابدومینال، باسن و داخل و خارج ران ها

لیفت داخل ران: اصلاح افتادگی پوست داخل ران ها

تامی تاک:اصلاح افتادگی پوست اضافی که در اطراف ناحیه ابدومینال قرار دارد.( آبدومینو پلاستی)

تقریبا بعد از ۱تا ۲ سال بعد از کاهش وزن جراحی انجام می شود و بعد از جراحی ۱ تا ۴ رور بیمار برای مراقبت بستری می شود. افرادی که جراحی می کنند، معمولا بین ۲ تا ۴ هفته نیز دوران نقاهت را در خانه سپری می کنند.

اما باید خطرات و ریسک های این جراحی را به عنوان جزء جدایی ناپذیر آن قبول کرد، ممکن است بعد از جراحی ها بیمار خونریزی و عفونت داشته باشد.

روش های پزشکی جایگزین

یکسری از راه ها نیز وجود دارند که از جراحی کانتورینگ بدن عوارض کمتری دارند از جمله:

رادیو فرکوئنسی یا درمان با فرکانس رادیوئی

امواج رادیویی از سال ها قبل به عنوان درمان، جهت سفت شدن پوست های شل و افتاده و همچنین در جوانسازی پوست استفاده شده است .

در واقع در این متد درمانی پس از آغشته کردن سطح پوست با لوبریکانت  با استفاده از دستگاه رادیو فرکانس، امواج  بر روی سطح  پوست تابیده می شود، این امواج رادیویی به تدریج گرما را از سطح پوست به عمق پوست  منتقل میکند.

استفاده از این روش درمانی عوارض جانبی ندارد، اما ممکن است اثرات آن سریع ولی کوتاه مدت باشد.

از روش های دیگر که امروزه انجام می شود، می توان از درمان افتادگی پوست با لیزر، آر اف فرکشنال، روش پی آر پی، میکرودرم ابریژن و یا هایفو تراپی نام برد.

سخن آخر

داشتن اندامی زیبا و خوش فرم آرزوی هر فردی است. درست است که بعد از کاهش وزن پوست شل و افتاده می شود، اما می توانیم با ورزش و رژیم و تغذیه درست به اندام ایده آل خودمان برسیم. پس اگر هدفی به این زیبایی برای خودتان دارید روش درست را انتخاب کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظر
  1. سارا می گوید

    عالی بود

  2. سارا می گوید

    اطلاعات مفیدی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.