افراد موفق از تکرار انجام چه کارهایی خودداری می کنند؟

اگر می خواهید موفق شوید از تکرار این اشتباهات خودداری کنید

همه‌ی ما اشتباه می‌کنیم. افراد موفق، آن‌هایی هستند که از اشتباهاتشان درس می‌گیرند. «هیچ‌گاه به عقب برنگرد.» معنای این جمله چیست؟ روان‌شناس بالینی، دکتر هنری کلود [Dr. Henry Cloud] نویسنده‌ی کتاب «هیچ‌گاه به عقب برنگرد: ۱۰ کاری که هیچ‌گاه دوباره انجام نخواهید داد» [Never Go Back: 10 Things You’ll Never Do Again]، با بررسی و مشاهده‌ی رفتار افراد موفق، دریافته است که این افراد از یک نوع «بیداری» و «هوشیاری» خاص در زندگی شخصی و کاری خود برخوردارند. این افراد با توجه به هوشیاری خود، هیچ‌گاه به عقب بازنمی‌گردند و راه‌های قدیمی برای پیگیری امور زندگی و کار خود را تکرار نمی‌کنند. بنابراین، آن‌ها هیچ‌گاه مثل گذشته‌ی خود نخواهند ماند. در یک کلام، این افراد راز موفقیت را کشف کرده‌اند.

سال‌ها پیش، دکتر کلود به‌عنوان مشاور، در برخورد با یکی از مراجعین خود که تصمیم‌گیری اشتباهی در کسب‌و‌کار خود داشته، این‌گونه گفته بود: «نکته‌ی خوب و امیدوارکننده این است که بعد از این که از اشتباه خود درس گرفتید، دیگر هیچ‌گاه آن را تکرار نمی‌کنید. هیچ‌گاه به عقب بازنخواهید گشت.» مراجع دکتر کلود این راهنمایی را درس ارزشمندی می‌دانست که قوت قلب دوباره‌ای به او بخشیده است. وی در جست‌و‌جوی آن هوشیاری خاصی بود که باعث می‌شود افراد موفق روش انجام و پیگیری امورشان را تغییر بدهند. تغییری که آن‌ها را به سمت موفقیت در زندگی، کار و روابط شخصی‌شان سوق می‌دهد. وی در پی یافتن این نکات، در طول سال‌ها، مطالعات بسیاری در این‌باره داشت. گرچه، زندگی درس‌های زیادی برای آموختن به ما دارد، اما دکتر کلود، ۱۰ «درگاه» و نکته‌ی کلیدی را در این میان بازگو کرده است. نکاتی که تنها افراد موفق به آن‌ها عمل می‌کنند.

به چیزی که جواب نداده است، بازنگردید

چه یک رابطه‌ی تمام شده، چه یک شغل که به دلایل مشخص و منطقی پایان یافته‌است را هیچ‌گاه نباید دوباره امتحان کرد. اگر شما به چنین مواردی بازگردید، هیچ تغییری ایجاد نکنید و همان کارهای قبلی را انجام دهید، نباید انتظار نتیجه‌ی متفاوتی داشته باشید.

 کارهایی که باعث می‌شود شخص دیگری باشید را انجام ندهید

در هر جایی که هستیم و هر کاری که انجام می‌دهیم، باید همیشه از خودمان بپرسیم «چرا این کار را انجام می‌دهم؟» آیا من مناسب این کار هستم؟ آیا این کار متناسب شخصیت من است؟ آیا این کار، پایدار خواهد بود؟ اگر پاسخ شما به هر کدام از این سوالات منفی باشد، باید دلیل واقعا قانع‌کننده‌ای برای ادامه‌ی آن کار داشته باشید؛ در غیر این صورت، ادامه دادن آن موضوع، منطقی نخواهد بود.

 برای تغییر دیگران تلاش نکنید

وقتی درمی‌یابید که نمی‌توانید دیگران را مجبور به انجام کاری بکنید، شما به او آزادی عمل داده‌اید تا تجربه‌ی منحصر‌به‌فرد خودش را داشته باشد و هر عواقبی که دارد را خودش تجربه کند. در چنین حالتی، شما نیز به آزادی شخصی خود دست پیدا خواهید کرد.

 برای راضی کردن همه تلاش نکنید

وقتی شما به این درک دست پیدا می‌کنید که نمی‌توان همه‌ی اشخاص و افراد پیرامون را راضی نگه داشت، زندگی هدفمندتری خواهید داشت. این‌گونه خواهد بود که برای راضی کردن و خوشحال‌کردن افراد مخصوصی تلاش خواهید کرد که در راستای اهداف زندگی شخصی و کاری شما هستند.

 راحتی کوتاه مدت را به منافع بلندمدت ترجیح ندهید

افراد موفق زمانی‌که برای تحقق یک هدف به موقعیت آزاردهنده‌ی کوتاه‌مدتی برمی‌خورند، آن دوره را به امید منافع بلندمدتی که در ذهن دارند تحمل می‌کنند. این اصل بنیادین، یکی از تفاوت‌های اساسی بین افراد موفق و ناموفق است. آن‌ها این موضوع را چه در زندگی شخصی و چه در کار خود رعایت می‌کنند.

 به شخص یا چیزی که به نظر بی‌عیب می‌آید اعتماد نکنید

 این یک موضوع کاملا طبیعی است که ما به سمت افراد و چیزهای «خارق‌العاده» جذب می‌شویم. ما انسان‌ها عاشق تکامل و کمال هستیم و همیشه باید در پی آن باشیم. ما باید افراد موفق را الگو قراردهیم و رفتار آن‌ها را بررسی کنیم. افرادی که در کارشان حرفه‌ای هستند، کارمندانی که در کار خود خبره هستند، شریک زندگی‌ای که یک فرد استثنایی‌ است، دوستانی که فوق‌العاده هستند یا شرکت‌هایی که برتر از دیگرا‌ن‌اند؛ همگی از دسته‌ی افراد و چیزهایی‌ است که در راستای پیگیری کمال و پیشرفت باید دنبال کرد. اما اگر شخص یا چیزی را آن‌قدر خوب یافتید که واقعی نمی‌نمود، باید بدانید که در واقع هم آن‌قدر خوب نیست! خواهد زن، مرد یا هر چیز دیگری باشد. در یک کلام: دنیا کامل و عالی نیست. هیچ‌چیز کامل و بی‌نقص نیست و اگر این‌چنین به نظر می‌رسد، قطعا جایی به بن‌بست خواهد خورد.

 از برنامه‌ها و رویاهای بلندمدت خود غافل نشوید

زمانی‌که به رویاها و نقشه‌های بلندمدت خود بیندیشید، رفتار احساسی شما بهتر خواهد بود و در زندگی بهتر عمل خواهید کرد. برای افراد موفق، هیچ اتفاق یا رویدادی، پایان راه و تمام داستان نیست. آن‌ها این نکته را همیشه و هر روز به یاد دارند.

 به خاطر سختی یک موضوع، از انجام آن سر باز منصرف نشوید

 جدا از این‌که یک موضوع هرمقدار از بیرون خوب و زیبا به نظر می‌رسد، تنها با یک نگاه صادقانه، سخت‌کوشانه و عمیق‌تر است که می‌توانیم دریابیم که ما دقیقا به دنبال دانستن چه هستیم. این همان واقعیت و نگاه واقع‌گرایانه‌ایست که همه‌ی ما به خودمان بدهکاریم.

 در یافتن پاسخ این‌که چگونه به جایگاه و شرایط امروز خود رسیده‌اید، کوتاهی نکنید

 یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های افراد موفق و ناموفق این است که موفق‌ها همیشه چه در زندگی، چه در عشق و چه در کار و روابط از خودشان می‌پرسند که در موقعیت کنونی، نقش من چیست؟ به بیان دیگر، آن‌ها هیچ‌گاه خودشان را قربانی یک موقعیت نمی‌بینند، حتی زمانی که واقعا قربانی هستند!

 از این اصل که زندگی درونی شماست که موفقیت‌های بیرونی را رقم می‌زند، غافل نباشید

 یک زندگی خوب گاهی اوقات ارتباط چندانی به شرایط و موقعیت‌های بیرونی انسان ندارد. غالبا اگر درون خودمان را شکل بدهیم، احساس کمال و خوشحالی خواهیم کرد. این موضوع را تحقیقات بسیاری اثبات کرده‌اند. بسیاری از شرایط و موقعیت‌های بیرونی زندگی ما در اثر اتفاقات درونی شخصیت ما شکل می‌گیرد. عکس این موضوع نیز صادق است. کسانی که همچنان سعی دارند در حوزه‌های گوناگون زندگی به موفقیت دست یابند، وقتی به زندگی خود نگاه می‌کنند، می‌توانند در راستای همین موضوع، دلیل این‌که همیشه یک اشتباه را تکرار می‌کنند، پیدا کنند.

همه‌ی انسان‌ها مرتکب اشتباه می‌شوند؛ حتی موفق‌ترین افراد. اما آن‌چه افراد موفق بهتر از بقیه‌ی انسان‌ها انجام می‌دهند این است که الگوهای رفتاری که باعث اشتباهاتشان شده است را پیدا کرده و از تکرار آن جلوگیری می‌کنند. در یک کلام، آن‌ها از رنج‌ها و شکست‌های خود و دیگران درس می‌گیرند. به یاد داشته باشید که آن‌چه ضروری‌ست، این است که درد و رنج اجتناب‌ناپذیر است. اما تکرار یک اشتباه، زمانی‌که می‌توانیم با درس گرفتن از آن، از تکرارش جلوگیری کنیم، قطعا اجتناب‌پذیر خواهد بود. «ما به مسیر‌های جدیدی برای شکست نیاز نداریم. قبلی‌ها به اندازه‌ی کافی کارشان را کرده‌اند!» وظیفه‌ی ما در زندگی این است که این مسیرها را شناسایی کرده و از تکرار آن‌ها جلوگیری کنیم.

منبع mybenita.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.