آیا امواج P300 مغز می­‌تواند به شناسایی افراد مجرم کمک کند؟

تکنولوژی جدید برای شناسایی مجرمان

به تازگی در دانشگاه Northwestern، تحقیقاتی در مورد فعالیت امواج P300 مغز صورت گرفته است که ممکن است به “تحقیقات جنایی” منجر شود. در زمان های قدیم روش هایی برای شناخت فعالیت های ذهنی وجود داشت، اکنون پیشرفت هایی در این زمینه انجام شده است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

طبق یافته های منتشر شده در شاخه علوم روانشناختی، یک موج مغزی شناخته شده به نام امواجP300 وجود دارد که به عنوان نشانگر عمل می­ کند و قادر است افراد، مکان ها، اشیاء و سایر جزئیات که یک انسان در طول روز مشاهده می­ کند را شناسایی کند.

مطالعه موج نگاری، فعالیت مغزی امواج P300 را بزرگتر می­ کند. محققان برای ترسیم امواج مغزی P300 از تست CIT اطلاعات پنهان استفاده می ­کنند تا اطلاعاتی را که توسط فرد ممکن است به یک جرم مرتبط شود را شناسایی کند، در واقع با بررسی امواج مغزی فرد برای شناسایی راست از دروغ استفاده می­ کند.

بیشتر مطالعات امواج  P300 در محیط آزمایشگاه انجام شده است و از دنیای واقعی نیز حذف شده تا یک بررسی دقیق صورت بگیرد که چه کسی ممکن است در طی روز مرتکب جرم شود. جان میکنر ، پژوهشگر برجسته این زمینه، معتقد است این مطالعه جدید قابل اعتماد تر است و در دنیای واقعی قابل استفاده است.

جان میکنر و جی پیتر روزنفلد در حال بررسی نتایج دقیق تری از CIT هستند، آزمایشاتی انجام دادند که در آن ۲۴ دانشجوی کالج را به وسیله دوربین­ های کوچک زیر نظر داشتند. هر یک از شرکت کنندگان دوربین را به مدت چهار ساعت برای هر یک از فعالیت های عادی و روزمره خود در اختیار داشتند.

محققان نیمی از دانش آموزان را انتخاب کردند و برای هر شخص یک کاوشگر قابل شناسایی انتخاب کردند. در صورت مرتکب شدن جرم دانش آموزان، P300 ثبت می­ شود در غیر این صورت هیچ اثری ثبت نخواهد شد.

به منظور شبیه سازی این تحقیق، برای ۱۲ دانش آموز دیگر همان کاوشگر را انتخاب کردند. یک کاوشگر برای گروه اول که مرتکب جرم نمی­ شوند و یک کاوشگر برای گروه دوم که مرتکب جرم می­ شوند مقایسه شد.

روز بعد دانش آموزان در آزمایشگاه جمع شدند و همه را به ماشین های موج نگاری مغز متصل کردند. مجموعه ای از کلمات، جزئیات مرتبط با روز قبل را نشان داده که موارد مرتبط و غیر مرتبطی بودند.

امواج P300 در گروه دوم که مرتکب جرم شده بودند با دیدن یا شنیدن یک سری محرکها ثبت شد و در گروه اول که هیچ آشنایی با جرم نداشتند پاسخی نگرفتند و چیزی ثبت نشد.

ممکن است از این تحقیقات در زمینه قوانین کیفری  برای دنیای واقعی استفاده شود. در حال حاضر کشور ژاپن و اسرائیل از تست CIT در تحقیقات جنایی استفاده می­ کنند.

ایالات متحده آمریکا هنوز از تست CIT  استفاده نکرده است، احتمالا به این دلیل است که این مؤلفه معیارهای مورد نیاز برای استفاده در دادگاه را رعایت نمی­ کند.

منبع viralnovelty.net
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.