هر آنچه درباره اگزما باید بدانید

با بیماری اگزما، دلایل و درمان آن بیشتر آشنا شوید

اگزما یک بیماری ناراحت کننده، همراه با خارش زیاد و ایجاد کننده استرس اجتماعی است. هر کس باید اطلاعات اولیه ای درباره این بیماری پوستی داشته باشد. این بیماری علاوه بر درد و ناراحتی، موجب بروز و ظهور علائمی در پوست می شود که بیمار از بابت آن خجالت می کشد. دوره درمان آن طولانی مدت است اما جای جوش و خارش ها می تواند کنترل شود.

اگزما چیست؟

اگزما نوعی بیماری پوستی است که جوش و بثورات غیر مسری و خارش دار ایجاد می کند. این بیماری می تواند در هر شخصی با هر سنی ظاهر شود اما بیشتر در میان کودکان رایج است. اغلب پس از سپری شدن دوران کودکی از بین می رود اما در برخی افراد تا پایان عمر ادامه دارد.

علل این بیماری چیست؟

این بیماری ارثی است و با حساسیت های غذایی و آسم نیز مرتبط است. زمانی که پوست متورم می شود و نمی تواند به رطوبت مناسب خود بازگردد، این بیماری ظهور می یابد. این بیماری با رطوبت ناشی از عرق یا رطوبت هوا و حتی با خشکی و سرمای زیاد نیز تشدید می شود. همچنین این بیماری می تواند با استرس، مواد محرکی چون صابون و لوسیون ها، غذاهای خاص و گرد وغبار هم بدتر شود.

علائم اگزما چیست؟

علائم این بیماری بر حسب سن بیمار می تواند متفاوت باشد:

نوزادان:

علائم آن برای نوزادان شامل خارش در صورت، گردن و جمجمه و گاهی اندام های زیرین است. اگر نوزاد جای آن را خارش دهد، مرطوب، بزرگ و پوسته می شود.

کودکان:

در بچه های بزرگ تر اغلب پشت زانوها، روی ساعد و آرنج ظاهر می شود. اگر این جوش ها طولانی مدت روی پوست بماند، قهوه ای تر، ضخیم تر و خشک تر خواهد شد.

نوجوانان و جوانان:

در جوانان و نوجوانان قسمت های بیشتری از بدن را شامل می شود از جمله: مچ دست و پا، خم آرنج، پشت زانوها، صورت، گردن، قفسه سینه، کف پا و کف دست. به طور کلی برای همه سنین اگزما جوش هایی روی پوست باقی می گذارد که خشک، داغ و خارش دار است. گاهی اوقات خارش ها بسیار شدید می شود. جوش ها گاهی به صورت پوست پوست هستند. گاهی جوش ها خفیف ترند اما گاهی ایجاد ترک، پوسته شدن و خونریزی می کند.

تشخیص اگزما چگونه است؟

برای تشخیص اگزما، پزشک متخصص جوش ها را بررسی می کند و پیشینه بیمار را مطالعه می کند. پزشک احتمالا پیشینه خانوادگی بیمار را از حیث ابتلا به آلرژی، اگزما و آسم بررسی می کند. ممکن است برای تشخیص حساسیت غذایی بیمار نیز آزمایشی گرفته شود. سپس درمان مناسب تجویز خواهد شد.

درمان اگزما چگونه است؟

درمان وکنترل اگزما از اهمیت بالایی برخوردار است. خارش زیاد می تواند موجب عفونت شود و اگر جوش و بثورات درمان نشوند، پوست ضخیم شده و تغییر رنگ می دهد.

چند توصیه در خصوص اگزما:

  • افراد باید از خوردن غذاهای حساسیت زا که ممکن است موجب حساسیت و تشدید بیماری شود، خودداری کنند.
  • باید از مصرف صابون های معطر، لوسیون ها، پاک کننده ها پرهیز شود. برای شستشو و انجام کارهای روزمره، می توانید از دستکش استفاده کنید.
  • حمام کردن یکی از راه حل ها برای تسکین خارش است. پوست باید توسط لوسیون های مناسب، مرطوب نگه داشته شود.
  • بهتر است ناخن های بچه ها کوتاه باشد تا از خاراندن بیش از حد جلوگیری شود. هنگام خوابیدن نیز می توانند دستکش و جوراب کتان بپوشند.
  • اطرافیان و خانواده هم می توانند در کاهش استرس و حس نامطلوبی که این بیماری سبب شده کمک کنند.

اگزما بیماری ناخوشایند و آزاردهنده ای است اما می تواند کنترل و درمان شود. پیدا کردن درمان قطعی این بیماری زمان بر است اما با توجه به تحقیقات و مطالعاتی که انجام شده، پیشرفت های خوبی در درمان این بیماری انجام شده است.

منبع lifehack.org
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.