ایده‌هایی برای دکوراسیون سنتی خانه

دکوراسیون سنتی احساس صمیمیت، گرمی و راحتی را به ذهن منتقل می‌کند

اگر به دنبال ایجاد حس صمیمیت در خانه خود هستید استفاده از دکوراسیون سنتی منزل راهکار مناسبی در جهت دستیابی به این هدف خواهد بود. از طریق اجرای دکوراسیون سنتی منزل در خانه خود می‌توانید فضای خانه را بسیار دلنشین و راحت جلوه دهید و از سبک‌‌های رسمی مدرن دور باشید. با وجود این که دکوراسیون سنتی الهام‌گرفته از دوران گذشته است اما به‌طور آشکاری احساس صمیمیت، گرمی و راحتی را به ذهن ما منتقل می‌کند. در این مجال در نظر داریم به معرفی انواع روش‌های عملی و کاربردی در رابطه با اجرای دکوراسیون سنتی منزل در خانه بپردازیم.

استفاده از ظروف مسی

دکوراسیون سنتی و ظروف مسی

فلز مس در ایران به فراوانی یافت می‌شود، به همین دلیل استفاده از ظروف مسی با طرح‌‌های گوناگون، از زمان‌‌های خیلی قدیم در ایران رواج داشته است. امروزه از ظروف مسی علاوه بر پخت‌وپز، برای چیدمان در طراحی دکوراسیون منزل ایرانی نیز استفاده می‌شود. این روز‌ها بسیاری از رستوران‌‌های لوکس و مدرن ایرانی دیده می‌شود که غذاهای خود را در ظروف مسی سرو می‌کنند. قسمت‌هایی از بازار بزرگ یزد و کرمان به دلیل داشتن ظروف مسی زیبا و با کیفیت از شهرت زیادی برخوردار هستند. با تغییر دکوراسیون آشپزخانه می‌توان هنگام پخت غذا احساس یک سرآشپز فوق‌العاده را تجربه کرد، استفاده از ظروف درخشان مسی در طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی گزینه مناسبی است.

استفاده از ظروف دستبافت  

دکوراسیون سنتی و ظرف دستبافت

استفاده از ظروف دستبافت سنتی ایرانی یکی دیگر از روش‌ها برای طراحی دکوراسیون منزل ایرانی است که می‌تواند حال و هوای هنر سنتی و قدیمی ایرانی به فضای خانه ببخشد. این ظروف و سبدهای دستبافت متعلق به استان خوزستان در قسمت جنوبی ایران هستند. ظروف سنتی دستبافت را با رشته‌هایی که از برگ درخت نخل تهیه می‌شوند، می‌بافند. پس از به پایان رسیدن این سبدها، به وسیله ریسمان و نخ‌های رنگی، قسمت‌های مختلف این ظروف را تزئین می‌کنند. از این ظروف دستبافت می‌توان برای نگهداری سایر وسایل، گلدان، زیر لیوانی، سینی‌های بزرگ و یا هر چیز دیگری استفاده کرد. سبدهای دستبافت بسیار با کیفیت و با دوام هستند و استفاده از آن‌‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی منزل ایرانی می‌‌تواند حال و هوای چیدمان سنتی را به خانه ببخشد.

استفاده از پارچه دستبافت 

دکوراسیون سنتی و دستمال بافتنی

انواع مختلفی از پارچه‌های دستبافت از جنس‌‌ها با سبک‌های متنوع، در سراسر ایران وجود دارد. پارچه‌های دستبافت پشمی کرمان که با رنگ طبیعی تزئین و رنگ ‌آمیزی می‌شوند، از شهرت زیادی برخوردار هستند. استفاده از پارچه‌‌های قلم‌کاری اصفهان که با استامپ‌های چوبی تزئین و رنگ ‌آمیزی شده‌‌اند یا استفاده از ترمه‌های یزدی که از پارچه‌های ابریشمی گران ‌قیمت و زیبا که در آن رشته‌هایی از طلا به کار برده می‌‌شود، حال و هوایی سنتی در طراحی دکوراسیون منزل ایرانی ایجاد می‌کنند.

ابعاد متفاوت، طرح‌‌های خاص، رنگ ‌آمیزی زیبا و شکل متفاوت پارچه‌های دستبافت این امکان را می‌دهد که بتوان در طراحی دکوراسیون داخلی منزل ایرانی خود از آن‌ها در هر قسمتی، استفاده کرد. رومیزی ترمه، تزئین میز ناهارخوری، میز تلویزیون، استفاده از پارچه‌های دستبافت در ترکیب چیدمان اتاق‌ها و… می‌تواند سبک هنری ایران قدیم را در دکوراسیون خانه ایجاد کند.

استفاده از ظروف سفالی و سرامیکی 

دکوراسیون سنتی و ظروف سفالی

ظروف سفالی تاریخچه بسیار قدیمی در فرهنگ و هنر ایرانی دارند. در زمان‌های قدیم از کوزه‌های بزرگ و کوچک خاک رس برای خنک نگه ‌داشتن آب استفاده می‌شد. شهرهای لالجین، نطنز و یزد به عنوان مرکز ظروف سنتی و سفالی ایران از شهرت زیادی برخوردار هستند. استفاده از ظروف سفالی و سرامیکی با ترکیب رنگ ایرانی، یکی دیگر از روش‌‌هایی است که طراحی دکوراسیون منزل را با هنر و تاریخچه ایران ترکیب می‌کند. می‌‌توان از ظروف سفالی برای دکوراسیون آشپزخانه، دکوراسیون پذیرایی یا سایر قسمت‌ها در طراحی دکوراسیون منزل ایرانی خود استفاده کرد. همچنین استفاده از یک کوزه سفالی در کنار سایر ظروف، برای نوشیدن آب خنک، می‌‌تواند بسیار هیجان ‌انگیز باشد.

استفاده از پشتی 

دکوراسیون سنتی

نشستن روی زمین و تکیه دادن به پشتی در کنار دیوار، از زمان‌های قدیم در ایران مرسوم بوده است. پشتی‌‌های ایرانی که توسط پارچه‌‌هایی با طرح‌های سنتی و هنری تزئین می‌شوند، بسیار محکم و مقاوم هستند. این روزها در طراحی دکوراسیون خانه مدرن ایرانی استفاده از پشتی‌های سنتی با رنگ قرمز لاکی جایی ندارند. اما هنوز هم در طراحی دکوراسیون منزل ایرانی بدون مبل و در خانه‌های سنتی ایرانی، از پشتی در چیدمان پذیرایی یا سایر قسمت‌ها استفاده می‌شود. برای تزیین فضای کوچکی دکوراسیون منزل مدرن به شکل سنتی ایرانی می‌توان از پشتی در کنار فرش یا تخت چوبی ایرانی، استفاده کرد.

استفاده از گلدان و گیاه طبیعی 

دکوراسیون سنتی و گلدان

این روزها بسیاری از افراد برای بهبود عطر فضای داخل خانه از اسپری‌های خوشبو کننده استفاده می‌‌کنند. استفاده از گل‌های زیبا و ماندگار همچون سنبلچه، گل مریم و داوودی یکی دیگر از روش‌های چیدمان منزل به سبک ایرانی است. علاوه بر منظره زیبایی که این گل‌ها به دکوراسیون خانه می‌بخشند، عطر دل‌انگیز آن‌ها که در شب‌ها نیز بیشتر می‌شود، حسی منحصر به فرد ایجاد می‌‌کند.

استفاده از کتاب شعر  

دکوراسیون سنتی و کتاب

علاقه به شعر و شاعرها از زمان‌های گذشته در فرهنگ قدیم ایران تا به الان ادامه یافته است. ایران مهد فرهنگ، اشعار زیبا و شاعرانی بوده است که در حال حاضر شهرت جهانی دارند. شاهنامه فردوسی، دیوان حافظ و یا گلستان سعدی از بخش‌‌های جدا نشدنی در چیدمان منزل یک فرد ایرانی هستند. حفظ دیوان اشعار شاعرهای ایرانی در جای جای خانه، یکی دیگر از روش‌هایی است که حال و هوای سبک هنری در طراحی دکوراسیون منزل ایرانی سنتی را در خانه ایجاد می‌کند.

استفاده از فرش و قالیچه ایرانی

دکوراسیون سنتی و قالی

نمی‌توان زمانی که درباره دکوراسیون منزل ایرانی صحبت می‌شود، نباید از فرش‌های دستبافت و سنتی ایران غافل شد. قالیچه‌های ابریشمی دستبافت ایرانی یکی از زیباترین و محبوب‌ترین قسمت‌های فرهنگ و طراحی دکوراسیون خانه ایرانی است. از این قالیچه‌ها تنها برای تزئین و دکوراسیون منزل استفاده می‌شود. اما قالیچه‌های پشمی و یا استفاده ترکیبی از پشم و حریر در بافت فرش‌ها، استحکام بیشتری به آن‌‌ها می‌بخشد که می‌توان از این قالیچه‌ها و فرش‌ها در کف خانه و برای چیدمان طراحی دکوراسیون منزل ایرانی سنتی استفاده کرد. برای انتخاب فرش در طراحی دکوراسیون منزل ایرانی گزینه‌‌های زیادی از سبک بافت فرش قبایل عشایر قشقایی تا طرح‌‌های منحصر به فرد بختیاری وجود دارد. گلیم ایرانی نیز می‌تواند گزینه دیگری برای چیدمان دکوراسیون منزل به سبک سنتی و هنری باشد. در این‌ جا ایده‌‌هایی برای چیدمان دکوراسیون منزل ایرانی معرفی شد. ایده‌های سنتی که به آن‌ها اشاره شد تنها چند مورد ساده از نکاتی است که پیاده ‌سازی آن‌ها می‌‌تواند تغییر زیادی در فضای دکوراسیون خانه ایجاد کند.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.