پرده آشپزخانه و ایده هایی درباره آن

به زیبایی و تمیزی پرده آشپزخانه اهمیت دهید

پرده می تواند تغییر خوبی در دکوراسیون آشپزخانه ایجاد کند

اگر آشپزخانه‌تان خسته‌کننده و یکنواخت به نظر می‌رسد یا اینکه فکر می‌کنید باید کمی تغییر و تحول در آنجا ایجاد کنید، بهتر است بدون هزینه وقت، انرژی و پول اضافی به سراغ پرده بروید. معمولاً مردم کمتر به دکوراسیون آشپزخانه توجه می‌کنند و بیشتر از زیبایی به کار برد راحت آشپزخانه و وسایل آن اهمیت می‌دهند؛ اما این اتاق نیز همانند سایر اتاق‌ها اهمیت زیادی دارد و باید به طراحی داخلی آن توجه کرد. با انتخاب پرده مناسب برای آشپزخانه، می‌توانید سبک و مد مورد علاقه خود را نشان دهید و از طرفی آشپزخانه‌تان را نیز زیباتر و جذاب‌تر کنید. مدل‌های متفاوت پرده‌ها ممکن است شما را گیج و سردرگم کنند و نتوانید آن چیزی را که می‌خواهید پیدا کنید.

تمیز کردن پرده آشپزخانه

 تمیز کردن آن، کار ساده‌ای است. بهتر است گاهی با گردگیر، گرد و غبار نشسته روی پرده را پراکنده کنید. هر ماه یکبار آن را بشویید. برخی از پرده‌ها با توجه به جنس خاصی که دارند، باید با دست شسته شوند و برای تمیز شدن برخی دیگر بهتر است از محلول داغ سرکه استفاده کنید. برخی از پرده‌ها مدل جدیدتر و مدرن‌تری دارند و ممکن است خودتان از عهده شست‌و شوی آنها برنیایید و مجبور باشید به اتوشویی و خشکشویی محل سکونت‌تان مراجعه کنید. یک آشپزخانه بیش از حد مدرن و شیک نیاز به پرده‌ای بسیار مدرن دارد و پرده‌های مدرن و پیچیده‌تر نیز نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

هنگام نصب پرده، سعی کنید بین آن و شیشه پنجره فاصله کافی باشد تا به هم گیر نکنند. پرده آشپزخانه و سایر پرده‌ها را با آب خیلی گرم (بیش‌تر از حد مجاز) نشویید همچنین زمان چرخش آن را هنگام شست‌وشو در ماشین لباسشویی بالا نبرید. بهتر است پرده را قبل از مرحله خشک کردن از داخل ماشین لباسشویی در آورید؛ زیرا خشک کردن آن در ماشین لباسشویی باعث تغییر شکل پرده می‌شود. اگر از پودر لباسشویی دستی استفاده می‌کنید ابتدا پودر را در یک لگن یا تشت مناسب با آب ترکیب کنید و بعد پرده را وارد آن محلول نمایید. از ریختن پودر به صورت مستقیم روی پرده خودداری کنید.از مالیدن و کشیدن پرده به هنگام شست‌و شو بپرهیزید و آن را بیش از اندازه مچاله نکنید. برای شست‌وشوی پرده‌هایی که پارچه‌های چاپی دارند، بهتر است از محلول یا پاک‌کننده پارچه‌های رنگی استفاده کنید. قبل از آنکه پرده را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید، ابتدا گرد و خاک آن را بگیرید. آب ولرم و صابون بهتر از هر چیز دیگری لکه‌ها و کثیفی‌های روی پرده را پاک می‌کند و موجب درخشش دوباره آن می‌شود (از محلول سفیدکننده استفاده نکنید).

به هنگام انتخاب پرده مناسب برای آشپزخانه به چهار نکته زیر توجه کنید:

پارچه مناسب

مسلماً در بازار یا فروشگاه با انواع و اقسام پارچه‌ها روبه‌رو می‌شوید؛ از پارچه‌های بسیار سبک گرفته تا پارچه‌های سنگین. معمولاً پارچه‌های زربافت که سنگین‌تر از پارچه‌های معمولی هستند، برای آشپزخانه مناسب نیستند. بهترین پارچه ممکن برای پرده آشپزخانه، پارچه نخی است. این پارچه‌ها بادوام هستند و به راحتی نیز شسته‌ شده و دوباره آویزان می‌شوند. برخی پارچه‌های قلاب‌دوزی شده یا پارچه‌هایی با طرح‌های چاپی به زیبایی و ارزش پارچه می‌افزایند، ولی باید توجه داشته باشید که پارچه موردنظرتان باید در برابر نور نیز مقاومت کافی داشته باشد و با تابش نورخورشید از پشت شیشه‌ها به سرعت تغییر رنگ ندهد و بور نشود.برخی از پارچه‌های پرده آشپزخانه بسیار نازک هستند و آن زیبایی که شما در ذهن داشتید را به وجود نمی‌آورند. ولی اگر پشت آنها یک لایه دیگر به عنوان آستر بیاید، زیباتر به نظر می‌رسند. ولی به هر حال باید این نکته را نیز مورد توجه قرار دهید که آستر و پرده در کنار هم ممکن است کارایی پرده را کاهش دهند و حرکت دادن آن را دشوار کنند.

رنگ

انتخاب رنگ مناسب پرده بسیار مهم است، چرا که تأثیر زیادی در چگونه به نظر رسیدن آشپزخانه دارد. اگر می‌خواهید آشپزخانه‌تان بزرگ‌تر به نظر برسد، از رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنید. البته با پارچه‌های خیلی روشن، آشپزخانه‌تان در طول روز بسیار آفتابی به نظر خواهد رسید و ممکن است این حالت با سلیقه شما چندان مطابق نباشد.برای آشپزخانه‌هایی که نور بیشتری را در طول روز از طریق پنجره‌ها دریافت می‌کنند، پارچه‌هایی که رنگ‌های تیره‌تردارند، مناسب‌ترند. علاوه بر  میزان نور و انتخاب پرده‌ای با پارچه تیره یا روشن، بهتراست به طرح و رنگ کابینت‌ها و دیوارهای آشپزخانه نیز توجه کنید. در چنین مواقعی بهتر است یا از رنگ‌های شبیه و نزدیک به سایر وسایل آشپزخانه استفاده کنید یا از رنگ‌های کاملاً متضاد.

اندازه مناسب

 معمولاً اتاق‌های نشیمن با استفاده از پرده‌های بسیار بلند، زیباتر به نظر می‌رسند، اما این اتفاق در مورد پرده آشپزخانه، چندان جالب نیست. آشپزخانه فضایی غیررسمی است و در آن باید احساس راحتی بیشتری کنید؛ به همین دلیل پرده‌های کوتاه‌تر راحت‌ترند. هنگام خرید پرده آشپزخانه، حتماً از قبل پنجره را دقیق اندازه‌گیری کنید.

مدل مناسب

پرده‌های آشپزخانه مدل‌ها و شکل‌های متفاوتی دارند. انتخاب مدل و شکل مناسب بستگی به سلیقه خودتان دارد و باید با توجه به میزان استفاده از پنجره برای باز و بسته کردن یا کاربرد راحت‌تر آن، مدل مورد نظر را انتخاب کنید. هر سال مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود؛ ولی در میان انواع مدل‌ها همیشه مدل‌های ساده و سنتی پر کاربردتر هستند و بیشتر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منبع http://zendegionline.ir
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.