وب سایت یا اینستاگرام؟ کدام را برای کسب و کار انتخاب کنیم؟

برای شروع کسب و کار از کجا شروع کنیم؟ وبسایت یا اینستاگرام؟

اگه حتی کمی اهل فضای دیجیتال باشید، میدونید که این روزها اینستاگرام و وب سایت ها دنیای دیجیتال مارکتینگ رو تصاحب کردن. پس برای خیلی از کسب و کارها این سؤال پیش میاد که کدوم میتونن انتخاب بهتری برای من باشن؟ وب سایت یا اینستاگرام؟ اینجا قراره جواب این سؤال رو روشن کنیم.

بعضی معتقد اند دوران اوج سایت ها و گوگل گذشته و دیگر نمی توان روی آنها چندان حسابی باز کرد. بعضی هم هنوز نمی توانند به اندازه کافی به شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام اعتماد کنند و به وب سایت بسنده می کنند. در این میان ویژگی های مثبت هر یک از این دو ابزار هم به میان می آیند تا تصمیم گیری را برایمان سخت تر کنند. اما همراه ما باشید تا ببینیم واقعاً کدام ابزار برای کسب و کارهای آنلاین بهتر است؛ وب سایت یا اینستاگرام؟

مزایای اینستاگرام برای کسب و کارها

خب اول بیایید ببینیم که کدام ویژگی های اینستاگرام باعث شده که بسیاری از کسب و کارها فقط به این ابزار تکیه کنند. در ادامه سه مزیت برجسته اینستاگرام را مرور می کنیم.

۱/ راحت بودن مدیریت صفحه اینستاگرام

کار با اینستاگرام بسیار راحت است. اگر در مورد وب سایت ها باید نحوه کار با وردپرس را (که همان هم راحت است) بدانید، در اینستاگرام حتی در همین حد هم نیازی به یادگیری ندارید. برای شروع کار کافیست ویدئوهای کوتاه بسازید، عکس آپلود کنید و در کامنت ها و دایرکت با مخاطبان در ارتباط باشید.

۲/ پیوستن به دنیای هشتگ ها

درست از زمانی که اینستاگرام معروف شد، هشتگ ها هم بیش از قبل سر زبان ها افتادند. حالا دیگر هشتگ ها خودشان یک دنیای وسیع و شگفت انگیز و یک ابزار مهم برای ساخت یک جریان یا همراه شدن با یک جریان هستند.

اینستاگرام هم پر از کلکسیون هایی است که بر پایه هشتگ ها کنار هم جمع شده اند. مثلاً کافیست هشتگ “دیجیتال-مارکتینگ” را در اینستاگرام سرچ کنید تا به مجموعه ای از محتواهای مرتبط با این حوزه دسترسی پیدا کنید.

نکته جذاب اینجاست که شما هم می توانید در اینستاگرام یک هشتگ جدید و در واقع یک جریان جدید بسازید. یا از یک هشتگ پرطرفدار در پست ها و استوری هایتان استفاده کنید تا محتواهایتان را به کلکسیون های ارزشمند اینستاگرام اضافه کنید.

۳/ جذب مشتریان از یک کانال بصری

محتواهای بصری راحت تر درک می شوند و به همین خاطر هم همیشه محبوب تر از انواع دیگر بوده اند. اینستاگرام هم یک پلتفرم کاملاً بصری است. پس در این شبکه اجتماعی این امکان را دارید که از یک کانال بصری قدرتمند، با مخاطبان ارتباط برقرار کنید.

نکته: لازم است اشاره کنیم که اگر در کار با اینستاگرام به اندازه کافی مسلط نیستید، می توانید سری به وبلاگ ژاکت بزنید و از آموزش اینستاگرام این مجموعه استفاده کنید.

اینستاگرام

محدودیت های اینستاگرام برای کسب و کارها

اما برای پاسخ دادن به سؤال وب سایت یا اینستاگرام؟ باید محدودیت های اینستاگرام را هم بدانیم. در ادامه ۳ تا از مهم ترین آنها را می بینیم.

۱/ نبود امکان جست و جوی محصولات و فیلتر کردن آنها

دو ابزار مهم که فرآیند خرید را برای کاربران بسیار راحت تر می کنند، امکان جست و جو و فیلترها هستند. اما متأسفانه در اینستاگرام خبری از این دو نیست. حتی امکان دسته بندی محصولات را هم درصفحات اینستاگرام نداریم.

۲/ سخت بودن همراهی مشتری در مراحل مختلف خرید

وقتی یک مشتری از یک سایت خرید می کند، می تواند جزئیات نوع ارسال را ببیند، یک کد رهگیری دریافت کند، اطلاعات خرید خود را از طریق ایمیل یا پیامک داشته باشید و همه این کارها هم به طور خودکار انجام می شوند.

اما در اینستاگرام، عملاً بعضی از این مراحل وجود ندارند. از طرفی بعضی مراحل هم باید نفر به نفر و دستی انجام شود که طبیعتاً وقت گیر خواهد بود.

۳/ عدم امکان به روزرسانی محصولات

اگر اطلاعات یا قیمت محصولی در اینستاگرام نیاز به روزرسانی داشته باشد، باید خودتان به سراغ آن پست بروید و آن را ادیت کنید. شاید به همین دلیل است که خیلی از پیج های اینستاگرام قیمت محصولاتشان را در کپشن نمی نویسند. چون این قیمت متغیر است و آپدیت کردن دائمی پست های قدیمی هم کاری خسته کننده است.

مزایای وب سایت ها برای کسب و کارها

ابتدا باید اشاره کنیم که وب سایت ها هیچ کدام از سه محدودیت بالا را ندارند. چون کاربران در یک سایت می توانند محصولات را جست و جو کنند، آنها را با فیلترها طبقه بندی کنند و در جریان مراحل ارسال خریدشان باشند.

اما در کنار این موارد، وب سایت ها امتیازات جذاب دیگری هم دارند؛ مثل سه موردی که در ادامه می بینیم.

۱/ ایجاد اعتماد

جلب اعتماد مخاطب، از اولین اهدافی است که باید برای آن برنامه ریزی کنید. بسیاری از کاربران وقتی فقط با یک صفحه اینستاگرام رو به رو می شوند (حتی اگر فالوورهای زیادی داشته باشد) مطمئن نیستند که چه قدر می توانند به این کسب و کار اعتماد کنند. اینجاست که باید بتوانید از راه های مختلف، مثل نشان دادن تیم کاریتان در این صفحه، خودتان را به مخاطبان ثابت کنید. اما یک راه دیگر هم هست که به تنهایی درصد این اعتماد را تا حد زیادی بالا می برد و آن چیزی نیست جز داشتن یک وب سایت.

بله؛ اگر سایت داشته باشید و آدرس آن را هم در Bio صفحه اینستاگرامتان قرار دهید، کاربر به مراتب راحت تر به شما اعتماد خواهد کرد. حالا هر چه این سایت مرتب تر و جذاب تر باشد، درصد این اعتماد نیز بیشتر خواهد بود. چون سایت شما در واقع انعکاسی از نظم و ترتیب کسب وکارتان است.

البته در کنار طراحی استاندارد سایت، بخش مجله سایت هم تأثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. اگر برای سایتتان به طور مرتب محتوا تولید کنید، کاربر مطمئن می شود که این یک سایت مطمئن است که واقعاً برای آن وقت صرف می شود.

۲/ ارائه خدمات به صورت ۲۴ ساعته

اگر محصولاتتان را فقط در اینستاگرام می فروشید، قاعدتاً نمی توانید همیشه پاسخگوی کاربران باشید. اما در وب سایت ها، مشتریان می توانند در هفت روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته، خرید خود را انجام دهند.

۳/ بهره مندی از تبلیغات آنلاین همیشگی و قدرتمند

اینجا هم پای محتواها در میان است! اگر برای سایتتان محتواهای همیشه سبز را تولید کنید، با کمترین هزینه ممکن، یک ابزار همیشگی و دائم برای تبلیغات آنلاین خود دارید (محتواهای همیشه سبز، محتواهایی هستند که همیشه طرفدار دارند). این داستان به خصوص برای کسب و کارهای کوچک و نوپا، یک فرصت طلایی محسوب می شود.

شاید بگویید که طراحی خود سایت هزینه بر است. بله؛ طراحی وب سایت هزینه هایی دارد. اما وقتی آن را کنار روش های دیگر دیجیتال مارکتینگ می گذاریم، قطعاً راه اندازی سایت و تولید محتوا برای آن، جزو مقرون به صرفه ترین روش ها برای پیشرفته کسب و کارهاست.

علاوه بر این سالهاست که به لطف “وردپرس” داشتن یک وب سایت به هزینه هنگفتی نیاز ندارد. ضمناً حتی خودتان هم می توانید سایتتان را راه اندازی کنید. کافیست گام های اولیه طراحی سایت وردپرسی را یاد بگیرید و بعد به کمک قالب های فروشگاهی وردپرس، یک سایت آماده داشته باشید. برای شروع کار می توانید از آموزش وردپرس ژاکت دیدن کنید و قالب ایده ال خود را هم از مجموعه قالب های فروشگاهی این مجموعه پیدا کنید.

سرعت سایت

محدودیت های وب سایت ها برای کسب و کارها

بله؛ سایت هم محدودیت هایی دارد که قبل از راه اندازی آن باید خودتان را برای آنها آماده کنید. اینجا دو مورد از این محدودیت را بررسی می کنیم تا نهایتاً ببینیم کدام برای کسب و کارمان بهتر است؛ وب سایت یا اینستاگرام.

۱/ کُند بودن فرآیند جذب مخاطبان

در اینستاگرام گاهی فقط با همکاری با یک اینفلوئنسر می توانید تعداد زیادی فالوور جذب کنید که اکثر آنها هر روز استوری ها و پست های شما را می بینند. اما این داستان در مورد سایت ها متفاوت است. جذب مخاطب و به خصوص جذب مخاطبان دائمی در سایت ها زمانبرتر از سایت هاست (اما قطعاً دست نیافتنی نیست و نیاز به برنامه ریزی دارد).

۲/ امکان Down شدن سایت در مواجهه با ترافیک سنگین

سایت ها، بسته به این که ظرفیت ترافیک سرور آنها چه قدر است و بسته به نوع کدنویسی آنها، ظرفیت پذیرش تعداد مشخصی از کاربران را دارند. اگر این ظرفیت از حد بگذرد، سایت از دسترس خارج می شود. در این صورت عملاً راه ارتباطی خود را با کاربران از دست می دهید (موقتاً).

در آخر؛ وب سایت یا اینستاگرام؟

احتمالاً با مطالعه این راهنما شما هم با ما هم نظر اید که نمی توان جواب قاطعی به این سؤال داد. بنابراین تنها دو راه داریم. یا مزایا و محدودیت های هر یک از این دو را مرور کنیم و ببینیم برای کسب و کار ما کدام کفه ترازو سنگین تر است؛ یا وقت صرف کنیم و هر دو ابزار را با هم ترکیب کنیم.

قطعاً راه دوم می تواند تصمیم هوشمندانه تری باشد. چراکه در این صورت اینستاگرام و وب سایت دست در دست هم  می دهند و حفره های یکدیگر را پر می کنند تا ما یک ترکیب فوق العاده برای پیشرفته کسب و کارمان داشته باشیم.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. فرنوش می گوید

    متنتون کمک دهنده بود
    ممنون??

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.