بابونه و خواص بسیار آن برای سلامتی پوست

روغن بابونه درمان طبیعی و مؤثری برای مشکلات پوستی است

هرچقدر از خواص بی‌نظیر گیاه بابونه برای پوست بگوییم باز هم کم گفته‌ایم

گیاه بابونه گیاهی دائمی و کوچک است و به ارتفاع تقریبا ۳۰ سانتیمتر که بصورت خودرو در مزارع و کنار جاده ها می روید. دارای طبع گرم و خشک و از خانواده کاسنی و بومادران است .این گیاه خواص دارویی بسیاری داشته و به آن داروخانه سیار نیز اطلاق می شود. هرچقدر از خواص بی‌نظیر گیاه بابونه برای پوست بگوییم باز هم کم گفته‌ایم. این گیاه شگفت‌انگیز تاثیر فوق‌العاده خوبی در مراقبت و حفظ زیبایی و جوانی پوست دارد. اگرچه امروزه محصولات متنوعی با استفاده از گیاهان دارویی تولید می‌شود اما مصرف سنتی آن‌ها هنوز هم طرفداران زیادی دارد. این گیاه را به صورت‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. از دمنوش های گیاهی آن گرفته تا بخور گرم و… همگی برای پوست مفید هستند.

جوانسازی پوست با بخور بابونه

یکی از روش‌های سالم برای پاکسازی پوست، استفاده از بخور برای پوست است. استفاده از این بخور به صورت ساده یا همراه با عصاره‌های گیاهی است که طی آن منافذ پوست باز و به صورت سطحی و عمقی پاک شده و باعث خون‌رسانی بهتر به پوست می‌شود. طی این فرآیند آلودگی‌ها، چربی‌ها و سلول‌های شاخی از سطح پوست تمیز می‌شود و پوست مرطوب شده که این رطوبت خود مانع ایجاد چین و چروک‌ها می‌شود. بخوربابونه علاوه بر تسکین التهاب و از بین بردن میکروب‌ها سبب تحریک گردش خون صورت شما شده و پوستتان را جوان و شاداب می‌کند.

بد نیست پس از پایان بخور، پوستتان را با آب سرد شست‌وشو دهید و یا از ماسک خیار استفاده کنید تا منافذ پوستتان بسته شود. علاوه بر روش بخور از روش کمپرس برای پوست به ویژه برای پوست‌های خشک و حساس می‌توان استفاده کرد. برای کمپرس همانند بخور آب را بجوشانید و پودر گیاه بابونه را به آن اضافه کنید. بعد از پنج دقیقه محلول مذکور را صاف کرده و حوله تمیزی را به این محلول آغشته کنید و این حوله را پنج تا ده دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید.

نحوه بخور:

مقداری گل ختمی و گل بابونه را در ظرف آب جوش می‌ریزیم و سپس در ظرف را به مدت ۱۰ دقیقه قرار داده تا دم بکشد و سپس در ظرف را برداشته و یک پارچه کلفت روی سر خود و ظرف انداخته و همینطور که صورتمان بالای ظرف و در معرض بخارها قرار دارد با کمک دو انگشت دستمان پوست صورت را ماساژ داده ، این عمل را چندین بار تکرار می‌کنیم.

خواص داروئی:

  1.  یکی از مهمترین خواص درمان زخم معده و ورم معده است و جایگزینی مناسب برای داروهای نظیر Lozac و Zantac و غیره می باشد. برای درمان زخم معده یک لیوان چای غلیظ بابونه درست کنید (۴ قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آبجوش و یا چهار تا چای کیسه ای بابونه در یک قاشق لیوان آب جوش) و صبح ناشتا هستید این لیوان چای را بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و البته بعد از یک ربع ساعت می توانید صبحانه خود را میل کنید. این عمل را بمدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده بکلی شفا یابد.
  2.  تقویت قوای جنسی و اعصاب
  3.  مقوی مغز
  4.  ادرار آور و قاعده آور و درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه و تسکین درد قاعدگی
  5.  افزایش شیر در مادران شیرده
  6.  درمان کننده سردرد و میگرن
  7. خرد کننده و دفع کننده سنگ مثانه
  8. درمان تکرر ادرار با این چای
  9. ضد حساسیت
  10. درمان چشم درد با بخوربابونه به همراه سرکه
  11. تسکین دردهای عضلانی
  12. درمان زخم های دهان با جویدن بابونه
  13.  تب بر و تسکین دهنده درد
  14. برای تسکین درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها ، به آنها چای بابونه بدهید .
  15.  رفع بیخوابی و بی اشتهایی و رفع ورم روده
  16. درمان کننده کم خونی

روغن بابونه

برای تهیه روغن مقدری از گل خشک بابونه را با چهار برابر وزن آن روغن کنجد مخلوط کرده و سپس به اندازه دو برابر گل بابونه به آن آب اضافه کنید . آنرا روی چراغ گذاشته و بگذارید بجوشد تا اینکه آب آن به کلی تبخیر شود و فقط روغن باقی بماند البته باید دقت کرد که روغن نسوزد .

خواص روغن بابونه در درمان آکنه و اگزما

اگزما یا همان حساسیت شدید پوستی که به خارش، سوزش، خشکی پوست به همراه پوسته‌ریزی شدید منجر می‌شود، با مصرف کمی بابونه وضعیت متفاوتی پیدا می‌کند. روغن بابونه درمان طبیعی و مؤثری برای مشکلات پوستی مربوط به اگزما و آکنه نیز محسوب می‌شود. با استفاده از روغن بابونه می‌توانید آکنه‌های دردناک خود را ریشه کن کنید. با روغن بابونه التهاب و قرمزی پوست شما کاهش خواهد یافت و لک‌های پوست و آکنه را هم برطرف می‌کند. برای رفع التهاب پوست بهتر است روغن بابونه را با روغن گل مغربی ترکیب کنید. روغن بابونه همچنین ترمیم کننده ، جوان کننده و تقویت کننده پوست است و پوست شما را شاداب و جوان نگه می‌دارد.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.