بازی کردن کودکان با ادرار یا مدفوع

کودکان برای کنجکاوی با ادرارشان بازی می کنند

ادرار و مدفوع کودک در مکان نامناسب و بازی کردن با آن:

 برای والدین ناراحت کننده تر و نگران کننده تر از این مسئله نیست که کودکشان را در حال بازی کردن با ادرار یا مدفوعش ببینند. معمولا چنین مسئله ای را برای نخستین بار میتوان در سن ۱۸ تا ۳۰ ماهگی مشاهده کرد و این درست زمانی است که کودک به اعمال بدن خود توجه می کند. اگر کودکتان هنوز توالت رفتن را نیاموخته است ممکن است بی گناه باشد و به طور تصادفی دست در پوشک خود کرده و مدفوعش را محض کنجکاوی بیرون آورده باشد و شما او را درحال بازی کردن با آن ببینید!.

دیدن کودک کنجکاوی که با انجام این کار لباس ها ، رختخواب و محل بازی خود را کثیف می کند احتمالا برای مادرش خوشایند نخواهد بود. کودکان بزرگتر معمولا از مدفوع خود برای گذاشتن اثر دست و ردپا و نقاشی کشیدن در توالت استفاده میکنند.گاهی وقتی کودک در وان آب گرم حمام می کند وسوسه می شود که همانجا مدفوع کند و بعد آنقدر با مدفوعش بازی کند تا در آب حل شود. ادرار کردن در مکان های نامناسبی مانند روی زمین ، دیوار یا حتی روی صندلی و نیمکت گاهی بین کودکان دو تا چهارساله دیده می شود. پسر بچه ای که علاقه مند به هدف گیری است به جای ادرار کردن در کاسه ی توالت ممکن است تمام توالت را آب پاشی کند.

همین کودک نه چندان بی گناه از روی کنجکاوی ممکن است بخواهد بداند تاثیر ادرار کردن بر دیوارهای خانه یا روی زمین و دست آخر ، تاثیر این اعمال بر رفتار مادرش چگونه است. این گونه ادرار کردن های اکتشافی کمتر در بین دخترها دیده می شود ولی دیده شده که دختران در حدود ۳ سالگی می کوشند تا ایستاده ادرار کنند. این کار ممکن است فقط برای تفریح و یا نوعی تقلید از برادر یا پدر باشد. ما تصور نمیکنیم این کار نشانه ی (( تمایل به داشتن آلت مردانه)) باشد زیرا در این سن تقلید دخترها و پسرها از پدر و مادرشان کاملا طبیعی است. بازی کردن با مدفوع و ادرار کردن در مکان های نامناسب هر دو رفتارهایی طبیعی در کودکی به شمار می آیند.

اگر شما هیچ واکنشی از خود نشان ندهید احتمالا خود به خود این گونه عادت ها ترک خواهند شد. گرچه ما به ندرت کودکان هشت تا ده ساله ای را دیده ایم که فقط برای لجبازی و یا تفریح در گلدان یا کف ادرار کنند. این کار در این سنین ممکن است نشانگر یک مشکل جدی روانی باشد و باید با یک روان پزشک مشورت کنید.اینکه شما بتوانید با این اعمال و عادت های بدبو و کثیف کننده با خونسردی برخورد کنید به روحیه و طبیعت اخلاقی شما بستگی دارد ولی حتی خونسردترین والدین هم نمیتوانند به سادگی از کنار این مشکل بگذرند. به هر حال هرگونه برخوردی که داشته باشید نباید کمتر از معمول یا بیش از حد واکنش نشان دهید. پیشنهادهای زیر میتوانند به شما کمک کنند تا بهترین برخورد را داشته باشید.

کودک آموزش ندیده:

 اگر کودک شما که هنوز آموزش توالت رفتن را ندیده است مدفوعش را از شلوارش بیرون می آورد و یا شلوارش را پایین می کشد و ادرار میکند میتوان چنین پنداشت که کودک شما برای آموزش توالت رفتن اعلام آمادگی می کند. ولی اگر می اندیشید کودک هنوز آمادگی آموختن توالت رفتن را ندارد اولین باری که این اعمال را انجام داد با صدای محکم ولی خونسرد بگویید (( نه ! نکن)) و بکوشید به سرعت جلوی او را بگیرید و یا پس از انجام این عمل خیلی زود خودتان را به او برسانید.دبرای اینکه دیگر این اتفاق نیفتد لباس هایی به او بپوشانید که درآوردن آنها یا دسترسی به پوشک برای کودک سخت باشد. هنگام بازی کردن او را بیشتر زیرنظر بگیرید. وقتی کودک میخواهد بخوابد یا چرت بزند یک اسباب بازی یا عروسک به دست او بدهید و بگویید وقتی بیدار شد با آن بازی کند. اصلا اسم پوشک و مدفوع و شلوار را نبرید.

کودک آموزش دیده:

 اگر کودک شما توالت رفتن را آموخته است باید طور دیگری عمل کنید. دفعات اول را تصادفی فرض کنید. اگر کودک در محل نامناسب ادرار کرد و یا با مدفوعش به بازی پرداخت طوری رفتار کنید که انگار این بار تصادفی بوده و دیگر تکرار نمیشود. اولین بار که چنین اتفاقی افتاد زیاد سخت نگیرید ولی از کودک بخواهید به شما نشان دهد برای ادرار کردن کجا باید برود. توالت رفتن درست را با هم تمرین کنید. از کودک بخواهید به طور تمرینی به سوی توالت بدود و بر روی آن بنشیند.برای درست توالت رفتن کودک را تشویق کنید. بکوشید توالت رفتن را برای کودک کمی جالب تر کنید مثلا به عنوان بازی کمی دستمال توالت را در چاهک توالت غرق کنید به کودک اجازه دهید تا دلش می خواهد با چیزهایی مثل خمیر بازی ، گل کوزه گری ، ماسه دریا و… بازی کند تا نیازی به بازی با مدفوعش نداشته باشد.

منبع کودک آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.