باورهای درست و نادرست درباره بیماری اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی را بیشتر بشناسیم

ممکن است اطلاعات زیادی در خصوص بیماری اسکیزوفرنی دریافت کنید که بعضا ممکن است اشتباه باشند. حتی برخی از این اشتباهات از طریق برنامه های رادیو و تلویزیون به ما منتقل می شوند. یا ممکن است برخی هنگام صحبت کردن درباره این بیماری روانی از مباحث کلیشه ای این بیماری سخن بگویند. در این مطلب می خواهیم از حقایقی که در پشت برخی شایعات در خصوص این بیماری وجود دارد، سخن بگوییم.

اسکیزوفرنی یعنی چند شخصیتی بودن

این یکی از بزرگترین سوءتفاهم ها درباره بیماری اسکیزوفرنی است. یک نظرسنجی نشان داده است که ۶۴ درصد از آمریکایی ها اعتقاد دارند اسکیزوفرنی یعنی دوشخصیتی بودن به این معنا که یک نفر طوری رفتار می کند که گویی دو شخصیت کاملا متفاوت دارد.

بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی دو شخصیت متفاوت ندارد. بلکه او باورهای اشتباهی دارد یا اینکه ارتباطش با واقعیت قطع شده است. اختلال چند شخصیتی هیچ ربطی به این بیماری ندارد.

بیشتر بیماران اسکیزوفرنی خشمگین و خطرناک هستند

در فیلم ها و برنامه های تلویزیونی قاتل دیوانه کیست؟ اغلب کسی است که دچار بیماری اسکیزوفرنی است. اما در واقعیت چنین نیست.

گرچه بیماران اسکیزوفرنی در لحظه رفتارهای غیرقابل پیش بینی از خود نشان می دهند، اما بسیاری از آنها خشن نیستند به خصوص اگر درمان شده باشند. وقتی افرادی با بیماری روانی مرتکب اعمال خشونت آمیز می شوند، اغلب دچار مشکلات دیگری از جمله مشکلات رفتاری دوران کودکی یا سوءمصرف مواد مخدر هستند.

دلیل این بیماری تربیت نادرست است

اغلب افراد مادرها را سرزنش می کنند. اما اسکیزوفرنی بیماری روانی است. این بیماری علل متفاوتی از جمله ژن، ضربه روحی (تروما) و سوءمصرف مواد مخدر دارد. اشتباهاتی که در وظایف پدر و مادری خود مرتکب می شوید سبب گرفتاری فرزند به این بیماری نمی شود.

اگر والدین دچار این بیماری باشند، فرزند نیز مبتلا می شود

ژن در این بیماری نقش ایفا می کند اما اینکه تنها یکی از والدین دچار این بیماری روانی باشد، به این معنا نیست که فرزند هم حتما مبتلا خواهد شد. اگر یکی از والدین اسکیزوفرنی داشته باشد ریسک ابتلای فرزند تنها ۱۰ درصد است. اگر بیش از یکی از اعضای خانواده این بیماری را داشته باشد، ریسک آن بالاتر می رود.

بیماران اسکیزوفرنی باهوش نیستند

برخی مطالعات نشان داده اند افرادی که دچار این بیماری هستند، در تست های مهارت های ذهنی از جمله توجه، یادگیری و حافظه دچار مشکل هستند. اما این لزوما به این معنا نیست که باهوش نیستند.

بسیاری افراد باهوش و خلاق تاریخ اسکیزوفرنی داشته اند مانند رقصنده باله روسی “واسلاو نجینسکی” و “جان ناش” برنده نوبل ریاضی.  حتی محققان به دنبال پیدا کردن ارتباط بین ژن هایی هستند که هم با بیماری روانی و هم خلاقیت مرتبطند.

اگر مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی باشید، باید در بیمارستان روانی بستری شوید

در گذشته بیماران روانی به پناهگاه ها و حتی زندان ها فرستاده می شدند. اما امروزه که متخصصان اطلاعات بیشتری در خصوص این بیماری دریافت کرده اند، افراد کمتری نیاز به نگهداری طولانی مدت در مراکز درمانی دارند. بیشتر بیماران اسکیزوفرنی با خانواده خود زندگی می کنند و یا در مراکز حمایتی که مخصوص آنها ساخته شده زندگی می کنند.

اگر بیماری اسکیزوفرنی داشته باشید نمی توانید در یک شغل باقی بمانید

اسکیزوفرنی اجازه نمی دهد شغلی را برای خود نگه دارید و هر روز سر کار بروید. اما با درمان درست بسیاری از افراد می توانند شغلی که متناسب با مهارت و توانایی هایشان باشد، بیابند.

اسکیزوفرنی موجب تنبلی افراد می شود

این بیماری می تواند برخی از بیماران را در انجام برخی کارهای روزانه مانند لباس پوشیدن و حمام کردن دچار مشکل کند. این به این معنا نیست که آنها تنبلند بلکه آنها فقط برای انجام کارهای روزمره خود به اندکی کمک نیاز دارند.

هیچ درمانی برای این بیماری نیست

درمان اسکیزوفرنی دشوار است اما به این معنا نیست که غیرقابل درمان باشد. با دارو و درمان های درست حدود ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به این بیماری می توانند کاملا درمان شوند.

در ۵۰ درصد دیگر بهبودی در علائم بیماری مشاهده می شود. بیشتر بیماران اسکیزوفرنی می توانند خوب عمر کنند و زندگی خوبی داشته باشند.

منبع webmd.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.