باورهای درست و نادرست در خصوص استفاده از ضدآفتاب

در هر شرایط مکانی و آب و هوایی ضدآفتاب بزنید

در خصوص زمان، چگونگی و مقدار استفاده از کرم‌های ضدآفتاب ممکن است اطلاعات درست یا نادرست داشته باشید. در این مطلب به باورهای درست و نادرست درباره استفاده از ضدآفتاب می‌پردازیم.

هر دو ساعت یکبار کرم ضدآفتاب بزنید

گرچه بایستی دو ساعت یکبار کرم ضدآفتاب را تجدید کنید اما باید بدانید شنا کردن و عرق کردن ضدآفتاب را زودتر از بین می‌برد. به مدت زمان مقاومت کرم در برابر آب که روی بسته‌بندی آن نوشته شده دقت کنید (معمولا ۴۰ یا ۸۰ دقیقه است) و در صورت نیاز دوباره کرم بزنید.

ضدآفتاب روی پوست

کرم را طوری بزنید تا فقط یک لایه روی پوست را بپوشاند

به سرعت کرم زدن و در لایه نازکی روی پوست را پوشاندن تاثیری ندارد. بسیاری از افراد ۲۵ تا ۵۰ درصد از میزان موردنیاز خود کرم می‌زنند. حدود ۲۸ گرم از کرم را بر روی قسمت موردنظر خود روی بدن بزنید.

بسیاری از خانم‌ها به کرم ضدآفتاب آلرژی دارند

پوست شما می‌تواند این کرم را تحمل کند. تحقیقات نشان داده است تنها تعداد اندکی از افراد به ضدآفتاب آلرژی دارند. اگر پوست شما به ضدآفتاب واکنش نشان داد، کرم خود را عوض کنید و نوع دیگری با مواد دیگری تهیه کنید.

ضدآفتاب می‌تواند خطر سرطان پوست را افزایش دهد

ترسی که وجود دارد این است که افراد فکر می‌کنند چون ضدآفتاب استفاده کرده‌اند، می‌توانند زمان بیشتری را در معرض آفتاب قرار بگیرند که این می‌تواند خطر آفتاب سوختگی و سرطان پوست را بالا ببرد. اما تحقیقات استرالیایی نشان داده کسانی که روزانه SPF 16 استفاده می‌کنند، در طی ۱۰ سال در مقایسه با کسانی که فقط گاهی کرم می‌زنند، کمتر در معرض سرطان پوست هستند (سرطان پوست و هرآنچه باید درباره آن بدانید).

اگر در کودکی در معرض آفتاب بوده‌اید، پوست شما آسیب دیده است

تحقیقات نشان داده است اکثرا افراد از سن ۲۵ تا ۷۵ سالگی شروع به استفاده روزانه از ضدآفتاب می‌کنند و همین کمک می‌کند خطر ابتلا به سرطان پوست در آنها کاهش یابد. پس هیچوقت دیر نیست.

استفاده از کرم ضدآفتاب

SPF100 به معنای محافظت صد در صدی است

هیچ ضدآفتابی قابلیت محافظت صد در صدی از پوست ندارد. SPF30 جلوی ۹۷ درصد از اشعه آفتاب را می‌گیرد، SPF50 نیز ۹۸ درصد. این اعداد تصاعدی نیستند. کرم مرطوب‌کننده صورت با SPF 15 به علاوه کرم ضدآفتاب با SPF 15 برابر با ۳۰ نیست بلکه همان ۱۵ است.

اگر هوا ابری باشد، نیازی به ضدآفتاب نیست

خورشید پشت ابر به معنای آن نیست که خورشید نمی‌تابد. در هوای ابری بالای ۸۰ درصد از اشعه آفتاب به پوست شما می‌تابد. بنابراین باز هم ممکن است پوست شما بسوزد. پس همانند روزهای آفتابی ضدآفتاب بزنید.

در فضای بسته نیازی به ضدآفتاب نیست

در تحقیقی بر روی سلول‌های پوست انسان، محققان دریافته‌اند که لامپ‌های فلورسنت فشرده (CFL) پرتوهای UVA می‌تابانند (نوعی از پرتوها که با پیری پوست مرتبط است) و به پوست آسیب می‌رساند. تحقیقات مشابهی نشان داده نورهای LED برای پوست بی‌ضرر هستند. بنابراین جا و زمان فرقی ندارد. از ضدآفتاب استفاده کنید.

لوازم آرایشی که SPF دارند نیاز شما را برآورده می‌کنند

کرم پودرها، مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های BB سطح بالایی از ضدآفتاب را در خود ندارند بنابراین سعی نکنید زیاد به صورتتان بزنید. در عوض کرم‌های ضدآفتابی که SPF30 دارند استفاده کنید (چگونه از آلرژی به لوازم آرایشی جلوگیری کنیم؟).

کرم برنزه از پوست محافظت می‌کند

گرچه کرم برنزه کمی از پوست در مقابل آفتاب محافظت می‌کند اما فقط SPF 3 یا ۴ دارد در حالی که استفاده از SPF 30 بسیار بهتر است.

کرم ضدآفتاب و عینک

ضدآفتاب، سمی است

احتمالا شنیده‌اید برخی عناصر فعال در برخی کرم‌های ضدآفتاب می‌تواند خطری برای سلامتی شما باشد. اما باید بگوییم هیچگونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد و می‌توانید با خیال راحت از ضدآفتاب استفاده کنید. هیچگونه تحقیق علمی سمی بودن ضدآفتاب برای انسان را تایید نکرده است.

ضدآفتاب را در ماشین بگذارید

ازآنجا که مواد ضدآفتاب می‌تواند در معرض آفتاب خراب شود، لذا باید کرم ضدآفتاب را دور از تابش مستقیم خورشید و گرمای زیاد قرار دهید. کرم ضدافتاب را با خود به بیرون از ماشین بیاورید. وقتی در ساحل هستید ضدآفتاب را در سایه یا مقابل کولر قرار دهید.

وقتی به ساحل رسیدید، ضدآفتاب بزنید

بهتر است ۳۰ دقیقه قبل از آنکه در معرض آفتاب قرار بگیرید، ضدآفتاب بزنید. مواد داخل ضدآفتاب اندکی زمان می‌برد تا فعال شوند و محافظت کامل از پوست بکنند.

کرم‌های ضدآفتاب که در اینترنت بیشترین امتیاز را گرفته‌اند، انتخاب کنید

طبق تحقیق سال ۲۰۱۶، ۴۰ درصد از محصولات آنلاین که بیشترین امتیاز را گرفته‌اند، دستورالعمل ضدآفتاب‌های رایج را رعایت نکرده‌اند. باید روی برچسب محصول ۳ چیز نوشته شده باشد: طیف وسیع (broad spectrum)، SPF 30 یا بیشتر و مقاوم در برابر آب (water resistant).

چتر در ساحل و ضدآفتاب

استفاده از چتر یعنی نیاز چندانی به ضدآفتاب نیست

تحقیقی در سال ۲۰۱۷ نشان داده پس از ۳ ساعت و نیم در ساحل بودن، ۷۸ درصد از کسانی که زیر چتر نشسته بودند آفتاب سوخته شده‌اند در حالی که ۲۵ درصد از کسانی که از ضدآفتاب استفاده کرده بودند، آفتاب سوخته شدند (آفتاب سوختگی کودکان را چگونه درمان کنیم؟).

کرم‌های ضدآفتاب حشرات را نیز دفع می‌کنند

برخی کرم‌های ضدآفتاب هم دفع‌کننده اشعه آفتاب هستند و هم حشرات. بنابراین باید از این کرم‌ها به میزان بیشتری استفاده کنید. اگر بخواهید جداگانه از ضدآفتاب و اسپری دفع حشرات استفاده کنید، باید ابتدا ضدآفتاب بزنید سپس اسپری دفع حشرات.

در زمستان می‌توانید از ضدآفتاب استفاده نکنید

برف نور بسیاری دارد زیرا بیش از ۸۰ درصد اشعه UV از سطح آن بازتاب می‌یابد. اگر به اسکی می‌روید، اشعه UV ممکن است بسیار شدیدتر باشد. حتی در سرما نیز ضدآفتاب SPF 30 استفاده کنید.

اسپری ضدآفتاب کودک

اسپری ضدآفتاب به همان اندازه کرم موثر است

ممکن است استفاده از اسپری بسیار راحتتر باشد اما نمی‌توان با اسپری تمام سطح بدن را پوشش داد. پیشنهاد می‌شود اسپری را روی دست بزنید سپس دست را به کل بدن ماساژ دهید.

ضدآفتاب به تنهایی می‌تواند شما را در برابر سرطان پوست محافظت کند

اشعه ماورابنفش دشمن پوست است. به همین خاطر بایستی تمام پوست خود را در برابر این اشعه بپوشانید. علاوه بر ضدآفتاب سعی کنید لباس‌های آستین بلند و شلوارهای بلند بپوشید، همراه با کلاه لبه‌دار بلند و عینک آفتابی (انواع مدل‌های کلاه زنانه).

اگر آفتاب پوست را نمی‌سوزاند، نیازی به ضدآفتاب ندارید

گرچه افرادی که پوست روشن‌تری دارند بیشتر در معرض آسیب اشعه UV هستند اما هر کس ممکن است به سرطان پوست مبتلا شود. هم برنزه شدن و هم آفتاب سوختگی نشانه‌های آسیب دیدن پوست است. همیشه ضدآفتاب استفاده کنید فرقی نمی‌کند از چه نوعی (نشانه های سرطان پوست).

منبع goodhousekeeping.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.