بایدها و نبایدهای دکوراسیون خانه

دکوراسیون خانه می تواند چالش برانگیز باشد

دکوراسیون خانه می تواند چالش برانگیز باشد. از کجا باید شروع کرد؟ چه دکوری برای اتاق مناسب تر است؟ چه موقع باید وسایل نو خرید و چه موقع می توان از وسایل موجود در خانه استفاده کرد؟ گاهی اوقات ما از ترس اینکه مبادا اشتباه کنیم، کلا وارد مبحث دکوراسیون خانه نمی شویم. باید بر مبنای بودجه موجود بهترین انتخاب را انجام داد. انتخابی که شما و شخصیت شما را به بهترین نحو بازتاب دهد.

۵ باید در دکوراسیون

باید توازن بین قدیم و جدید ایجاد کنید

بهترین روش برای آنکه هویت مخصوص به خود را به دکوراسیون ببخشید این است که ترکیبی از قدیم و جدید ایجاد کنید. می توانید به اتاق سبک معاصر خود یک قطعه وسیله قدیمی بیفزایید. یا می توانید برای اتاق های سنتی تر وسایل آنتیک یا کلکسیون هایی مانند دوربین استفاده کنید. وقتی در دکوراسیون اتاق ترکیبی از وسایل قدیمی و جدید استفاده کنید، به نظر می رسد این اتاق در طول زمان های درازی پر شده نه اینکه یک مرتبه تنها با هدف پر کردن اتاق وسایل خریداری شده و در اتاق چیده شده اند.

باید بین شیشه و فلز با چوب و گیاهان کنتراست ایجاد کنید

فضاهای سرد و خالی را با عناصر طبیعی مانند چوب و گل و گیاه گرم کنید. حتی در فضاهای مدرن هم می توان از این عناصر طبیعی استفاده کرد. مهم ایجاد توازن است. در یک آشپزخانه مدرن و امروزی، یک دسته گل ساده روی پیشخوان قرار دهید (ایده هایی برای زیباتر شدن پیشخوان آشپزخانه را مطالعه کنید). در فضاهای سنتی تر احتمالا به اندازه کافی چوب در مبلمان و کف اتاق به کار رفته بنابراین فقط از کمی گیاه زنده برای زندگی بخشیدن به فضا استفاده کنید.

باید شجاعت ایجاد یک دیوار یا سقف را به عنوان نقطه کانونی داشته باشید

یکی از دیوارها را انتخاب کنید و با رنگ ها و طرح های جالب رنگ کرده و یا کاغذ دیواری بزنید (راهنمای انتخاب رنگ دیوار را بخوانید). دیوارهای کانونی نقاط کنونی توجه را ایجاد می کنند و روش خوبی برای برجسته کردن یک مکان هستند. برای فضاهای کوچکتر می توانید کاغذ دیواری یا رنگ را در سقف استفاده کنید. این سبب می شود نگاه ها به بالای سر باشد و فضا بزرگتر به نظر برسد در عین حال که یک عنصر دکوراتیو جالبی نیز هست.

باید از مد پیروی کنید اما به گونه ای که بتوانید آن را تغییر دهید

اگر از یک طرحی مثلا طرح لباس ارتشی خوشتان می آید می توانید از آن در دکوراسیون استفاده کنید اما برای وسایل بزرگ مثل مبلمان استفاده نکنید تا بتوانید پس از چند سال که از مد افتاد آن را تغییر دهید. به جای مبلمان می توانید این طرح را در کوسن ها استفاده کنید. بدین صورت هر گاه از این طرح خسته شدید می توانید روکش کوسن را عوض کرده و یا روی آن روکش جدید بگذارید.

باید برای مبلمان و اثاث با کیفیت هزینه کنید

مبلمان شما باید سال ها مهمانان و بچه ها را تحمل کند. اگر بابت کیفیت مبلمان و نگهداری پارچه آن هزینه کنید، به مدت طولانی تری می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید.

۵ نباید در دکوراسیون

نباید خانه را خیلی شلوغ کنید

در دکوراسیون خانه تناسب بسیار اهمیت دارد. نباید با استفاده بیش از حد از اثاث و وسایل خانه را کسل و خسته کننده کنید. مثلا اگر عاشق گل و گیاه هستید از آن فقط در دو یا سه قسمت مهم خانه استفاده کنید. همین استفاده محدود از عناصر دکوری به آن جنبه دکوری می دهد. در غیر این صورت اگر در همه جای خانه گل قرار دهید، مانند گل فروشی خواهد شد. اگر از یک طرح و الگوی خاص مثلا در کاغذ دیواری خوشتان می آید از آن تنها در سه قسمت و یا کمتر استفاده کنید. مثلا اگر از طرح ملوانی خوشتان می آید در برخی قسمت های خانه مثلا در دیوار کانونی، کوسن ها و یا وسایل دکوری از آن استفاده کنید. از اینکه کل خانه را به یک تم درآورید بپرهیزید.

نباید همه اتاق ها را شبیه هم کنید

ممکن است دوست داشته باشید اتاق ها با هم یکدست باشند اما باید هر اتاق در عین حال هویت خود را داشته باشد. اگر می خواهید کل خانه یکرنگ باشد، تغییرات زیرکانه ای در تم رنگ ها به وجود آورید. سعی کنید هر اتاق اندکی متفاوت باشد. مثلا می توانید در اتاق غذاخوری کلکسیون ظروف شیشه ای و در اتاق نشیمن کلکسیون ظروف سفالی داشته باشید. به هر فضا هویت خاص دهید در عین حال که با فضای مجاورش همخوانی داشته باشد. این کار گرمی و بعد به خانه می بخشد.

نباید تابلوهای هنری را به صورت پخش و پلا به دیوار بزنید

چه عکس خانوادگی باشد یا تابلوی نقاشی باید به صورت کلکسیون نمایش داده شود. تابلوهای هنری می توانند به صورت گروهی و یا تکی قرار بگیرند. اگر آنها را به صورت جفت به دیوار می زنید، یا باید کنار هم قرار گیرند و یا یکی بالای دیگری (تنها یک استثنا در این خصوص وجود دارد، آن هم دیوار راه پله است). از دیگر اشتباهاتی که باید از آن پرهیز کنید، آویزان کردن تابلوهای هنری در فاصله بسیار زیاد از یکدیگر است. باید بین هر تابلو ۲ تا ۶ اینچ فاصله باشد (روش ایجاد گالری دیواری).

نباید کل خانه را به رنگ بژ یا سفید درآورید

بسیاری از افراد از رنگ زدن خانه می ترسند به همین خاطر کلا خانه را رنگ نمی زنند. این کار موجب می شود خانه تهی از هویت و شخصیت شود. خیلی از افراد نمی دانند سبز و آبی هم خنثی هستند. می توانید از تناژهای ظریفی از سبز، آبی، کرم، خاکستری و حتی زرد استفاده کنید تا گرمی و هویت به خانه بدهید (اشتباهات رایج در رنگ کردن دیوار را بخواید).

نباید خودتان را در دکوراسیون خانه فراموش کنید

مهم است که کمی از زندگی شخصی خود را نیز در خانه نمایش دهید. نقاشی های کودک خود را قاب بگیرید و به صورت کلکسیون به دیوار بزنید. عکس سیاه و سفید خانواده خود، پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ را پرینت بگیرید و به دیوار بزنید. یک وسیله عتیقه خانوادگی را در اتاق نشیمن بگذارید یا همزن مادر خود را روی پیشخوان آشپزخانه قرار دهید. این کار حس خوبی به شما می دهد و حس می کنید در خانه خودتان هستید.

منبع sheknows.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.