بدترین غذاها برای متابولیسم

این غذاها را از لیست رژیم غذایی خود حذف کنید

کم کردن چربی شکم کار بسیار سختی است. با وجود ورزش کردن و رژیم غذایی ممکن است باز هم نتوانید لاغر شوید. علت آن چیست؟ پاسخ این است که باید از خوردن غذاهای زیر که برای متابولیسم مضر است، اجتناب کنید:

متابولیسم یک فرآیند بیوشیمی طبیعی در بدن است که طی آن بدن غذا و نوشیدنی‌ها را به انرژی تبدیل می‌کند و در واقع راز لاغری در همین متابولیسم است. هر چه بدن بتواند کالری‌ها را سوزانده و به انرژی تبدیل کند، کمتر احتمال دارد دچار چاقی شوید. اما وقتی این فرآیند طبیعی درست انجام نشود، بدن شما نیز نمی‌تواند از شر چربی‌های اضافه خلاص شود. یکی از علل کارکرد بد متابولیسم، خوردن غذاهایی است که در زیر به آنها اشاره می‌شود. هر چقدر از خوردن این غذاها اجتناب کنید، بهتر می‌توانید وزن کم کنید.

غلات تصفیه‌شده

نان و متابولیسم
میزان زیاد گلوتن، نشاسته و اسید فیتیک به متابولیسم آسیب می‌رساند

حتما می‌دانید که اگر قصد لاغر شدن دارید باید مصرف نان، پاستا و پیتزا را کنار بگذارید. اما اگر هوس خوردن این غذاها را کرده‌اید، زیاده‌روی نکنید. میزان زیاد گلوتن، نشاسته و اسید فیتیک به متابولیسم آسیب می‌رساند. محققان معتقدند از میان غلات، هضم غلات تصفیه‌شده برای بدن سخت‌تر است.

مجله آمریکایی تغذیه بالینی مقاله‌ای را منتشر کرده است که نشان می‌دهد که در صورتی که به جای غلات تصفیه‌شده از غلات کامل استفاده کنید، بدن شما کالری بیشتری خواهد سوزاند زیرا طی هضم غذا کالری کمتری ذخیره می‌شود و متابولیسم فعال‌تر خواهد شد. هرچه کربوهیدرات ساده‌تر باشد (مانند نان سفید، پاستای سفید و برنج سفید) هضم آن برای بدن راحت‌تر است. در واقع متابولیسم نیاز به فعالیت چندانی برای تجزیه این مواد ندارد. بدن برای تجزیه غلات تصفیه شده نیاز به فعالیت بیشتری دارد. از سوی دیگر، این کربوهیدرات‌ها قند خون را بالا می‌برند که منجر به ذخیره چربی اضافی می‌شود.

مشروبات الکلی

نوشیدن مشروبات الکلی سطح متابولیسم را پایین می‌آورد. شاید عجیب به نظر برسد که مشروبات الکلی می‌توانند موجب چاقی شوند در حالی که هیچ ربطی به کالری ندارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، مشروبات الکلی توانایی چربی سوزی بدن را تا ۷۳ درصد کاهش می‌دهد. نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی موجب تشکیل استالدئید می‌شود. این ماده سمی برای سیستم گوارش بدن بسیار مضر است. به جای آنکه متابولیسم کالری‌هایی که مصرف کرده‌‌اید را بسوزاند، بدن شما باید به سم‌زدایی از این مواد شیمیایی بپردازد.

محصولات غیر ارگانیک

محصولات غیرارگانیک و متابولیسم
محصولاتی که به آنها آفت‌کش زده شده می‌توانند متابولیسم را پایین بیاورند

محصولاتی که به آنها آفت‌کش زده شده می‌توانند متابولیسم را پایین آورده و هر چه بیشتر از اینگونه مواد غذایی استفاده کنید، برایتان بدتر است. محققان کانادایی دریافته‌اند افرادی که بدنشان سطح بالایی از ارگانوکلرین (organochlorines) دارد که نوعی حشره‌کش است، متابولیسم آنها کندتر است و به سختی وزن کم می‌کنند. تحقیق دیگری در اسپانیا نشان می‌دهد افرادی که در بدن خود میزان زیادی از این سموم دارند، بیشتر احتمال دارد که در کودکی به سرعت چاق شوند در مقایسه با کسانی که این ماده شیمیایی در جریان خونشان وجود ندارد.

ماست سنتی

ماست و متابولیسم
از استفاده از ماست‌هایی که شکر و تکه‌های میوه دارند بپرهیزید

ماست یونانی به دلیل غلظت بالای پروتئین و پروبیوتیک‌ها، موجب افزایش متابولیسم می‌شود. اما ماست‌های سنتی این مزیت را ندارند. این ماست‌ها در مقایسه با ماست یونانی پروبیوتیک کمتری دارد، در واقع همین پروبیوتیک به متابولیسم کمک می‌کند. علاوه بر این پروبیوتیک به سلامت روده کمک می‌کند درنتیجه موجب کاهش التهاب سیستم گوارش و کاهش خطر چاقی و دیگر بیماری‌ها می‌شود.

ماست یونانی همچنین پروتئین بیشتری دارد. اگر به اندازه کافی پروتئین مصرف نمی‌کنید تا سلول‌ها و ماهیچه‌هایتان سلامت بمانند، در نهایت بدن ماهیچه‌ها را برای تامین سوخت موردنیاز خود تجزیه می‌کند و این مشکل‌ساز خواهد بود. هرچه توده‌های ماهیچه‌ای کمتر باشد، متابولیسم کندتر می‌شود و در طولانی مدت به چاقی می‌انجامد.

از استفاده از ماست‌هایی که شکر و تکه‌های میوه دارند بپرهیزید. این کربوهیدرات‌های ساده به سرعت هضم می‌شوند، موجب افزایش قند خون شده و اشتهای شما را بالا می‌برد و به خوردن بیشتر این نوع کربوهدیرات ترغیب می‌شوید. ماست یونانی ۲ درصد با شکر کم و ماست ایسلندی با پروتئین بالا گزینه‌های خوبی هستند.

غذاهای با قند بالا

آب پرتقال و متابولیسم
خوردنی‌هایی مانند آبمیوه و شربت را از رژیم غذایی خود حذف کنید

خوردنی‌هایی مانند آبمیوه و شربت را از رژیم غذایی خود حذف کنید. فقط یک لیوان آب پرتقال طبیعی بدون پالپ در صبح، ۲۲ گرم قند دارد، یک کاسه غلات شیرین نیز بیش از ۲۰ گرم قند دارد. وقتی چنین خوراکی‌هایی با قند بالا مصرف می‌کنید، سطح قند خون شما به شدت بالا می‌رود و این سبب کند شدن متابولیسم می‌شود و در نهایت کالری کمتری خواهید سوزاند و به چربی‌ها اضافه خواهد شد.

نمک دریا

نمک دریا و متابولیسم
به جای نمک دریا از نمک یددار استفاده کنید.

به جای نمک دریا از نمک یددار استفاده کنید. نمک یددار اثر مثبتی روی تیروئید و همچنین متابولیسم دارد. بدون میزان کافی ید، عملکرد تیروئید مختل خواهد شد و سوزاندن چربی‌ها برای بدن سخت‌تر می‌شود.

کره مارگارین

کره مارگارین و متابولیسم
استفاده از مارگارین کاهش وزن را دچار مشکل می‌کند

استفاده از مارگارین کاهش وزن را دچار مشکل می‌کند. مارگارین اغلب از چربی‌های ترانس تشکیل شده که می‌تواند به متابولیسم آسیب بزند. محققان دریافته‌اند حیواناتی که چربی‌های ترانس بیشتری مصرف می‌کنند بیش از کسانی که چربی‌های اشباع نشده استفاده می‌کنند، دچار افزایش وزن می‌شوند، حتی اگر مصرف کلی کالری آنها هیچ تفاوتی نداشته باشد.

گوشت گاو

گوشت گاو و متابولیسم
آنتی بیوتیک که به گاوها داده می‌شود، اثرات مخربی روی باکتری‌های روده دارد

مصرف گوشت گاو می‌تواند برای متابولیسم مضر باشد. آنتی بیوتیک که به گاوها داده می‌شود، اثرات مخربی روی باکتری‌های روده دارد. محققان دانشگاه هاروارد دریافته‌اند که مصرف طولانی مدت پروتئین حیوانی می‌تواند به طور قابل توجهی توازن باکتری‌های روده را برهم بزند و از این رو سبب کند شدن متابولیسم گردد.

سیب زمینی سرخ کرده (چیپس)

چیپس سیب زمینی و متابولیسم
مصرف چیپس می‌تواند مانع از لاغری و تناسب اندام شما شود

مصرف چیپس می‌تواند مانع از لاغری و تناسب اندام شما شود. چیپس‌ها اغلب در روغن‌های هیدروژنه سرخ می‌شوند که موجب آمیختن چیپس‌ها با چربی‌های ترانس می‌شود که به کند شدن متابولیسم می‌انجامد. تحقیقی که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده نشان داده است که بین مصرف سیب زمینی سرخ کرده با افزایش خطر چاقی شکمی و افزایش وزن در بزرگسالان ارتباط وجود دارد (چیپس سیب زمینی را در خانه درست کنید).

غذاهای فریزشده

غذاهای فریزشده و متابولیسم
غذاهای فریزشده با شکر، سدیم و چربی‌های ترانس روغن‌های هیدروژنه درست شده‌اند

هر چقدر هم غذای فریزشده شما فاقد چربی و کالری باشد، اما مصرف آنها متابولیسم را کند می‌کند. غذاهای فریزشده علاوه بر اینکه عطر و طعم خود را از دست می‌دهند، بسیاری از آنها با شکر، سدیم و چربی‌های ترانس روغن‌های هیدروژنه درست شده‌اند. بسته‌بندی این غذاها نیز می‌تواند خطرساز باشد. بسیاری از این بسته‌بندی‌ها با BPA ساخته شده که یک ماده شیمیایی در تولید پلاستیک است که با اختلال متابولیک و افزایش وزن ارتباط دارد.

گرانولا بار

گرانولا بار و متابولیسم
گرانولا بار یکی از تنقلاتی است که به میزان زیادی متابولیسم را کند می‌کند

گرانولا بار یکی از تنقلاتی است که به میزان زیادی متابولیسم را کند می‌کند. گرچه جو دو سر موجود در آن می‌تواند فشار خون و کلسترول را کاهش دهد اما قند زیاد، شهد میوه و نگهدارنده‌های موجود در آن می‌تواند متابولیسم را به میزان زیادی کند کند.

منبع eatthis.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.