داروهای خانگی برای افزایش وزن به روشی سالم وجود دارد که شامل غذاهای سالم کربوهیدراتی و چربی‌هایی مانند آجیل، کشمش و میوه‌های خشک می‌شود. برخی از افراد به دلیل کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکلی، اشتهای خود را از دست می‌دهند بنابراین لاغر هستند. لاغرها زندگی طولانی‌تری دارند چون اضافه وزن در افراد چاق سبب بیماری‌های قلبی، دیابت و افسردگی می‌شود. افراد لاغر معمولا به دلیل وجود ژن لاغری در ژنتیک‌شان، لاغر هستند و سیستم سوخت و ساز بسیار فعالی دارند. افراد لاغر مانند افراد چاق مستعد داشتن کلسترول نیز هستند که از طریق مصرف فست فودها، تنقلات و غذاهایی با نگهدارنده‌های مضر به داشتن کلسترول زیاد منجر می‌شوند.

لاغر بودن هم خوب نیست

در دراز مدت افراد لاغر بیشتر دچار پوکی استخوان و تراکم استخوان‌ها می‌شوند. ذخایر چربی بدن آنها به خصوص در زنان کمتر بوده و دچار قاعدگی‌های دردناکی می‌شوند. لاغرها به خودشان اجازه می‌دهند هر غذایی بخورند بنابراین لاغر بودن دلیل بر سالم بودن نیست. در هر اضافه وزن یا کاهش وزنی، در هر روحیه بد و خوبی رد پای رژیم غذایی را می‌بینیم که باید غنی از غذاهای سالم ویتامین‌دار و مواد معدنی‌دار باشد. این غذاها شامل گوشت، مرغ، چربی‌های گیاهی غیر اشباع، شیر کم چرب، نشاسته، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، بادام زمینی، بادام، خرما، گردو، انگور خشک، زردآلو، هلو، برخی از میوه‌های خشک و آجیل که می‌تواند برای صبحانه هم سرو شود، غلات غنی و دسر، دانه کنجد، بادام زمینی و کره آن و… مواد غذایی سالم برای تمام سن، جنس و هر وزنی است.

کشمش خوردن روزانه می‌تواند افزایش وزن قابل توجهی را ایجاد کند. مواد مغذی و کالری نسبتا بالای کشمش آن را جزء آجیل‌های مناسب دسته بندی می‌کند. یک چهارم فنجان کشمش، ۱۰۰ کالری دارد.

انبه برای افزایش وزن بسیار مناسب است چون کربوهیدرات بالا و سالمی دارد این میوه را به عنوان میان وعده به طور منظم میل کنید.

موز میوه ایده‌آل تمام سنین است که برای به دست آوردن وزن مناسب است. کربوهیدرات و پتاسیم بالای آن به حفظ تعادل مایعات بدن کمک می‌کند. به طور کلی ورزشکاران به خوردن موز عادت دارند چون انرژی فوری و زیادی را در بدن‌شان ایجاد می‌کند. اما طبع موز سرد است بنابراین در زمان‌هایی که احساس سرما می‌کنید آن را میل نکنید.

وعده‌های مکرر غذایی، ۶ وعده در روز برای افراد لاغر که می‌خواهند اضافه وزن داشته باشند مناسب است. این وعده کوچک اما تعداد زیادی باشد نتیجه بهتری را در برخواهد داشت.

 

چربی غنی حیوانی به دلیل افزایش کلسترول زیاد توصیه نمی‌شود در عوض چربی‌های گیاهی را برای افزایش وزن سالم، انتخاب کنید.

وعده‌های غذایی دل‌پذیر با شنیدن موسیقی آرامش بخش داشته باشید و در ظرف‌های بزرگ‌تر غذا بخورید. اگر کاهش وزن شما در اثر بیماری است میوه، شیر، ماست و تخم مرغ را به غذاهای روزانه‌تان اضافه کنید.

ورزشکاران و مربیان برای جلوگیری از لاغری بیش از حدشان باید مواد غذایی با کالری بالا و رژیم غذایی پروتئین بگیرند تا انرژی بیشتر و وزن متناسب داشته باشند. گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات برای این افراد بیشتر توصیه می‌شود.

یوگا و ورزش منظم مانند آساناهای یوگا به افزایش اشتها و بهبود سلامت کلی بدن می‌افزاید.

میوه‌های گرمسیری بیشتری را که شیرینی بالاتری دارند برای صبحانه یا میان وعده استفاده کنید.

مایعات را قبل از وعده‌های اصلی میل نکنید. آب، نوشابه، چای، قهوه می‌توانند اشتها را کاهش دهند. مایعات را نیم تا ۴۵ دقیقه قبل از وعده غذایی اصلی بنوشید.

غذاهای سرخ شده چربی اضافه با سطح کلسترول بد به بدن اضافه می‌کنند که فرد را دچار بیماری‌های قلبی می‌کند حتی اگر لاغر باشد بنابراین از غذاهای سرخ شده جدا پرهیز کنید.

سیگار را ترک کنید تا وزن ایده آل‌تان را به دست آورید. دخانیات اشتها را سرکوب و متوقف می‌کند.