برای سفر به بوداپست باید بدانیم

بوداپست، «شهر دوچهره»، از قدیمی‌ترین و در عین حال، جوان‌ترین شهرهای اروپاست

خیلی‌ها در نگاه اول دل‌باخته‌ی بوداپست می‌شوند و بعضی‌ها هم بعد از کشف شهر و دیدنِ جاذبه‌‌های خیره‌کننده‌اش، اما هر دو دسته درباره‌ی یک چیز توافق دارند: بوداپست یکی از زیباترین، سرزنده‌ترین و شگفت‌انگیزترین شهرهای جهان است. رود دانوب درست از میان شهر می‌گذرد و چشم‌اندازِ انحنایِ دل‌فریبِ رود، در غروب‌های بوداپست، فراموش‌نشدنی است. بوداپست را «پاریسِ اروپای مرکزی» هم می‌نامند که البته مبالغه نیست. رد پای هنرِ باروک، نئوکلاسیم و هنر نو را در معماریِ بی‌نظیرِ بوداپستِ شکوهمند و رمانتیک خواهید دید و موسیقیِ کلاسیک هم بخشی از هویت این شهر است.
تاریخ پر فراز و نشیب مجارستان بر حیات و هویتِ فرهنگی و هنریِ بوداپست هم تأثیر گذاشته است. کاتولیک شدنِ مجارها پای هنر رومی و گوتیک را به این شهر باز کرد، اشغال‌گریِ ترک‌های عثمانی باعث شد موج هنر رنسانس خیلی زود از رونق بیفتد و هابسبورگ‌های اتریشی هم سبک باروک را با خودشان به بوداپست آوردند.
بوداپست، «شهر دوچهره»، از قدیمی‌ترین و در عین حال، جوان‌ترین شهرهای اروپاست. هرچند رومی‌ها از قرن اول میلادی این‌جا زندگی می‌کردند، اما قصه‌ی بوداپستِ مدرن از سال ۱۸۳۷ شروع می‌شود؛ زمانی که شهر تاریخیِ بودا در ساحل غربیِ دانوب با شهرِ صنعتیِ پِِست در ساحل شرقی این رود یکی شد.

بوداپست
بوداپست را «پاریسِ اروپای مرکزی» هم می‌نامند

جاذبه ها

بوداپست و کسل هیل
کسل هیل، یا وارهِگی، در بودا خانه‌ی مهم‌ترین موزه‌ها و یادگارهای سده‌های میانه‌ی شهر است

بودای سرسبز و دل‌نشین فقط زیبا نیست، اینجا کسل هیل و سیتادلا، مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر، و موزه‌هایی مثل گالری ملی و موزه‌ی تاریخ بوداپست را هم در خود جای داده است. کسل هیل، یا وارهِگی، در بودا خانه‌ی مهم‌ترین موزه‌ها و یادگارهای سده‌های میانه‌ی شهر است و یونسکو هم نامش را در فهرست میراث جهانی گذاشته است. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم گردش در بوداپست را از همین‌جا شروع کنید؛ جایی که، گذشته از شبکه‌ای از غارهای زیرزمینی با چشمه‌های آب گرم، دو بخش مهم دارد: شهر قدیمی در شمال که در قرون وسطی منطقه‌ای رعیت‌نشین بوده و قصر سلطنتی که درست در محل قلعه‌ای قرار گرفته که در قرن سیزدهم این‌جا ساخته بودند و حالا دو موزه‌ی مهم هم دارد.

 

آب و هوا

بوداپست و خیابان ها
بوداپست آب و هوای مرطوب قاره‌ای دارد و زمستان‌ها و تابستان‌هایش نسبتا ملایم هستند

بوداپست آب و هوای مرطوب قاره‌ای دارد و زمستان‌ها و تابستان‌هایش نسبتا ملایم هستند. در بهار، که از آوریل شروع می‌شود، هوای شهر اغلب آفتابی است، اما گاهی هم سر و کله‌ی ابرهای بهاری پیدا می‌شود. تابستان‌های بوداپست اغلب خشک هستند و شب‌های تابستانیِ این شهر، مخصوصا در محله‌های حومه‌ای، نظیر ندارند. معمولا تا اوایل اکتبر هوای بوداپست گرم است و در هفته‌های دوم یا سوم این ماه است که اولین موج سرما از راه می‌رسد. نوامبر پر باران‌ترین ماه بوداپست است و گاهی ممکن است برف هم ببارد. بنابراین، بهتر است لباس مناسب و گرم همراه داشته باشید. یادتان باشد که هوای زمستانیِ بوداپست متغیر و پیش‌بینی‌ناپذیر است و بسته به این که آب و هوای اقیانوسی غالب باشد یا آب و هوای مدیترانه‌ای یا اطلسی، دمای هوا و مقدار بارش فرق می‌کند.

غذا

بوداپست و غذای مجارستانی
غذاهای مجاری اغلب سنگین هستند و ممکن است برای سلامتتان مضر باشند

هرچند غذاهای مجاری اغلب سنگین هستند و ممکن است برای سلامتتان مضر باشند اما، با باز شدنِ پای توریست‌ها و خارجی‌ها به بوداپست، سبکِ پخت و پزِ رستوران‌های این شهر هم تغییر کرده است و حالا سرآشپزهای مجارِ خیلی از رستوران‌ها سعی می‌کنند غذاهایی سبک‌تر، به‌روزتر و همه‌پسندتر تهیه کنند. چند رستوران گیاهی یا نیمه‌گیاهی هم هستند که، در مقایسه با رستوران‌های معمولیِ مجارستان، توی غذاهایشان از سبز‌ی‌جاتِ بیش‌تر و گوشتِ کم‌تری استفاده می‌کنند. غذاهای مدیترانه‌ای، خاورمیانه‌ای، یونانی، تایلندی و چینی هم کم‌کم جای خودشان را توی رستوران‌های بوداپست باز کرده‌اند و بنابراین برای پیدا کردنِ غذای دل‌خواه و باب طبعتان خیلی به دردسر نمی‌افتید.

خرید

شاید بوداپست، با خیلی از معیارها، شهر چندان بزرگی نباشد، اما از نظر گزینه‌های سرگرمی و تفریح چیزی از شهرهای بزرگ کم ندارد. چه اهل اپرا و موسیقیِ کلاسیک باشید و چه اهلِ گشت زدن در بازارهای سنتی، این‌جا حوصله‌تان سر نمی‌رود. بوداپست مراکز خرید و مغازه‌های رنگارنگی دارد و معمولا هم کیفیت کالاهایی که می‌خرید، بالاست. برای خرید در بوداپست می‌توانید به بازارهای سنتی، مراکزِ امروزی و عظیم خرید یا بازارچه‌های خیابانی بروید و در بوتیک‌های سطح بالای شهر هم همه‌ی برندهای معروف جهانی را می‌بینید. سوغاتی‌های سنتی بوداپست شامل گل‌دوزی‌ها و قلاب‌دوزی سنتی، ظروف سرامیک و سفال، اسباب‌بازی‌ها و جعبه‌های چوبیِ‌رنگ‌شده، عروسک‌های سنتی، انواع حصیرباف‌ها و ظروف چینی می‌شوند و خیلی‌ها هم ترجیح می‌دهند بعضی مواد غذایی مثل جگر غاز و انواع مربای زردآلو را از این‌جا سوغات ببرند.

حمل و نقل

بوداپست و حمل و نقل شهری
سیستم حمل و نقل شهریِ بوداپست قدیمی، اما ارزان، کارآمد و ایمن، است

سیستم حمل و نقل شهریِ بوداپست قدیمی، اما ارزان، کارآمد و ایمن، است و هرگز بیش از ۵ تا ۱۰ دقیقه معطلتان نمی‌کند. سه خط مترو، چهار خط حومه‌‌ای قطارهای سبز، اتوبوس‌های آبی‌رنگ، ترامواهای زرد و اتوبوس‌های برقیِ قرمز شما را به همه‌جای شهر و حومه‌اش می‌برند.

اقامت

برای اقامت در بوداپست، انتخاب‌های متنوعی دارید که برای هر سلیقه و هر بودجه‌ای مناسب هستند: از مهمان‌خانه‌های ارزان‌قیمت و آپارتمان‌ها یا اتاق‌های خصوصی گرفته تا هتل‌های بین‌المللیِ پنج ستاره. اگر از میانه‌های اکتبر یا نوامبر تا مارس البته به‌جز کریسمس و تعطیلات سال نو به بوداپست بروید، می‌توانید هزینه‌ی کم‌تری برای جای اقامتتان بپردازید اما، در بقیه‌ی سال، تقاضای خیلِ توریست‌ها برای اقامت در شهر قیمت‌ها را بالا نگه می‌دارد. هر جایی را که انتخاب کنید، معمولا رسم این است که هزینه‌ی کرایه‌ی اتاق شامل صبحانه هم می‌شود.

هزینه ها

بوداپست و کاخ مرمری
بوداپست شهر زیبا و نسبتا کوچکی است

بوداپست شهر زیبا و نسبتا کوچکی است. پروازهای زیادی به این شهر می‌رود و قیمت بلیط هواپیما متوسط است. هتل‌های زیادی دارد و قیمت آن‌ها متوسط است. هزینه‌های روزمره در این شهر تقریبا کم است. غذا بسیار متنوع و خوب و قیمت آن نیز متوسط است. برای رفت‌وآمد داخل شهر می‌توانید مترو، اتوبوس، تاکسی و حتی قایق سوار شوید. مترو از همه گسترده‌تر و ارزان‌تر است.

بوداپست از آن شهرهایی است که هر گوشه‌اش قصه‌ای برای گفتن دارد. از ما می‌شنوید، ‌ تا می‌توانید در شهر قدم بزنید، خیابان‌های قدیمی را کشف کنید، در کافه‌ها و غذاخوری‌های سنتی وقت بگذرانید و، روی پل‌های دانوب، طلوع و غروب شهر را تماشا کنید. مطمئن باشید، یک دل نه صد دل، عاشق بوداپست می‌شوید.

منبع zoraq.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.