بررسی جوانب منفی و مثبت تکنولوژی  

تکنولوژی­‌های پیشرفته دسترسی به هر چیز را تقریباً در هر زمان امکان‌پذیر می­‌سازد

تکنولوژی و تکنیک­‌های به کارگیری ابزار، همواره نقش مهمی در تحولات زندگی بشر داشته است. فناوری مطمئنا زندگی را بهتر می­‌کند، اما می‌­تواند مانعی برای کارهای روزمره نیز باشد. امروز قصد داریم جوانب منفی و مثبت تکنولوژی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

مزایای تکنولوژی  

۱. به واسطه تکنولوژی می­‌توان فرهنگ­‌های جدید را تجربه کرد

از طریق تکنولوژی­‌های جدید می­‌توان طی یک روز با کشور و فرهنگ­‌های جدید آشنا شد. در نسل­‌های گذشته، تکنولوژی­‌های کشتی­‌سازی نیز همین مزیت را داشتند. در آینده، تکنولوژی فضاسازی می­‌تواند تکامل بعدی این تجربه باشد.

۲. اطلاعات عمیق‌­تری در اختیار ما قرار می‌­دهد

این فناوری مقادیر انبوهی از داده­‌ها را جمع‌آوری می­‌کند که می‌­توان برای بدست آوردن اطلاعات عمیق از آنها استفاده کرد. تجزیه و تحلیل­ اطلاعات این امکان را فراهم می‌­کند تا نقاط ضعف را شناسایی کرده و به نقاط قوت تبدیل کند. فرصت­‌های جدیدی برای یادگیری ایجاد کرده و به افراد کمک می‌­کند تا جنبه­‌های جدیدی را در مورد خودشان کشف کنند و نسبت به گذشته به موفقیت­‌های بیشتری دست یابند.

۳. در زمان کم، کار بیشتری انجام می­‌شود

یک مزرعه سنتی و قدیمی را در نظر بگیرید، در گذشته بدون هیچ گونه مکانیزاسیون تنها با اسب و دست، کارها را سازماندهی می­‌کردند. بنابراین با پیشرفت تکنولوژی می‌­توان در زمان کمتر به بهره‌­برداری بالایی دست یافت.

۴. تکنولوژی منجر به سوددهی می­‌شود

فناوری­‌های جدید همیشه گران هستند، چرا که سود بیشتری ایجاد می‌­کنند. بنابراین کارگران و متخصصان می­‌توانند­ کار بیشتری انجام دهند. فناوری حتی می‌­تواند کارایی مکانیسم‌­های تحویل و توزیع را بهبود ببخشد، که در نهایت منجر به سود بالا خواهد شد.

۵.دسترسی به پاسخ هر نوع سوالی آسان می­‌شود

در گذشته برای یافتن اطلاعات مورد نیاز، بدون داشتن کتاب و سفر امکان‌پذیر نبود. امروزه اینترنت و تکنولوژی­‌های پیشرفته دسترسی به هر چیز را تقریباً در هر زمان امکان‌پذیر می­‌سازد. می­‌خواهید علت صدمه دیدن پای خود را بدانید؟ دوست دارید غذا سفارش دهید؟ قصد رزرو کردن هتل را دارید؟ نام یک فیلم را فراموش کرده‌­اید؟ در دنیای امروز به راحتی می­‌توان جواب این سوالات حتی فراتر از آن را بدست آورد.

۶. باعث صرفه‌جویی در وقت می­‌شود

تکنولوژی باعث می­‌شود کارها زودتر به سرانجام برسند و مقرون به صرفه باشد. بنابراین در طی یک روز می­‌توان کارهای زیادی را سازماندهی کرد.

 

جوانب منفی و مثبت تکنولوژی در دنیای مدرن

بیایید جوانب منفی تکنولوژی را بررسی کنیم:

۱. تکنولوژی می­تواند به شدت مخرب باشد

تکنولوژی همان اندازه که مفید است، می‌­تواند مضر و مخرب نیز باشد. هکرها می­‌توانند از اینترنت به منظور سرقت اطلاعات شخصی استفاده کنند. در سپتامبر سال ۲۰۱۷، در یک رخنه امنیتی به شرکت Equifax، بیش از ۱۴۳ میلیون شهروند آمریکایی در معرض خطر سرقت و کلاهبرداری قرار گرفتند.

۲. تکنولوژی به نابودی محیط زیست کمک می­‌کند

طوفان ایرما به قدرتمندترین طوفان از نوع خود تبدیل شد که در اقیانوس اطلس شکل گرفت. سیاتل یکی از شهرهای آمریکا است که رکورد بیشترین روزهای متوالی بدون باران را ثبت کرده است و از منظر جهانی، سال ۲۰۱۷ گرم‌ترین سال در تاریخ ثبت شد. بنابراین، استفاده از تکنولوژی در راستای حفظ و توسعه محیط زیست نیاز به قوانین بازدارنده و نیز تشویق‌کننده برای نهادها و عموم مردم دارد که متاسفانه در این حوزه فعالان زیست محیطی و قانون‌گذاران به خوبی عمل نکرده­‌اند و طی سال­‌های اخیر فعالیت‌­ها برای نگهداری از منابع طبیعی، به تشکیل کمپین‌هایی که به روش‌­های سنتی مبارزه با آلاینده‌ها می­‌پردازد، اکتفا شده است.

۳. منجر به مشکلات سلامتی می­‌شود

استفاده از رایانه، گوشی، تلویزیون باعث می­‌شود افراد ساعات زیادی را با این نوع فناوری­‌ها سپری کنند. بنابراین نشستن مداوم می­‌تواند برای سلامتی فرد خطرناک باشد. استفاده مداوم از فناوری می­‌تواند منجر به درد در ناحیه دست، مچ دست و ساعد شود، به انزوا اجتماعی منجر شود و حتی ممکن است عامل افسردگی نیز باشد.

۴. تکنولوژی می­‌تواند حریم شخصی را نشانه بگیرد  

اگر می­‌خواهید اطلاعات زیادی درباره افراد شناخته شده پیدا کنید، اینترنت می­‌تواند نیازهای شما را برآورده کند. در برخی از وب‌سایت‌ها همانند Dirt Search می­‌توان شماره تلفن و یا شغل را جستجو کرد و اطلاعات کامل را از شخص مورد نظر بدست آورد.

آنلاین ردیابی می­‌کند.

جوانب منفی و مثبت تکنولوژی در دنیای مدرن و فیسبوک

۵. برخی از فناوری‌­های جدید گران قیمت هستند

دسترسی به برخی از فناوری­‌های جدید به دلیل هزینه‌­های مختلف، دشوار است و شامل فناوری­‌هایی است که ممکن است آنها را برای زندگی ضروری بدانیم، مانند فناوری­‌های مربوط به پزشکی. ممکن است دسترسی برخی از کشورها به ابزارهای پیشرفته پزشکی سخت باشد.

۶. به طور مداوم بایستی اطلاعات خود را به روزرسانی کنید

برای اینکه همزمان با دنیای امروز پیش بروید و پیشرفت داشته باشید، بایستی اطلاعات خود را به طور مداوم با تکنولوژی به روز رسانی کنید.

جوانب مثبت و منفی تکنولوژی نشان می­‌دهد که ما می‌­توانیم زندگی بهتر همراه با تولید بیشتر داشته باشیم.

منبع vittana.org
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.