بهترین درمان سرفه را بشناسید + انواع سرفه

سرفه واکنش طبیعی بدن در مقابل حمله به مجاری تنفسی است.

برای درمان سرفه چه باید کرد؟ سرفه یکی از عارضه­‌های شایعی است که برای هرکسی اتفاق می‌­افتد. خلاف تصور عموم، سرفه چیز بدی نیست و اتفاقا باعث ریکاوری و رفرش شدن مجاری تنفسی خواهد شد. سرفه نشان­‌دهنده سلامت ریه و مجاری تنفسی است.

اما زمانی مشکل پیش خواهد آمد که سرفه روند عادی زندگی را مختل کند. در چنین شرایطی باید به سراغ درمان‌­های خاص خانگی و دارویی رفت. در این مقاله همراه ما باشید تا درباره سرفه و درمان آن بیشتر صحبت کنیم.

لیمو برای درمان سرفه

چگونه سرفه­‌های مختلف را درمان کنیم؟

سرفه واکنش طبیعی بدن در مقابل حمله به مجاری تنفسی است. این دفاع طبیعی در موقعیت‌­هایی مثل دفع ترشحات هنگام بیماری یا ورود گردوخاک به داخل مجاری تنفسی نمود پیدا می‌­کند و سعی در باز کردن سیستم تنفسی ما خواهد داشت.

سرفه یا Cough به این صورت عمل می­‌کند که عضلات تنفسی در ابتدا منقبض می­‌شوند. سپس بازدم با سرعت زیاد از مجاری تنفسی خارج خواهد شد. این واکنش معمولا در زمان بیماری بروز پیدا می‌­کند.

با اینکه سرفه معمولا در بیماری خودش را نشان می‌­دهد اما ممکن است هزاران عامل دیگر نیز داشته باشد که هیچ‌کدام بیماری خاصی نیستند. برای مثال آلودگی هوا یکی از همین عوامل است. سرفه را می­‌توان از طریق روش­های دارویی و خانگی درمان کرد.

انواع مختلف سرفه

برای درمان عارضه در ابتدا بهتر است که نوع آن را بشناسیم. برای سرفه­­‌های شدید باید به سراغ پزشک رفت. درمان سرفه طولانی و دائمی تنها به دست پزشک متخصص امکان­پذیر خواهد بود. پس قبل از انجام هر درمان خانگی یا گیاهی خاصی باید نوع سرفه را شناسایی کرد.

سرفه‌­های خشک

ورم­‌هایی که در مسیر فوقانی تنفسی ایجاد می­‌شوند این نوع از سرفه را پدید خواهند آورد. این نوع سرفه ویژگی‌­هایی دارد که آن را از دیگر سرفه­‌ها متمایز می­‌کند.

سرفه خشک، آزاردهنده، خشن، تحریک‌­کننده و غیرمولد است. این سرفه خشن در بسیاری از موارد می‌­تواند استراحت و خواب یک فرد را مختل کند.

مصرف سیگار، عوامل محرک موجود در محیط، ترشح بینی و آسم از مهم­ترین عوامل ایجاد نوع از سرفه هستند.

لازم به ذکر است که این سرفه با مخاط همراه نخواهد بود. کودکان به دلیل باریک بودن مجرای تنفسی بیشتر مستعد ابتلا به سرفه خشک هستند.

سرفه به همراه خس‌­خس سینه

عفونت ویروسی برونشید یا آسم اصلی‌­ترین دلایل ابتلا به این نوع از سرفه هستند. در این نوع سرفه معمولا مسیر تحتانی ورود هوا به وسیله عاملی داخلی یا حتی جسم خارجی مسدود می­‌شود. زمانی که صدای سرفه با خس‌­خس گلو همراه شود به این نوع سرفه مبتلا هستیم.

سیاه سرفه

سیاه سرفه درواقع نوعی بیماری میکروبی است که از طریق باکتری بوردتلا پرتوزیس در بدن بیمار عفونت ایجاد می‌­کند. خلاف اسم بیماری، نشانه سرفه در آن خفیف است و خیلی به چشم نمی­آید.

تب، آبریزش بینی، عطسه و علائم دیگری شبیه به سرماخوردگی از نشانه­‌های این بیماری هستند. برای کودکان می­‌توان واکسن سیاه سرفه را تزریق کرد و از بیماری جلوگیری نمود.

سرفه عادی

سرفه‌­های عادی که در طول روز برای ما رخ می­‌دهد را سرفه عادی یا سرفه روز می‌­گویند. این سرفه می­‌تواند ثمره فعالیت سنگین بدنی یا برودت دمای محیط بیرون باشد. در مورد آن جای نگرانی نیست و نباید درمان خاصی را پیش گرفت اما می­‌توان ریه­‌ها را تقویت کرد.

سرفه ویروسی

سرفه ویروسی یک سرفه دائمی است و باید حتما نسبت به درمان آن اقدام کرد. مدت زمان آن اگر بیشتر از ۳ هفته باشد باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

سرفه شبانه

به گفته بسیاری از متخصصان مسیر­های ورودی اکسیژن در شب حساس­تر از دیگر ساعات خواهند بود. احتمال بروز چنین سرفه­‌ای در هنگام سرماخوردگی بیشتر خواهد بود. وجود چنین مشکلی در تنفس قطعا خواب فرد را مختل می­‌کند و برای حل آن باید روشی درمانی را پیش گرفت.

سرفه به همراه تب

این سرفه معمولا همراه با سرماخوردگی است و برای تشخیص آن باید تب بالای ۳۹ درجه داشت. سرفه در این نوع معمولا از پهلوها نشئت می­‌گیرد و راه درمان خانگی برای آن وجود ندارد. در چنین موقعیتی مستقیم به سراغ پزشک بروید.

معرفی بهترین راه‌­های درمان سرفه

سرفه به­‌طور طبیعی می­­‌تواند باعث پاک‌سازی مجاری تنفسی شود، پس چیز بدی نیست. زمانی عارضه بدی است که زندگی را مختل کند برای فرد بیمار مشکلاتی به وجود بیاورد. در این موقعیت می‌­توان درمان‌­های خانگی را به­کار برد چراکه اغلب آن‌ها از طریق درمان خانگی از بین خواهند رفت.

درمان سرفه در خانه

اگر سرفه خلط‌­دار دارید غرغره آب ­نمک بهترین گزینه است. آب نمک غلط را رقیق می­‌کند و دفع آن را راحت­تر خواهد کرد. بهتر است برای استفاده از آب گرم یا ولرم استفاده کنید.

با آب نمک می­‌توان بینی را هم شست­و­شو داد و مجاری تنفسی را از شر خلط رهایی بخشید. سرم‌­های فیزیولوژی مخصوص شست­وشو نیز همچنین کاری انجام می‌­دهند. برای شست­وشوی بینی از آن‌ها نیز می­‌توانید استفاده کنید.

درمان گیاهی برای سرفه

بخور و استفاده از درمان گیاهی

بخور یا بخار آب گرم نیز می­‌تواند تا حد زیادی در رفع مشکل شما موثر باشد. استفاده از بخور را می‌­توان به نوعی درمان گیاهی سرفه نیز دانست.

چراکه برای نتیجه بهتر می‌­شود به آب رزماری یا اکالیپتوس اضافه کرد. برای اینکه گرمای بخور به بینایی شما آسیب نزند، از چشم‌­بند استفاده کنید و برای فرار از گرمای شدید آن بخور را با وقفه‌­هایی کوتاه پیش ببرید.

در کنار این مورد درمان­‌های گیاهی خاصی نیز وجود دارند که می­‌توان از آن‌ها بهره برد. زنجبیل، نارون قرمز، ریشه گل ختمی، نعناع فلفلی و آویشن تنها نمونه‌هایی از این گیاهان هستند.

مصرف مایعات بسیار

اگر سرفه شما همراه با یک بیماری مثل سرماخوردگی است احتمال کم‌­آبی یا هیدراته شدن بدن وجود دارد. شما می­‌توانید با مصرف مایعات جلوی خشک شدن بدن را بگیرید و به بهبودی سریع­تر کمک کنید.

سوپ رقیق و چای بدون کافئین از مهم­ترین منابع برای جبران کم­‌آبی بدن در چنین موقعیت‌­هایی هستند. اگر به آبمیوه‌­های طبیعی گرم نیز دسترسی دارید از مصرف آن‌ها غافل نشوید.

استفاده از عسل و ترکیبات آن

عسل و آویشن دو مورد از بهترین مواد غذایی برای درمان سرفه هستند. مصرف آویشن معمولا کمتر توصیه می­شود چراکه ممکن است خود سبب بروز حساسیت و سرفه بیشتر شود.

تحقیقات انجام­‌شده نشان می‌­دهد که مصرف عسل تاثیری بیشتر از برخی دارو­هایی صنعتی دارد. عسل را می­‌توانید به شکل ترکیب با چای به عنوان چای عسل مصرف کنید. در یک فنجان چای دو قاشق چای­خوری عسل حل کنید و پس از ولرم شدن مصرف نمایید.

برای درمان سرفه راه‌­های مختلف و متفاوتی پیش روی شماست. انتخاب هرکدام از آن‌ها کاملا بستگی به نوع سرفه و عارضه پیش خواهد داشت. پس در قدم اول، با توجه به نکاتی که گفته شد نوع سرفه خود را تشخیص دهید.

در همین مرحله به دکتر بیش از درمان خانگی و گیاهی نیاز دارید. در مرحله بعدی اگر دیدید که شدت عارضه در حد مراجعه به دکتر نیست درمان­‌های خانگی را پیش بگیرید.

بعضی از دارو­های گیاهی خود حساسیت‌­زا هستند و باید آن‌ها را با احتیاط مصرف کرد. اگر مشکل شما با استفاده از روش­‌های خانگی حل نشد و ادامه­‌دار بود حتما به متخصص مراجعه نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.