با روش های تازه نگه داشتن کرفس آشنا شوید

کرفس به سلامت قلب و گوارش هم کمک می ‌کند.

کرفس یکی از سبزیجات مفید و کم کالری است که آب فراوانی دارد . کرفس سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و برای درمان بسیاری از بیماریها مفید است. استفاده از کرفس در سالاد، سوپ و خوردن آب کرفس علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به سرطان را کاهش ‌دهد، برای کسانی که رژیم غذایی دارند مفید است. کرفس به سلامت قلب و گوارش هم کمک می ‌کند.  کرفس، به دلیل رطوبت بالا از قابلیت نگهداری پایینی برخوردار است. به همین خاطر ما در این اینجا نحوه تازه نگه داشتن کرفس را به شما می گوییم.

راه تازه نگه‌ داشتن کرفس

کرفس جزو سبزیجاتی است که باید حتماً پس از خرید در یخچال قرار بگیرد و در صورت نگهداری درست می‌توانید یک تا دوهفته از آن استفاده کنید. در زمان خریدن کرفس، حتماً کرفس‌هایی را انتخاب کنید که ساقه‌های سفت و تردی دارند. از خریدن کرفس‌هایی که ساقه‌های آن نرم است یا شکاف دارد، خودداری کنید.

نگهداری کرفس

روش اول:

قسمت‌های انتهایی کرفس را جدا کنید. در این روش کرفس می‌تواند ۱ تا ۲ هفته در یخچال دوام بیاورد. کل دسته کرفس را در آب و در داخل یخچال قرار دهید. برای این کار نیاز به یک لیوان خیلی بزرگ یا یک پارچ دارید. کرفس را نباید، در سردترین جای یخچال بگذارید؛ زیرا می‌تواند به‌راحتی منجمد شود. هرچند روز یک‌بار آب آن را باید عوض کنید، زیرا کرفس آب داخل لیوان را جذب می‌کند.

روش دوم:

ساقه‌های کرفس را از ریشه کرفس جدا کنید. سپس ریشه جدا شده از ساقه را خرد کنید. برگ‌ها را هم از ساقه جدا کنید. حالا ساقه‌ها را برش دهید. کرفس‌های بریده شده را در یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی بریزید. بین کرفس‌ها و قسمت بالای کاسه حدود ۲٫۵ سانتیمتر فاصله بگذارید.

روش سوم:

ته دستۀ کرفس را با چاقوی آشپزخانه کمی ببرید؛ اما مراقب باشید که دسته‌ی کرفس سالم بماند. کرفس را به مدت ۵ دقیقه در آب گرم قرار دهید سپس آن را به مدت ۵ دقیقه در آب سرد بگذارید. حالا ساقه‌ها و برگ‌ها را با یک حوله‌ی کاغذی خشک کنید؛ چون آب روی کرفس باعث پوسیده شدن برگ‌ها می‌شود. در یک فویل آلومینیومی کرفس‌ها را محکم بپیچد تا کاملاً پوشیده شوند، هر دو قسمت انتهایی فویل را تاکرده و تا جایی که ممکن است فویل را محکم کنید و در یخچال نگهداری کنید. این کار باعث می‌شود کرفس از هوا دور بماند و رطوبت را در کرفس نگه می‌دارد و باعث تازه‌تر ماندن ساقه‌های کرفس می‌شود. در زمان استفاده کرفس را از ته آن ببرید. از جایی که برش داده‌اید را به مدت ۵ دقیقه در یک فنجان آب یخ قرار دهید و کرفس را دوباره خشک کنید و فویل آلومینیوم را دوباره محکم بپیچید تا هوا وارد آن نشود. کرفس را دوباره در یخچال قرار دهید تا زمان تمام شدن کرفس هر بار این کار را تکرار کنید. بهتر است که همان ابتدا برگ‌های کرفس را از ساقه جدا کنید و برگ‌ها را جداگانه نگه‌دارید چون برگ‌های کرفس زودتر از ساقه‌ها پوسیده می‌شوند. اول از برگ‌ها استفاده کنید تا خراب نشوند. ساقه‌ها نسبت به برگ‌ها مدت طولانی‌تری سالم می‌مانند و می‌توانید بعداً از آن‌ها استفاده کنید.

اگر در جایی هستید که به یخچال دسترسی ندارید می‌توانید همین روش را انجام دهید، فقط انتهای کرفس را با فویل نپیچید و در آب خنک و در جای که هوای آن خنک است نگهداری کنید.

روش چهارم:

اگر به فویل آلومینیومی دسترسی ندارید می‌توانید از حوله کاغذی استفاده کنید. اول انتهای دسته کرفس را ببرید تا ساقه‌های کرفس از هم جدا شوند. حوله کاغذی را مرطوب کنید و کرفس‌ها را در حوله‌های کاغذی بپیچانید. حالا کرفس‌هایی که با حوله‌های کاغذی پوشانده شده‌اند را در درون زیپ کیپ قرار دهید و کیسه را در داخل یخچال نگهداری کنید.

  • اگر کرفس‌ها حالت نرم و خمیده پیدا کردند به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را تازه کنید. برای این کار بعد از برش‌زدن ساقه کرفس، برش‌ها را حدود یک ساعت در یک ظرف آب و یخ و در یخچال قرار دهید تا کرفس‌هایتان تازه شوند.
  • کرفس‌های خرد شده اگر به‌صورت اصولی و در یخچال نگهداری شوند حداکثر تا یک هفته قابل نگهداری هستند.
  • در صورت استشمام هر نوع بوی نامطبوع، قهوه‌ای‌شدن به‌خصوص برگ‌های خردشده یا لزج شدن ساقه‌ها، از آن‌ها استفاده نکنید.

منجمد کردن کرفس

منجمد کردن کاملاً کرفس را تازه نگه نمی‌دارد؛ اما از پژمردگی و پوسیدگی کرفس جلوگیری می‌کند.

  1. ابتدا کرفس، را برای ازبین‌بردن هرگونه کثیفی خوب بشویید. ساقه را جدا کنید تا بتوانید کثیفی که همیشه در پایین قرار دارد را تمیز کنید. سپس هر قسمتی که تغییر رنگ داده را قطع کنید.
  2. قبل از فریز کردن باید کرفس را خرد کنید و به شکل و اندازه‌ای که برای سوپ و یا خورش دوست دارید برش دهید.
  3. اگر قصد دارید از کرفستان در مدت کوتاهی مثلاً دو ماه استفاده کنید، می‌توانید این مرحله را انجام ندهید؛ اما برای نگهداری طولانی‌تر، کرفس‌ها را بلانچ یا سفید کنید. بلانچینگ (سفیدکردن و ازبین‌بردن رنگ) باعث می‌شود فرایندهای آنزیمی در گیاه متوقف شود و باکتری‌ها و کپک‌ها را از بین می‌برد. برای بلانچینگ کرفس یک قابلمه آب در حال جوش و یک کاسه آب یخ لازم دارید. کرفس خرد شده را به مدت سه دقیقه در آب داغ فروبرده و سپس آن را در کاسه آب یخ خنک کنید. قبل از قراردادن در فریزر، باید کرفس را خشک کنید.
  4. کرفس‌ها را بسته‌بندی کرده و در فریزر نگهداری کنید.

کرفس تازه

مدت‌زمان نگهداری کرفس در فریزر

اگر کرفس را بلانچ نکرده باشید می‌توانید آن را بیشتر از ۲ ماه در فریزر نگهداری کنید. اما اگر کرفس را بلانچ کرده باشید به‌راحتی می‌توانید آن را بیشتر از ۸ تا ۱۲ ماه نگهداری کنید.

کلام آخر

ازآنجاکه کرفس یکی از سبزی‌ها مفید برای سلامتی است و در اکثر رژیم‌ها وجود دارد بهتر است نحوه تازه نگه‌داشتن کرفس را بدانیم تا هر روز از کرفسی استفاده کنیم که تازه است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.