معرفی انواع تجهیزات نظافت و شستشوی خانه

تجهیزات نظافت از دغدغه‌های مهم خانم‌ها است

ابزارهای نظافت دستی همانند دستمال گردگیری، جارو، خاک انداز، تی و سطل متداول‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات نظافتی هستند که بصورت گسترده در خانه یا محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورود دستگاه‌های مکانیزه و پیشرفته نظافتی به بازار و استقبال چشمگیر افراد از به کارگیری این تجهیزات مدرن به معنای کنار گذاشته شدن ابزار نظافت دستی نبوده و این رده از تجهیزات نظافتی به دلیل برخورداری از ساختار ساده، قیمت مقرون به صرفه و سهولت کاربری همچنان جایگاه خود را در عملیات نظافت و شستشوی حفظ نموده‌اند و از آنها بعنوان مکمل در کنار دستگاه‌های مکانیزه به ویژه برای بخش‌هایی که امکان نظافت آنها توسط تجهیزات مکانیزه وجود ندارد، استفاده می‌شود. همچنین ابزار نظافت دستی مناسب‌ترین گزینه برای غبارگیری و حذف آلودگی‌های کم و سطحی می‌باشند.

سادگی جارو، تی، خاک انداز و سایر ابزار نظافت دستی ممکن است حساسیت افراد را به هنگام خرید کاهش داده و آنها را به خرید محصولات ارزان‌قیمت سوق دهد. حال آنکه اندکی دقت مشخص می‌نماید که طراحی صحیح و کیفیت بالای تولید در یک ابزار نظافت دستی به اندازه یک دستگاه مکانیزه مهم است. در طراحی اصولی یک ابزار نظافت دستی پارامترهایی همچون ارگونومیک بودن، وزن سبک، انعطاف پذیری، قابلیت تنظیم طول و امکان حمل و جابجایی آلودگی به شکل ایمن لحاظ شده است. این مشخصات به حفظ سلامت و ایمنی فرد هنگام استفاده از ابزار کمک می‌نماید، فشار وارد بر قسمت‌های مختلف بدن را کاهش می‌دهد، نیاز به خم و راست شدن مداوم را برطرف می‌کند، امکان جمع آوری مواد و آلودگی را بدون تماس مستقیم فراهم نموده و نظافت نقاط دور از دسترس را تسهیل می‌نماید.

کیفیت بالا در یک ابزار نظافت دستی به معنای استفاده از مواد درجه یک، سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت است که عمر بالای محصول خریداری شده را تضمین نموده، از بروز حساسیت جلوگیری کرده و بالاترین کیفیت نظافتی را فراهم می‌نماید.

لیست ۱۷ سلاح موثر برای نظافت خانه جدید: 

شوینده‌ها 

  • پاک کننده چربی چندمنظوره: برای پاک کردن چربی‌های دور شعله‌های اجاق گاز، روی اوپن آشپزخانه و دستگیره در یخچال
  • پاک کننده سطوح چوبی: برای پولیش کاری مبلمان چوبی و تمیز ضد گردوغبارکردن پنکه سقفی و دریچه‌های تهویه و جاهای دیگر
  • شوینده سرویس بهداشتی با وایتکس: برای شستشوی دوش حمام، وان و روشویی و درز بین کاشی و سرامیک
  • شیشه شوی: می‌توانید محلول شیشه شوی خودتان را با حل کردن دوسه قاشق سرکه سفید در سه فنجان آب تهیه کنید.
  • مایع ظرفشویی: یک قطره مایع ظرفشویی که در یک فنجان آب حل شده پاک کننده فوری لکه‌های فرش و رومبلی هاست.
  • جوش شیرین: آن را با آبلیمو ترکیب کنید تا یک شوینده عالی فرش داشته باشید. این ترکیب معجزه آسا را قبل از جاروبرقی کشیدن روی فرش بمالید یا اسپری کنید تا بوی نامطبوع را ازبین ببرد.

ابزار و لوازم کار 

  • یک چرخ دستی که جای کافی برای همه چیزهایی که گفته شد داشته باشد
  • جارو
  • خاک انداز
  • چوب گردگیری
  • برس توالت
  • دستمال میکروفایبر (اگر حیوان خانگی یا سطوح چوبی در خانه دارید)
  • جاروبرقی
  • مسواک (برای تمیز کردن درز کاشی‌ها از لکه و زنگارگرفتگی معجزه می‌کند!)
  • کهنه ظرفشویی نخی جاذب آب
  • گردگیر از جنس پر یا میکروفایبر
  • دستکش لاستیکی

انواع تجهیزات نظافت منزل 

برای نظافت منزل و حتی محیط‌های دیگر تجهیزات ساده و اولیه‌ای وجود دارن که استفاده از آن‌ها بسیار مهم می‌باشد. با توجه به نوع عمل نظافت مورد نظر، برخی از این وسایل را می‌توان تهیه نمود. اما استفاده از این تجهیزات و شرایط نگهداری آن‌ها را نیز باید دانست تا علاوه بر حفظ کیفیت استفاده از آن‌ها به طول عمر ابزار کمک کرد. این تجهیزات کمک می‌کنند تا بتوان نظافت را موثر و کارا انجام داد، بنابراین صرف کمی زمان و انرژی برای انتخاب ابزار مناسب برای نظافت، بسیار با ارزش خواهد بود. تهیه ابزار و تجهیزات خوب، باعث صرفه جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود. اسفنج با کیفیت، برس شوینده فرش و غیره نیاز به مقدار کمی مواد شوینده دارند، و عمل شستشو را بهتر از تجهیزات ارزان و بی‌کیفیت انجام می‌دهند. در ادامه ابزار مورد نیاز برای نظافت خانه و لکه بری آمده است. همچنین موارد استفاده و شرایط نگهداری آنها بیان شده است.

جارو (جاروی داخل خانه و جاروی حیاط) 

تجهیزات نظافت و جارو

جاروی مخصوص داخل خانه برای جارو کردن کف خانه و جدا کردن تار عنکبوت‌ها از گوشه و کناره‌های سقف و دیوار استفاده می‌شود. طریقه نگهداری آن بدین روش است که باید با آب و صابون گرم شستشو شود، سپس با تکان دادن و گرفتن آب اضافی آن، گرد و خاک از آن جدا می‌شود. جهت جلوگیری از خم شدن الیاف آن، می‌توان جارو را به صورت وارونه آویزان نمود. جاروی مخصوص حیاط، جاروی محکمی است که برای سطوحی استفاده می‌شود که خراش به آن‌ها نمی‌افتد، مانند سطوح بتنی. زمانی که جارو کم کم زبری و خشکی خود را از دست داد، می‌توان آن را در آب شور شست و در هوای آزاد خشک نمود.

خاک انداز 

تجهیزات نظافت و خاک انداز

خاک انداز برای انتقال گرد و خاک و ضایعات از زمین به سطل زباله، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هنگام خرید خاک انداز تمام لبه‌های آن را باید بررسی نمود، در غیر صورت ممکن است تیزی لبه‌های آن به سطوح خراش وارد نماید. هنگامی که اثرات سایش و پوسیدگی در خاک انداز دیده شد، حتما باید تعویض گردد.

دستمال (دستمال میکروفایبر، دستمال نظافتی کتان، دستمال گردگیری) 

تجهیزات نظافت و دستمال

دستمال گردگیری را هم با مواد شوینده و هم بدون آن‌ها می‌توان برای نظافت تمامی سطوح استفاده نمود. برای انتخاب دستمال گردگیری باید توجه نمود که بدون پرز باشد به طوری که بتوان با آنها سطح را به طور کامل پاک کرد. رنگ آنها مهم نیست و می‌توان از هر رنگی انتخاب نمود. برای شستشو و نگهداری آن می‌توان از ماشین لباسشویی بدون محلول نرم کننده استفاده کرد و آن را خشک نمود. دستمال‌های میکروفایبر نیز به طور تخصصی برای نظافت ساخته شده‌اند و نتایج خوبی نیز از خود به جای می‌گذارند. برای شستشوی این دستمال‌ها نیز می‌توان از ماشین لباسشویی استفاده نمود و در فضای باز آنها را خشک نمود. گردگیرهای الیافی، به جای تکان دادن گرد و غبار، آن‌ها را در خود به دام می‌اندازند. در هنگام خرید دقت شود که گردگیر دسته بلندی داشته باشد، زیرا می‌توان از فاصله بیشتری گردگیری نمود. برای شستشوی آنها باید از آب گرم و صابون استفاده نمود و در هوای باز خشک نمود.

دستکش (دستکش لاتکس، دستکش کتان، دستکش لاستیکی) 

تجهیزات نظافت و دستکش

از دستکش می‌توان برای محافظت از دستان در برابر مواد شیمیایی و سایش صدمات در هنگام نظافت و شستشو استفاده نمود. استفاده از دستکش علاوه بر این که باعث می‌شود اثر انگشتان روی سطوح باقی نماند، بلکه موجب می‌شود بتوان از آب داغ نیز استفاده نمود. بنابراین می‌توان برای شستشوی ظروف به طور موثر و بهداشتی از دستکش استفاده نمود. در هنگام انتخاب دستکش می‌توان دستکش لاستیکی را انتخاب نمود زیرا برای استفاده با آب و مواد شوینده بسیار قوی است. می‌توان دستکشی با اندازه بزرگتر انتخاب نمود تا برای جلوگیری از عرق کردن دست بتوان یک دستکش نازک کتانی زیر آن پوشید و یا از پودر استفاده نمود. دستکش‌های کتان برای انجام امور خشک، گردگیری و یا محافظت بیشتر در هنگام نظافت لبه‌های تیز و برنده و خرده‌ها مناسب هستند. برای شستشوی آنها می‌توان از ماشین لباسشویی استفاده نمود. دستکش لاتکس یکبار مصرف می‌تواند برای تماس با مواد مضر و همچنین تماس با حیوانات خانگی استفاده می‌گردد. پس از انجام نظافت، دستکش‌های کتان را می‌توان شست و دستکش‌های لاستیکی و لاتکس را دور انداخت.

تی 

تجهیزات نظافت و تی

تی‌ها چند نوع هستند یا به صورت خشک و یا به صورت مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. تی خشک برای جارو کردن گرد و خاک و ضایعات و همچنین پاک کردن برخی سطوح استفاده می‌شود. این ابزار را تنها وقتی که بسیار ضروری است می‌توان در ماشین لباسشویی شست. برای شستشوی آن می‌توان از محلول آب و صابون رقیق بدون هیچ گونه نرم کننده‌ای استفاده و سپس آن را آبکشی و در هوای آزاد خشک نمود. بعد از شستشو می‌توان آن را در محفظه پلاستیکی خود قرار داد. تی‌های مرطوب برای نظافت کف با آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. تی‌های اسفنجی در صورتی که خشک باشند می‌توانند به عنوان جارو نیز به کار روند. شستن سری تی باعث از بین رفتن میکروب‌های بد بو می‌شود. سری تی‌های پارچه‌ای را می‌توان در ماشین لباسشویی با کمی آب و صابون و بدون استفاده از نرم کننده شستشو داد. سپس آن را باید در هوای خوب قرار داد تا کاملا خشک شود، و بعد از یک قلاب یا قفسه آویزان نمود.

سطل 

تجهیزات نظافت و سطل

سطل برای نگهداری محلول شوینده و آب مخصوص آبکشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سطل پلاستیکی نسبت به سطل فلزی برای حمل سبک‌تر بوده و احتمال ایجاد خراش برای سطوح نیز کمتر است. برای انتخاب سطل بهتر است سطل ارزان، محکم و با دسته‌ای راحت را انتخاب نمود. سطل باید از تی بزرگتر باشد و سطل مربعی هیچگونه مزیتی نسبت به سطل استوانه‌ای ندارد. داشتن حداقل دو سطل در هنگام شستشو باعث تسریع در عملیات نظافت می‌شود، یک سطل را می‌توان برای محلول شوینده و کف و دیگری را برای آب مخصوص آبکشی استفاده نمود. بعد از انجام عملیات شستشو، سطل حتما باید شسته و خشک شود.

اسکاج 

تجهیزات نظافت و اسکاج

اسکاچ و سیم برای از بین بردن آلودگی‌های سخت و به ویژه مواد سوخته در قابلمه و تابه مناسب هستند. با این حال، اسکاچ‌های سیمی و فلزی ممکن است باعث خراش در سطوح نرم شوند اما برای سطوحی که از اسکاچ سخت‌تر هستند بسیار مناسب هستند.

اسفنج 

تجهیزات نظافت و اسفنج

اسفنج سلولوزی برای استفاده‌های روزمره در آشپزخانه، شستشوی ظرف، حمام و برخی شستشوهای خانه می‌باشد. اسفنج به دلیل این که معمولا مرطوب باقی می‌ماند محیط بسیار مناسبی برای رشد و تکثیر میکروب‌ها و باکتری‌ها است. به همین منظور باید از نگهداری اسفنج در لگن حمام اجتناب نمود. برای تمیز کردن اسفنج و جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع، اسفنج هر روز باید به طور کامل شستشو شود. بدین منظور می‌توان آن را درون ماشین ظرفشویی قرار داد که یک راه بسیار آسان می‌باشد. برای ضدعفونی کردن آن نیز می‌توان درون سینک کمی مایع سفید کننده به همراه ضد عفونی کننده و یا ضد باکتری ریخته و اسفنج را درون آن قرار داد. هرگز از کنار اسفنجی که بو می‌دهد نباید به آسانی گذشت، یا باید آن را با مواد ضد عفونی کننده شستشو کرد و یا باید آن را با یک اسفنج نو جایگزین نمود. 

تی آب جمع کن 

تجهیزات نظافت و تی آب جمع کن

تی آب جمع کن برای آبگیری برخی نواحی از پنجره که به وسیله دستمال قابل پاک کردن نمی‌باشد استفاده می‌شود. بهتر است آب جمع کن در دو اندازه متفاوت که متناسب با پنجره است تهیه گردد. تی آب جمع کن را می‌توان در آب و صابون شستشو داده و در هوای باز خشک نمود.

برس زبر 

تجهیزات نظافت و برس زبر

برس‌های زبر (فرچه) برای پاک کردن گرد و خاک نرم از روی زمین، لباس و پارچه به کار می‌رود. برس با موهای کوتاه می‌تواند انتخاب شود اما حتما باید موهای آن سفت و قطور باشند. این برس‌ها در اندازه‌های مختلف می‌تواند تهیه شود اما یک طبقه بندی وجود دارد که برس با موی بلند فقط برای زمین استفاده شود، برس با دسته بلند برای سرویس بهداشتی و برس با موهای منظم برای لباس‌ها استفاده گردد. وسایل اضافه‌ای که می‌توانند مفید باشند مانند مسواک کهنه برای پاک کردن کفش و لباس نیز به کار می‌روند. برای شستشوی این برس‌ها بهتر است آن‌ها را در محلول آب و صابون خیس نمود. دسته چوبی برس‌ها را به هیچ عنوان در آب قرار ندهید، زیرا باعث انبساط و وا رفتن آن‌ها می‌شود.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.