ترفندهایی برای تقویت ریشه مو

ریزش مو بیش از حد، یکی از علائم ضعیف‌ شدن ریشه مو است.

داشتن موهای پرپشت و زیبا آرزوی هر فردی است به همین دلیل افراد برای تقویت ریشه مو و یا جلوگیری از ریزش مو از انواع شامپوها و روغن‌های گیاهی استفاده می‌کنند. اگر شما هم متوجه شدید موهایتان ریزش دارد یا ریشه موهایتان ضعیف است و دلتان موهای سالم و پرپشت می‌خواهد با ما همراه باشید تا با ترفندهایی برای تقویت ریشه مو آشنا شوید.

علل ریزش مو

مشکل ریزش مو

ابتدا بهتر است بدانید که علل ریزش مو چیست؟

  • کمبود ویتامین‌های گروه B   در بدن شما می‌تواند موجب ریزش موهایتان و ضعیف‌شدن ریشه مو شما باشد.
  • گوگرد که در پیاز و انواع سبزی‌ها وجود دارد کمبود آن در بدن موجب ضعیف‌شدن و ریزش موهایتان می‌شود.
  • یکی دیگر از علت‌های ریزش مو جریان کند خون در پوست سر است که با ماساژ دادن می‌توانید به بهبود جریان خون پوست سرتان کمک کنید.
  • عوامل هورمونی مثل بارداری یا یائسگی، داشتن تیروئید، مصرف دارو، بیماری، استرس، تغذیه بد و وزن زیاد را یک‌دفعه ازدست‌دادن.
  • عوامل محیطی مثل تابش آفتاب، آلودگی یا حرارت می‌تواند باعث ضعیف‌شدن ریشه موهایتان شود.
  • بستن نامناسب موهایتان مثل مدل دم اسبی باعث نوعی ریزش مو به نام آلوپسی کششی می‌شود.
  • درمان مو با روغن داغ هم باعث ریزش مو می‌شود.
  • در زمان ورزش‌کردن یا زمانی که هوا گرم است، آب بیشتری بنوشید .مرطوب نگه‌داشتن باعث براق و تقویت موهایتان می‌شود.

 علائم ضعیف‌شدن ریشه مو

  • زمانی که موهایتان را آرام می‌کشید یا شانه می‌زنید، موهایتان خورد یا کشیده می‌شوند و به‌طورکلی، کشسانی موهایتان کم می‌شود.
  • موهایتان خشک شده باشد و یا خیلی زیاد به هم گره می‌خورد.
  • ریزش مو بیشتر از حد، یکی از علامت‌های ضعیف‌شدن ریشه مو است.
  • موخوره

ترفندهای خانگی برای تقویت ریشه مو

آب برنج و روغن رزماری

زمانی که برنجتان را آب کش می‌کنید، مقداری از آن را نگه دارید و با چند قطره روغن رزماری ترکیب کنید و ۴ تا ۵ دقیقه بر روی ریشه‌های موهایتان بمالید و ماساژ دهید. اجازه دهید این ترکیب ۲۰ دقیقه روی موهایتان بماند و سپس آنها را با آب بشویید. اگر روغن رزماری نداشتید می‌توانید از آب برنج به‌ تنهایی استفاده کنید برای تقویت و رشد، درمان ریزش و براق شدن مو آب برنج  مفید است. از این روش هفته‌ای یکبار استفاده کنید.

آب سیب‌زمینی

سیب‌زمینی دارای ویتامین B، ویتامین C، روی، نیاسین و آهن است و فولیکول مو را تقویت و باعث افزایش رشد مو می‌شود، آب سیب‌زمینی از شوره سر و ریزش مو هم جلوگیری می‌کند برای این کار کافی است آب یک سیب‌زمینی را بگیرید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بر روی موهایتان ماساژ دهید، و بعد از ۱۵ دقیقه با آب ولرم بشویید.
شما همچنین می‌توانید آب سیب‌زمینی را با یک زرده تخم‌مرغ و کمی عسل ترکیب کنید و بر روی پوست سر و موهایتان بمالید، و اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد موهایتان را بشویید. این روش را هفته‌ای یک‌بار انجام دهید.

قهوه برای تقویت مو

قهوه

ابتدا موهایتان را با آب و شامپو بشویید و سپس قهوه دم شده و ولرم را بر روی موهایتان بریزید و بعد از ماساژ دادن به مدت بیست دقیقه تا یک ساعت بگذارید بر روی موهایتان بماند و بعد با آب بشویید. زیاد قرارگرفتن قهوه بر روی موها باعث تغییر رنگ موها می‌شود؛ بنابراین اگر دلتان نمی‌خواهد رنگ موهایتان عوض شود بهتر است سریع موهایتان را بشویید.

دارچین با روغن زیتون و عسل

دارچین برای جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو مفید است. ابتدا به‌اندازه نصف فنجان روغن زیتون را کمی گرم کنید و با ۱ قاشق چایخوری دارچین و ۱ قاشق‌چای‌خوری عسل ترکیب کنید و بعد بر روی موهایتان بمالید، این ترکیب را به مدت حداقل ۱۵ دقیقه اجازه دهید بر روی موهایتان بماند و سپس با آب و شامپو بشویید. از این روش یک‌بار در هفته استفاده کنید.

حنا

بسیاری از زنان ما از زمان‌های قدیم برای رشد و تقویت موهایشان از حنا استفاده می‌کردند. حنا دارای مواد مغذی است که باعث تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو و شوره سر می‌شود. ابتدا پودر حنا را با کمتر از نصف فنجان آب گرم و چند قطره روغن نارگیل ترکیب کنید و بگذارید چند ساعت روی موهایتان بماند سپس با آب و شامپو خوب بشویید. در ماه یکبار از این روش استفاده کنید.

سیر برای تقویت مو

سیر

همان‌طور که گفتیم گوگرد برای رشد و تقویت مو مفید است و در سیر هم مقدار زیادی گوگرد وجود دارد. برای استفاده از سیر، بهتر است شب قبل از خواب ابتدا یک عدد سیر را بر روی پوست سر و موهایتان بمالید و بعد از یک ساعت با کمی روغن زیتون پوست سر و موهایتان را ماساژ بدهید و با یک روسری یا دستمال ببندید و اجازه دهید تا صبح بر روی موهایتان باقی بماند. سپس موهایتان را با آب و شامپو بشوید.

وازلین

شب قبل از خواب کمی وازلین را بر روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید، و اجازه دهید تا صبح بماند سپس با آب و شامپو بشویید. وازلین برای درمان موهای خشک و تقویت مو مفید است.

لیمو برای تقویت مو

لیموترش

همان‌طور که می‌دانید لیموترش سرشار از انواع ویتامین‌هایی است که بدن ما به آن احتیاج دارد. ویتامین‌های موجود در لیموترش همچنین باعث افزایش رشد مو می‌شود. آب نصف لیموترش تازه را با دو قاشق روغن نارگیل یا روغن زیتون ترکیب کنید و بر روی مو و پوست سرتان بمالید، ۳۰ تا ۴۵ دقیقه اجازه دهید روی موهایتان بماند و سپس با آب و شامپو بشویید. از این روش هفته‌ای دو بار می‌توانید، استفاده کنید.

عسل

عسل از مواد طبیعی و مفید برای سلامتی بدن، پوست و زیبایی به شمار می‌رود و خواص درمانی زیادی دارد. عسل از ریزش مو و شوره سر جلوگیری کرده و باعث تقویت موی سر می‌شود. همچنین برای تأثیر بیشتر می‌توانید عسل را با دارچین یا آب پیاز ترکیب و استفاده کنید.

چای سبز

از چای سبز می‌توانید برای تقویت و رشد موهایتان استفاده کنید. همچنین چای سبز برای جلوگیری از ریزش مو، و درمان شوره سر مفید است. چای سبز را می‌توانید دم کنید و بعد از حمام روی موهایتان بریزید.

ترفندهای گیاهی برای تقویت ریشه مو

روغن زدن به مو

روغن بادام تلخ‌ و شیرین

احتمالاً هروقت صحبت از رشد مو و تقویت مو در میان باشد اسم روغن بادام تلخ‌وشیرین را شنیده باشید. این روغن برای افزایش رشد مو مفید است. شما می‌توانید چند قطره از این روغن را بر روی نوک انگشتتان بریزید و بر روی پوست سر ماساژ دهید و اجازه دهید بیست دقیقه روی موهایتان بماند؛ اما برای تأثیر بیشتر می‌توانید روغن را با زرده تخم‌مرغ، روغن اسطوخودوس و روغن جوجوبا ترکیب کنید و روی موهایتان ماساژ دهید و بعد از گذشت زمان، موهایتان را بشویید. همچنین می‌توانید روغن بادام و روغن کرچک را به مقدار مساوی باهم ترکیب کنید و روی موهایتان بمالید، بعد از ۱۵ دقیقه با آب و شامپو بشویید.

روغن کرچک

روغن کرچک به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۹ و ویتامین E  باعث تقویت و افزایش رشد مو می‌شود. کمی روغن کرچک را گرم کنید و روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید تا پوست سرتان گرم شود و خون در کف سرتان جریان پیدا کند بعد از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه موهایتان را با آب و شامپو بشویید.

روغن زیتون

مقداری روغن زیتون را گرم کنید و بر روی موها و پوست سرخود ماساژ دهید بگذارید، یک شب بماند و صبح روز بعد با آب و شامپو بشویید. همچنین می می‌توانید مقداری روغن زیتون و روغن نارگیل یا روغن کرچک را باهم مخلوط کنید و روی موها و پوست سرتان ماساژ دهید. این ترکیب را یک شب بگذارید، روی موهایتان بماند و صبح با آب و شامپو بشویید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای  ویتامین B، C و E ،کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر و سلنیوم است و باعث رشد مو و جلوگیری از ریزش موهایتان می‌شود. بهتر است روغن نارگیل را بر روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید و اجازه دهید نیم ساعت حداقل روی موهایتان بماند سپس با آب گرم بشویید.

روغن فندق

برای تقویت موهای خشک و آسیب‌دیده روغن فندق مفید است. کمی از روغن فندق را بر روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید، بگذارید یک شبروی موهایتان بماند و روز بعد با آب و شامپو بشویید. اگر روغن فندق در دسترس ندارید می‌توانید فندق را آسیاب کنید و پودر آن را با ۲ تخم‌مرغ ترکیب کنید و روی موهایتان بمالید، اجازه دهید تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو موهایتان را بشویید.

روغن کنجد

برای تقویت مو، درمان شپش مو، شوره سر و درمان خشکی موهایتان می‌توانید از روغن کنجد استفاده کنید. برای این کار ۲ قاشق غذاخوری روغن کنجد را با چند قطره روغن بادام ترکیب کنید و روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید، سپس موهایتان را با یک حوله یا روسری بپوشانید و اجازه دهید حداقل نیم ساعت بماند و سپس آن را با آب و شامپو بشویید. همچنین می‌توانید به‌جای روغن بادام از ژل آلوئه‌ورا تازه استفاده کنید.

روغن زیتون برای تقویت مو

روش‌هایی برای کمتر آسیب‌دیدن ریشه مو

استفاده کمتر از وسایل حرارتی

از وسایلی حرارتی مثل سشوار، اتوی مو، فر مو کمتر استفاده کنید. اگر موهای خشک و مستعد شکستن  دارید تا جایی که ممکن است از وسایل حرارتی استفاده نکنید. وسایل حرارتی باعث آسیب و  وز  شدن موهایتان می‌شود  اگر زیاد از این نوع وسایل استفاده می‌کنید لطفاً حرارت آن‌ها را در درجه پایین قرار دهید. باد سشوار را از فاصله دور روی موهایتان بگیرید. سعی کنید بیشتر از هفته‌ای دو بار از این  وسایل استفاده نکنید.

استفاده کمتر از شامپو

استفاده هر روز از شامپو، از چربی موهایتان کم می‌کند. بهتر است از شامپو هفته‌ای دو بار استفاده کنید. استفاده از نرم‌کننده روی ساقه‌های مو مفید است.

شست‌وشوی موها با آب ولرم

برای شستن موهایتان از آب داغ استفاده نکنید؛ چون آب داغ به‌مرورزمان باعث خشکی موهایتان می‌شود.  در نتیجه ریشه موهایتان ضعیف شده و منجر به ریزش موهایتان می‌شود.

رنگ کردن زیاد مو

از رنگ کردن زیاد موهایتان دست بردارید. این کار باعث ازبین‌رفتن فولیکول‌های موهایتان می‌شود. بهتر است هر  شش ماه یک‌بار موهایتان را رنگ کنید، تا  موهایتان کمتر آسیب ببیند.

تغذیه سالم

سعی کنید از مواد غذایی استفاده کنید که ویتامین‌های لازم برای رشد و تقویت مو را داشته باشد. همچنین از مکمل‌هایی غذایی که مخصوص مو است حتماً استفاده کنید. از خوردن سبزی‌ها و میوه‌ها غافل نشوید.

مدل مو

بهتر است هر روز مدل موهایتان را عوض کنید و موقع بستن زیاد موهایتان را نکشید؛ چون باعث ضعیف‌شدن ریشه موهایتان می‌شود.

کلام آخر

شما با به‌کارگرفتن ترفندهایی برای تقویت ریشه مو می‌توانید موهای سالم. زیبا داشته باشید. بسیاری از روش‌های بالا کم‌هزینه هستند و با استفاده از آن‌ها و چند ماه استفاده کردن می‌توانید نتایج آن‌ها را روی موهایتان مشاهده کنید. شما چه روشی را برای تقویت ریشه مو معرفی می‌کنید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.