۵ ترفند برای افزایش مهارت در فتوشاپ

در فتوشاپ حرفه‌ای شوید

فتوشاپ نرم‌افزار مورد علاقه بسیاری از کاربران است. همچنین می‌توان با یادگیری آن به کسب و کار پرداخت. مشکل اینجاست به دلیل داشتن تنوع زیاد یادگیری آن می‌تواند سالها طول بکشد.

با این حال، با به کار بردن ترفندهایی می‌توانید مهارت‌های خود را بهبود بخشید. در این پست پنج روش را مرور خواهیم کرد.

آشنایی با میانبرهای صفحه کلید

نرم‌افزار فتوشاپ جزء نرم‌افزارهای بزرگ با صدها ویژگی است. ابزارها از طریق منو یا نوار ابزار قابل دسترس هستند، با این حال، بخاطر سپردن آدرس ابزارها و شکل آیکون‌ها سخت است. صادقانه بگویم، انجام دادن کارها در فتوشاپ، با استفاده از موس زمان بر و آزاردهنده ست.

کیبورد فتوشاپ

اگر می‌خواهید استاد خوبی در  فتوشاپ شوید، یکی از مهمترین چیزهایی که باید بدانید استفاده درست از میانبرهای صفحه کلید است. با یادگیری میانبرها کار کردن با فتوشاپ آسان‌تر خواهد شد. آیا می‌خواهید از ابزار قلم‌مو (brush) استفاده کنید؟ کافیست دکمه B را فشار دید، برای ایجاد یک لایه جدید در Macدکمه Command-Shift-N و در ویندوز دکمه Control-Shift-N را فشار دهید.

اکثر ابزارها دارای میانبر صفحه کلید هستند که یادگیری آنها ضروری است. در صورت نیاز به ابزاری که فاقد میانبر است  می توان یکی برای آن ایجاد کنید.

بهترین راه یادگیری میانبرهای فتوشاپ این است که از تمام میانبرهای صفحه کلید یک صفحه پرینت بگیرید و روی دیوار قرار دهید تا بتوانید آن را به خاطر بسپارید. زمانی که قصد انجام دادن کار دارید و میانبر را فراموش کرده‌اید می توانید نمودار را چک کرده و از آن استفاده کنید.

تمام روش‌های مختلف مرتبط با فتوشاپ را امتحان کنید

فتوشاپ برنامه گسترده‌ای است که برای انجام کارها روش‌های متنوعی دارد. برای ایجاد یک کار مشابه می‌توان از ابزارها و روش‌های مختلفی استفاده کرد. یکی از اشتباهات افراد مبتدی در فتوشاپ این است که درک درستی از تکنیک‌هایی که می‌آموزند ندارند و چگونگی استفاده از آن را نمی‌دانند.

برای مثال، شما می‌توانید از فیلتر High Pass برای تیز کردن لبه‌های اشکال استفاده کنید، با لایه Smart Sharpen نیز می‌توان همان کار را انجام داد. سوال این است آیا استفاده از این دو لایه نتایج یکسانی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بستگی به شرایط دارد.

روش های مختلف انجام کارها در فتوشاپ

در دفعات بعدی که می‌خواهید از فتوشاپ استفاده کنید، به جای آن که از ابزار همیشگی استفاده کنید، ابزار دیگری را امتحان کنید. اگر شما به طور عمده از سطوح(Levels) استفاده می‌کنید، سعی کنید از منحنی‌ها (Curves) استفاده کنید و برعکس. در عکس بالا، هر دو لایه کنتراست را افزایش می‌دهند. گاهی اوقات شما نمی‌توانید عینا نتایج دلخواه را به دست آورید، اما اغلب اوقات کار خوب پیش می‌رود. با پیش رفتن کار، درک عمیق‌تری از عملکرد هر دو ابزار پیدا خواهید کرد.

اگر برای انجام کار ابزارها را نادیده بگیرید، به انجام کار فکر نکنید و فقط اصل کار را در نظر داشته باشید آنگاه به یک متخصص فتوشاپ تبدیل شده‌اید.

کار کارشناسان خبره را دنبال کنید

آموختن فتوشاپ با استفاده از کارشناسان خبره بهترین روش برای افزایش مهارت‌های فتوشاپ است. سخت‌ترین کار برای شما یادگیری این است که چه زمانی از چه ابزاری استفاده شود: این مرحله از مرحله اول سخت‌تر است.

اکثر کاربران به دوره‌های آنلاین برای یادگیری اصول فتوشاپ اکتفا می‌کنند و با این اعتقاد که یادگیری کافی بوده آن را متوقف می‌کنند، من توصیه می‌کنم که دوره‌های پیشرفته را بگذرانید. هنگامی که شما مبانی برنامه را درک کرده‌اید، باید دوره‌ها و فیلم‌های آموزشی که به مراتب فراتر از سطح مهارت فعلی شماست را طی کنید. سعی در تقلید کردن از مربی را نداشته باشید، فقط چگونه استفاده کردن از ابزار را آموزش ببینید. با یادگیری این دانش می‌توانید از آن در کار خود استفاده کرده و خلاق شوید.

همه چیز را در یک زمان انجام ندهید

یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید در هنگام استفاده از فتوشاپ انجام دهید این است که تمام کارها را تحت عنوان یک پروژه انجام دهید و ذخیره کنید، سپس آن را با دوستان (یا مشتری) به اشتراک بگذارید. هنگامی که در حال کار کردن هستید، انرژی زیادی را صرف می‌کنید و به سادگی با اضافه کردن اشباع و کنتراست بیش از حد کار خود را نابود می‌کنید. تصویر عالی به یک تصویر زننده تبدیل می‌شود.

برای غلبه بر آن دو ترفند وجود دارد: با پیاده سازی آن، سطح خود را به پله‌های بالاتری ارتقا دهید. ابتدا میزان شفافیت اثر را به ۷۰٪ کاهش دهید. برای انجام این کار تمام لایه‌ها را در یک گروه قرار داده و میزان opacity را به ۷۰%  کاهش دهید.

در مرحله دوم، پس از اتمام ویرایش، پروژه را کنار گذاشته و به مدت ۲۰ دقیقه خود را مشغول سایر کارها نمایید. طی این مدت زمان به پروژه نگاه نکنید، بعد از آن دوباره درگیر پروژه شوید، بدون خستگی چشم و با انرژی، اشتباهات و کاستی های پروژه را رفع کنید.

از روش ویرایش غیر مخرب استفاده کنید

موضوع این مقاله در مورد کارهایی است که با فتوشاپ می توان انجام داد ولی با GIMPنه! ویرایش غیر مخرب یکی از ترفندهایی است که به هنگام ویرایش تصاویر می‌توانید از آن استفاده کنید. در ویرایش تصاویر دو راه وجود دارد: می توان پیکسل‌های اصلی تصویر را ویرایش کرد و یا با استفاده از ویرایش مخرب(Non-Destructively)، تغییرات مورد نظر را طوری اعمال کرد که قابل برگشت و حذف کردن باشد. ویرایش با پیکسل‌های تصویر زمانی مناسب است که می‌خواهید قسمت هایی را ویرایش کرده و ذخیره نمایید.

ویرایش غیرمخرب در فتوشاپ

با استفاده از تکنیک ویرایش غیر مخرب به جای اینکه به عقب باز گشته و مراحل قبل را مجدد تکرار کرد می‌توان با استفاده از تکنیک‌هایی محل مورد نظر را ویرایش و سپس کار را ادامه داد. به عنوان مثال به جای استفاده از ابزار Adjustments از لایه‌های Adjustments استفاده کنید و یا به جای استفاده از آن از Dodge،  Sharpenو Burn از فیلترها و لایه‌های Curves استفاده کنید.

 جمع‌بندی

برای کسب مهارت در فتوشاپ پنج روش وجود دارد، گر چه در نگاه اول نکات ساده به نظر می‌رسد اما یادگیری آنها مستلزم زمان می‌باشد. تسلط بر تمام میانبرهای صفحه کلید و یادگیری از کارشناسان نیازمند زمان است و باید به صورت مداوم باشد. هنگام انجام کار روش‌های مختلفی را امتحان کنید. در دفعات بعدی این نکات را رعایت کنید ما به شما تضمین می‌دهیم که محصول نهایی بهتر از قبل خواهد شد.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.