تزریق چربی به صورت چیست؟

تزریق چربی، یک روش مدرن و کم خطر برای جوانسازی

از میان انواع و اقسام جراحی های زیبایی که برای جوان تر دیده شدن صورت و زیباتر شدن آن به کار می رود، تزریق چربی این روزها رواج بیشتری پیدا کرده است. تزریق چربی به صورت چه برای از بین بردن چین و چروک ها باشد و چه برای چاق تر کردن صورت، شاید گزینه ای باشد که شما هم به آن فکر کرده اید اما برای اقدام کمی تردید دارید. پیش از آنکه هر تصمیمی بگیرید، لازم است اطلاعات بیشتری درباره جراحی تزریق چربی، مزایا و معایب، ریسک ها و عوارض جانبی آن کسب کنید.

به این منظور در این مطلب سعی کرده ایم اطلاعات جامعی در خصوص تزریق چربی به خصوص برای صورت به شما ارائه دهیم.

تزریق چربی چیست؟

از اصطلاحات مختلفی برای توصیف انتقال چربی از یک قسمت بدن به قسمت دیگر آن استفاده می شود. اصطلاحاتی مانند پیوند چربی، انتقال چربی و تزریق چربی. همه اینها برای توصیف تکنیکی استفاده می شوند که در آن از چربی به عنوان فیلر یا پرکننده طبیعی برای بهتر شدن ظاهر صورت استفاده می شود.

هدف از این انتقال چربی، جوان سازی پوست با استفاده از افزایش حجم صورت و کاهش چین و چروک آن است. این کار کمک می کند تا پر یودن بافت صورت که با بالا رفتن سن از بین می رود، دوباره انجام شود. تزریق چربی همچنین کمک می کند تا پوست، بافت جوانتر و بهتری پیدا کند. جوانسازی صورت با تزریق چربی معمولا برای قسمت هایی از صورت شامل گونه ها، لب ها، پلک ها، چروک پیشانی و اطراف دهان انجام می شود.

جوانسازی صورت با استفاده از تزریق چربی بدین صورت است که حجم و برجستگی صورت را تغییر می دهد، اما تنها کمی صورت را لیفت می کند ( بالا می کشد) یا بافت صورت را سفت می کند. کسانی که مشکل شلی یا افتادگی پوست صورت یا گردن دارند، احتمالا گزینه لیفت کردن برایشان بهتر است، البته باید این موضوع را از پزشک متخصص بپرسند که کدام گزینه برایشان مناسب تر است.

جوانسازی صورت با تزریق چربی برای چه کسانی مناسب است؟

عمل تزریق چربی گزینه بسیار خوبی است برای کسانی که می خواهند حجم قسمت های خاصی از صورت را بیشتر کنند یا صورت را از حالت لاغر و کوچک شده که به دلیل بالا رفتن سن است، به شکل پر و جوان دربیاورند. تزریق چربی به قسمت های خاصی از صورت سبب می شود که صورت حجم پیدا کند و ظاهری جوان به صورت می بخشد.

همچنین تزریق چربی سبب می شود چین و چروک ها و گودی های صورت هم پر شوند. انتقال چربی به خطوط لبخند، اطراف دهان، گودی چشم و گونه های افتاده می تواند آثار پیری را کاملا از صورت محو کند. جراح پلاستیک ابتدا شما را معاینه می کند و تغییراتی که در نتیجه این جراحی پیدا خواهید کرد، به شما نشان می دهد تا ببینید آیا گزینه مناسبی برای شماست یا خیر. همچنین پزشک شرایط فیزیکی شما شامل فشار خون بالا، دیابت، استعمال دخانیات، بیماری های کلیوی، مشکلات قلبی و سایر مشکلات را نیز بررسی می کند.

جوانسازی صورت با تزریق چربی

در طول عمل انتقال چربی چه اتفاقی می افتد؟

تزریق چربی سرپایی انجام می شود و همان روز می توانید به خانه برگردید. این عمل با بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می شود.

در این عمل، چربی از قسمتی از بدن گرفته می شود و به قسمت دیگر که معمولا صورت است، منتقل می شود. این چربی از قسمت هایی از بدن گرفته می شود که چربی اضافی دارد. معمولا از چربی شکم و ران ها گرفته می شود. از این چربی به عنوان یک فیلر طبیعی استفاده می شود. در واقع چربی از بدن خودتان گرفته می شود و به خودتان تزریق می شود، بنابراین ریسک انتقال و پیوند ندارد.

مقداری از چربی منتقل شده از بین می رود یا به عبارتی جذب می شود، زیرا بافت چربی وابسته به ذخیره خونی است که در محلی که چربی تزریق می شود، فراهم است. با توجه به این موضوع و احتساب تحلیل رفتن مقداری از چربی، مقدار بیشتری چربی تزریق می شود. اکثرا فرایند جذب شدن چربی در ۶ تا ۸ هفته اول پس از انجام عمل اتفاق میفتد. پس از آن انتظار می رود هر میزان چربی که باقی می ماند، ماندگار باشد.

در پروسه برداشتن چربی، یک برش کوچک در نزدیکی جایی که چربی اضافی دارد ایجاد می شود و لیپوساکشن از آنجا صورت می گیرد. یک برش کوچک نیز برای تزریق چربی به قسمتی از صورت که نیاز به چربی دارد، ایجاد می شود. این برش ها طوری انجام می شوند که طبیعی به نظر برسند و تا حد امکان دیده نشوند و پس از پایان دوره درمان اثر آنها نیز از بین می رود.

پس از عمل تزریق چربی به صورت چه کاری باید انجام داد؟

پس از عمل می توانید به خانه برگردید و پس از از بین رفتن علائم بیهوشی، کارهای عادی و روزمره خود را انجام دهید. باید استراحت کنید و تا یک هفته پس از عمل، فعالیت فیزیکی شدیدی که ضربان قلب یا فشار خون را بالا ببرد، انجام ندهید. می توانید کارهای سبک انجام دهید، مثل مطالعه کتاب یا کار کردن با کامپیوتر. شب ها باید طوری بخوابید که سرتان بالاتر از بدن قرار بگیرد یا اینکه روی صندلی بخوابید. بالا نگه داشتن سر به کمتر شدن تورم صورت کمک می کند.

احتمالا درد خفیفی خواهید داشت و در نواحی که چربی گرفته شده، آثار کبودی ببینید. باید از داروهای مسکن استفاده کنید. اما ورم و کبودی پس از یک تا دو هفته از بین می رود. هر هفته علائم کمتر و کمتر می شوند و شما می توانید به مرور فعالیت های خود را بیشتر کنید. اما تا ۴ تا ۶ هفته پس از عمل نباید فعالیت شدیدی که ضربان قلب و فشار خون را بالا ببرد انجام دهید.

مزایای انتقال چربی به صورت

این یک عمل زیبایی طبیعی، تطبیق پذیر و بادوام و مطمئن است. عمل انتقال چربی یک راه حل ارجح برای کسانی است که به داروهای فیلر پوستی مانند کلاژن هایی که از گاو گرفته می شود، حساسیت دارند. از جمله مزایای افزایش حجم صورت با استفاده از تزریق چربی نیز این است که هیچ واکنش آلرژیک شدیدی ایجاد نمی کند.

روش تزریق کلاژن که از بافت گاو گرفته می شود، نیازمند تست آلرژی است. حتی خیلی از داروهای مدرن جوانسازی صورت، مانند آنهایی که از اسید هیالورونیک استفاده می کنند، برای کسانی که سابقه آلرژی دارند، ریسک واکنش های آلرژیک خفیف دارد. به همین خاطر کسانی که عمل تزریق چربی انجام می دهند، نگرانی اینگونه آلرژی ها را ندارند.

یک دلیل دیگر محبوبیت عمل تزریق چربی، ماندگاری تزریق چربی به صورت است. گرچه حدودا ۶۵ درصد از چربی تزریق شده ظرف چند ماه پس از عمل جذب بدن می شود، اما ۳۵ درصد باقیمانده معمولا تا سال ها ماندگاری دارد. برای ماندگاری بیشتر، خیلی از افراد هر چند ماه یکبار این تزریق چربی را انجام می دهند.

علاوه بر این، انجام این عمل زیبایی هیچ تداخلی با دیگر عمل های جوانسازی مانند بوتاکس یا لیپوساکشن ندارد و حتی تزریق چربی در کنار این عمل ها می تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

قبل و بعد از تزریق چربی

ریسک ها و معایب تزریق چربی به صورت

ریسک های تریق چربی کم، نادر و حداقل است. احتمال درد و ورم وجود دارد، اما این درباره همه بیماران یکسان نیست. تنها جنبه منفی این عمل که بیشتر دیده شده، این است که صورت یا لب ها تمام یا بیشتر چربی تزریق شده را جذب می کنند. این را نمی توان از قبل پیش بینی کرد، اما تقریبا در نیمی از کسانی که تزریق چربی انجام داده اند، دیده شده است.

ریسک ها و عوارض احتمالی تزریق چربی به صورت می تواند شامل واکنش آلرژیک به بی حسی موضعی، ایجاد تغییر رنگ در محلی که تزریق انجام شده به دلیل پارگی مویرگ، کالسیفیکیشن یا سفت شدن بافت هایی از بدن، تغییر شکل ظاهری به دلیل انجام چندباره عمل، خونریزی حین عمل، ایجاد لخته خون در قسمت اهداکننده یا گیرنده چربی، سرایت عفونت خونی (به دلیل یک عمل زیبایی دیگر یا کارهای دندانپزشکی)، ایجاد لکه یا اسکار و آمبولی چربی ناشی از تزریق اشتباه چربی به داخل رگ خونی.

حتی ناامید شدن از نتیجه حاصل شده از تزریق چربی می تواند یکی دیگر از ریسک های این عمل باشد. ممکن است جایی که چربی به آن تزریق شده مناسب نباشد یا مدت زمان تاثیر این عمل آنقدری که انتظار داشتید نباشد، یا حتی صورت شما ممکن است چربی منتقل شده را نپذیرد. صورت یا لب ها ممکن است دقیقا آنچه که می خواستید، نشود. تمام این نگرانی ها و خواسته های خود را با جراح زیبایی یا متخصص پوست در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.