چگونه می توان برای نوجوان مرز و محدوده تعریف کرد؟

وضع چارچوب و قوانین در ارتباط با نوجوان

آیا فرزند نوجوان شما غیر قابل کنترل است و از حد خود فراتر می رود؟ نمی دانید چگونه برای او مرز و محدوده قرار دهید؟ کارشناسان به شما می گویند چگونه می توانید این مرز را تعریف کنید و در خانه آرامش فراهم کنید. با ما همراه باشید. اگر یک نوجوان یا بیشتر در خانه دارید، باید این نکات را در ذهن داشته باشید:

چرا نوجوان نیاز به مرز دارد؟

احتمالا نوجوان شما طوری رفتار می کند که گویی می تواند همه چیز را مدیریت کند. اما باید بدانید او هنوز با چالش های شناخت خود و هویتش دست و پنجه نرم می کند و به امنیتی که این مرز و محدوده به او می بخشد، نیاز دارد. مرزبندی به نوجوان این احساس را می دهد که می تواند بر زندگی خود کنترل داشته باشد. طبعا فرزندان نسبت به قوانین خانه اعتراض می کنند اما در هر گروهی، ساختار و چارچوب حائز اهمیت است. وقتی ما با دیگران زندگی می کنیم باید بدانیم در آن گروه چه چیزهایی قابل قبول است. این عامل اساسی در همکاری نوجوان در امور مختلف است.

انتخاب محدوده

ساعات خاموشی، کارهای خانه، پول تو جیبی، موبایل، تلویزیون، مشق های مدرسه و … همگی قوانین دارند. اگر از همان کودکی این مرز و محدوده ها را به فرزندانتان بیاموزید، در سال های بعد بسیاری از این قوانین دیگر نیاز به تغییر و بازنگری ندارند. اگر ناگهان حجم زیادی از قوانین و دستورات را به نوجوان خود تحمیل کنید احتمال زیاد شورش خواهد کرد. هر چه قوانین بیشتری وضع کنید و نسبت به آنها سختگیرتر باشید، انرژی بیشتری نیز باید برای وادار کردن نوجوان به تبعیت از آنها صرف کنید.

آیا فرزندتان می خواهد تا دیروقت بیرون باشد؟ یا شب ها ساعت ۱۰ به خانه برسد؟ در مواقع ضروری موبایلش خاموش باشد؟ ابتدا بر روی قواعد و قوانینی  که برایتان مهمتر است و رفتارهایی که می خواهید عوض شوند، تمرکز کنید.

مرزبندی

حتما شگفت زده خواهید شد از اینکه ببینید چقدر فرزند شما مسئولیت پذیر است. هنگام وضع قوانین و مرزبندی ها مطمئن شوید همه به درستی آن را متوجه شده اند و محدودیت های زمانی واضح و مشخص است. چه کارهایی برای مرتب کردن اتاق باید انجام دهد؟ مهلت زمانی انجام تکالیف چقدر است؟ انعطاف پذیر باشید. باید فرزند خود را در کارهای خانه مشارکت دهید اما ممکن است او بیشتر علاقه داشته باشد که زباله ها را بیرون ببرد تا اینکه ظرف بشوید. حواستان باشد شما الگوی فرزندتان هستید. اگر قوانینی مبنی بر ساعت حضور در خانه وضع می کنید خودتان هم نباید نیم ساعت دیرتر برسید (راهنمای ترک عادت استفاده از تکنولوژی در بزرگسالان را بخوانید).

نمایش پیامدها

اگر قوانین نقض شود چه اتفاقی می افتد؟ عواقب را با فرزندتان در میان بگذارید. نوجوان شما عادل و منصف خواهد بود. پیامدها باید منطقی و موجه باشند. این عواقب و پیامدها باید طوری باشد که نوجوان را تحریک و تهییج کند نه آنکه او را سرکوب کند. عواقب کار باید سریعا اجرا شود. نوجوانان حافظه کوتاه دارند. نباید تنبیه یا عواقب اشتباهات یک هفته بعد اجرا شود. محروم کردن آنها از امتیازات و اسباب بازی ها بسیار موثر است.

حفظ آرامش

اینکه چه زمان فرزندتان را تنبیه کنید بسیار مهم است. اگر فرزند شما دو ساعت بعد از زمان خاموشی به خانه آمده، باید غذای همه فرزندان خود را بدهید، آنها را آرام کنید و بگذارید تا آرامش برقرار شود. آنها را به حال خود بگذارید. بگویید: می خواهم در این رابطه با تو حرف بزنم. آخر هفته زمان بگذار، بنشینیم و با هم حرف بزنیم.

پس از تعیین مرز و قوانین، فرزند خود را بابت اشتباهاتش زیاد سرزنش نکنید. شما می خواهید مشکل او را حل کنید پس بهتر است بر ارائه راه حل تمرکز کنید. شنونده خوبی باشید، احساسات خود را نسبت به شرایط با هم به اشتراک بگذارید و با هم راه حل پیدا کنید. تلاش شما باید این باشد که همه چیز را از زاویه دید فرزندتان ببینید. شنیدن بهترین کاری است که در رابطه با نوجوان می توانید انجام دهید.

منبع readersdigest.ca
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.