تفاوت بین عطر و ادکلن

عطر به صورت کلی به تمامی عطرهایی غیر از اسانس‌ها گفته می‌شود

ادکلن از آن واژه‌هایی است که نمیدانم چرا همه آن را برای آقایان در نظر می‌گیرند و فکر می‌کنند آن عطر خوشبویی که به مشامشان می‌رسد باید از شیشه‌ای باشد که آقای گرامی اسم آن را ادکن گذاشته است. اما اصلا این طور نیست ادکن هم زنانه است و هم مردانه. حالا فرق عطر و ادکلن چیست؟ در ادامه این مطلب با تفاوت این دو واژه آشنا می‌شوید و در نهایت برایتان عطرهای پاییزی پیشنهادی نیز خواهیم داشت.

عطر و ادکلن و اسانس 

بعضی افراد فکر می‌کنند، عطر متعلق به خانم‌ها بوده و ادکلن مختص آقایان است یا عطر همان اسانس‌هایی می‌باشد که در شیشه‌ها ریخته می‌شود و ادکلن ها همان عطرهای برندها هستند. قبل از هر توضیحی ابتدا موضوع اسانس‌ها را باید جدا کرد. به عطرهایی که در شیشه‌ها پر می‌شوند و اغلب هم حالتی روغنی دارند، اسانس گفته می‌شود.

لفظ اصلی عطر یا همان Perfume: 

عطر در ایران به صورت کلی به تمامی عطرهایی غیر از اسانس‌ها گفته می‌شود. بنابراین شما در صورتی که می‌خواهید خرید کنید و خریدی به غیر از اسانس‌ها دارید، در واقع شما به دنبال عطر هستید و باید از کلمه عطر برای خریدتان استفاده نمایید.

تفاوت عطر و ادکلن: 

همان طور که می‌دانید عطرها از ترکیبات اسانس مواد خام (گیاهان، مشک و …) و آب و الکل تشکیل شده‌اند.فرق عطر و ادکلن در میزان اسانس به کار رفته در آب و الکل درون یک عطر می‌باشد. هر قدر میزان اسانس به کار رفته در عطر بیشتر باشد این عطر دوام و ماندگاری بالاتری دارد. لفظ عطر یا همان Perfume به عطری گفته می‌شود که حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد اسانس در آن به کار رفته باشد و ادکلن یا همان Eau de cologne به نوعی گفته می‌شود که حدود ۲ تا ۵ درصد اسانس در آن به کار رفته و ماندگاری بسیار پایینی دارد. عطرها از نظر ماندگاری، دوام و میزان اسانس به کار رفته در آنها، به ۶ دسته تقسیم می‌شوند:

  • Perfume: میزان اسانس به کار رفته ۱۵ تا ۲۵ درصد
  • Soie de Perfume: اسانس حدود ۱۵ تا ۱۸ درصد
  • Eau de Perfume: اسانس حدود ۸ تا ۱۵ درصد
  • Eau de Toilette: اسانس ۴ تا ۱۰ درصد
  • Eau de Cologne: اسانس ۲ تا ۵ درصد
  • Eau de fraiche یا Deodorant: اسانس کمتر ار ۳ درصد که همان اسپری‌ها هستند.

تقریبا ادکلن این روزها دیگر تولید نمی‌شود. اما برای خرید عطر (به معنای کلی) اگر به پایین جعبه عطرها یا شیشه آنها دقت کنید کلماتی مثل Eau de Perfuem و … را خواهید دید. اگر دنبال ماندگاری بیشتر عطر خود هستید، عطری را خریداری نمایید که یکی از کلمات Eau de Perfume، Soie de Perfume، Perfume روی آنها درج شده باشد. پس برای خرید یا از همان کلمه عمومی عطر استفاده کنید و یا به صورت تخصصی یکی از کلمات بالا رو به کار ببرید.

مواد سازنده عطر 

هر نوع عطر دست‌کم از سه جزء تشکیل یافته است که فراریت و وزن ‏مولکولی آنها تا حدی باهم تفاوت دارند.

  • جزء اول: جزء اول که تاپ نوت نامیده می‌شود، فرارترین ماده و مشخص‌ترین بو را دارا بوده ‏و در تولید عطر کاربرد دارد.‏
  • جزء دوم: جز دوم که میدل نوت نامیده می‌شود، کمتر فرار است و عموما عصاره یک ‏گل (بنفشه، یاس و غیره) است.‏
  • جزء سوم: آخرین جزء یا اندنوت، کمترین فراریت را دارد و معمولا یک رزین یا پلیمر مومی ‏است.‏

سیوتون، اصلی‌ترین سازنده عطر 

عطر و ادکلن
برای خرید عطر به پایین جعبه دقت کنید

بیشتر عطرها اجزای بسیاری دارند و از لحاظ شیمیایی غالبا مخلوط‌های ‏کمپلکس هستند. با پیشرفت تجزیه مواد عطر طبیعی، مصرف ترکیبات آلی ‏سنتزی خالص که بوی آنها همانند بوی عطر خاصی می‌باشد، بسیار ‏معمول شده است. نمونه آن سیوتون، یک کتون حلقوی است که از سیویت ‏بدست می‌آید. سیویت، ماده‌ای است که از غده‌های گربه سیویت ترشح ‏می‌شود. گربه سیویت، حیوانی شبیه به گربه است که در اتیوپی و افریقای ‏مرکزی یافت می‌شود.‏ سیوتون در عطر سازی ارزش بسیار دارد. امروزه سیوتون بصورت سنتزی ‏موجود است. برای سنتز سیوتون، نخست ۸، هگزادکان ۱، ۱۶، دی ‏کربوکسیلیک اسید تهیه می‌کنند و سپس آنرا بصورت حلقه در می‌آورند. یون توریم (Th+4) کاتالیزور بسته شدن این حلقه است.

سیویت، مانند مشک، مجموعه‌ای از مواد جاذب جنسی است. این مواد ‏جاذب جنسی در عطرهای موثر با زیرکی بوسیله بوهای گل و گیاهی ‏پوشانده می‌شوند. جاذبه اولیه از بوی خوش حاصل می‌شود. اما اثر ‏اساسی ناشی از سیویتون یا مشک است.‏

سایر ترکیبات عطر 

ترکیبات دیگری که در عطرها بکار می‌روند، شامل الکل‌ها و استرهایی با وزن ‏مولکولی زیادند. یک نمونه، ژرانیول (با نقطه جوش‎‎‏ ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد) یک جزء اصلی از ‏روغن ژرانیوم (شمعدانی معطر) ترکیه‌ای است.‏ استرهای این الکل، برای ساختن ماده معطر سنتزی که بوی رز دارد، در ‏عطرسازی بکار می‌رود. مثلا استری که از واکنش میان ژرانیول و اسید فرمیک تشکیل می‌شود، بوی رز دارد.‏عطرها نوعا ۱۰% تا ۲۵% اسانس عطر و ۷۵% تا ۸۰% الکل و یک ثابت ‏کننده برای نگه داشتن روغن‌های اسانسی دارد. عطرها به بیشتر مواد ‏آرایشی افزوده می‌شوند تا محصول بدست آمده بوی مطلوب داشته باشند؛ ‏این مواد بوهای طبیعی و دیگر اجزایی مانند مواد جاذب جنسی را می‌‏پوشانند. آنها بعلت داشتن الکل، خاصیت ضدعفونی و باکتری‌کشی ‏ملایمی دارند.‏

چرا بعضی از بوها نسبت به بقیه ماندگاری بیشتری دارند؟ 

اشخاصی که پوستی چرب دارند معمولا بوی عطرشان نسبت به افرادی که پوست خشک دارند، ماندگاری بیشتری دارد. زیرا پوست چرب به طور طبیعی مرطوب است و رطوبت باعث نگهداری و ماندگاری بوی عطر می‌شود.

چه کنیم تا بوی عطرمان بیشتر بماند؟ 

همانطور که گفته شد ماندگاری بوی عطر بسته به خشک یا چرب بودن پوست، در افراد مختلف متفاوت است. در صورت امکان در طول روز، عطر خود را تجدید کنید. متخصصین تولید محصولات بهداشتی توصیه می‌کنند که عطر را به پشت گوش‌ها و گردن خود بزنید و مقدار کمی را هم بر روی پوست بدنتان استفاده کنید. با این کار بوی عطر شما پخش می‌شود و سریع از بین نمی‌رود. یک اسپری کوچک روی موها باعث می‌شود بوی عطر شما در تمام روز باقی بماند.

چرا همه عطرها الکل دارند؟ 

زیرا الکل باعث می‌شود بو روی پوستتان نمانده و از پوست شما متصاعد شود. بدون وجود الکل در عطر، شما تنها کسی خواهید بود که متوجه می‌شوید عطر زده‌اید.

چه کنیم که عطرمان دیرتر فاسد شود؟

شیشه عطر را در محل خشک، خنک و به دور از پنجره و نور خورشید نگه دارید؛ زیرا نور خورشید باعث بروز اختلالاتی در مواد تشکیل دهنده عطر شده و آن را از بین می‌برد. به طور کلی برای اینکه شیشه عطر عمر بیشتری داشته باشد، پیشنهاد می‌شود آن را همیشه درون جعبه‌اش نگه دارید.

چرا بوی یک نوع عطر در افراد مختلف متفاوت می‌باشد؟

ترکیب شیمیایی بدن, رژیم غذایی و سن اشخاص بر عطری که به پوست زده می‌شود تاثیر می‌گذارد. در ضمن, عطر دارای بسیاری از روغن‌های اسانس دار می‌باشد. برخی از روغن‌های اسانس دار تاثیر متفاوتی بر روی پوست اشخاص می‌گذارد و احتمال دارد که برخی از آنها جذب پوست بشود. همین مساله باعث می‌شود تا بویی از پوست متصاعد شود و در نتیجه بوی عطر نیز متفاوت شود.

عطر را چگونه استفاده می‌کنند؟ 

عطر و ادکلن
در نقاطی از بدن که دارای نبض است از عطر استفاده کنید

در کمال تعجب مشاهده می‌کنیم که بسیاری از خانم‌ها نمی‌دانند که عطر را به کجای پوست خودشان بزنند. عطر باید به نقاطی که دارای نبض است زده بشود. در حقیقت, نقاط دارای نبض, نقاطی هستند که فاصله رگها از سطح پوست به کمترین حد خود می‌رسد و در همین نقاط, رگ‌های خونی حرارت بیشتری از خودشان می‌دهند که به صورت یک پمپ کوچک عطر عمل می‌کند و بوی عطر نیز بهتر متصاعد می‌شود. نقاط دارای نبض عبارت است از : مچ دست, پشت گوش, پشت زانوی پا و پشت آرنج دست قسمت پائین گلو. در ضمن برای اینکه بوی عطر دوام بیشتری داشته باشد, روی مچ‌های پا نیز زده می‌شود که جریان متصاعد شدن عطر را از پائین به بالا امکان پذیر می‌سازد.

چرا برخی از عطرها گران قیمت هستند؟ 

عطرها دارای مقدار معینی از مواد تشکیل دهنده طبیعی گران قیمت هستند. برای ساختن ۴۵۲ گرم روغن گل محمدی, بیش از یک تن گلبرگ گل استفاده می‌شود که سه تا چهار هزار دلار هزینه در بر دارد. همین مساله درباره بسیاری از انواع روغن‌های اسانس دار نیز صادق است.

چه مواردی را باید در نگهداری عطر رعایت کرد؟ 

عطر, باید به دور از حرارت یا سرمای بیش از حد نگهداری بشود. در ضمن, در شیشه عطر باید محکم بسته شود تا از بخار شدن آن جلوگیری گردد. از قرار دادن عطر برای مدت طولانی در برابر تابش نور خورشید نیز جلوگیری بشود. 

آیا عطر مصارف دیگری بجز استفاده آن روی پوست دارد؟ 

به هنگام استحمام, میتوان چند قطره از عطر دلخواه را در آب وان ریخت. در ضمن به هنگام شستشوی لباس‌های زیر نیز می‌توان چند قطره از عطر دلخواه را به آب شستشو ریخت یا آن را روی گل‌های مصنوعی اسپری کرد.

مواد دافع بو 

حدود ۲ میلیون غده عرق بر سطح بدن دست اندرکار تنظیم دمای بدن ‏هستند. این غده‌ها با ترشح آب که تبخیر آن اثر خنک کنندگی دارد، دمای بدن ‏را تنظیم می‌کنند. از این تبخیر، اجزای جامدی به جای می‌ماند که عمدتا ‏سدیم کلرید و مقادیر کمتری پروتئین و دیگر مواد مرکب آلی است. ‏بوی بدن بیشتر از آمینها و مواد حاصل از هیدرولیز روغن‌های چرب (اسیدهای ‏چرب ، آکرولیین و غیره) است که از بدن و از رشد باکتریایی در باقیمانده ‏حاصل از غده‌های عرق گسیل می‌یابند. برای آنکه بدن انسان وظایف خود را ‏به خوبی انجام دهد، عمل تعریق هم امری عادی و هم ضروری است. خود ‏عرق کاملا بی بو است، اما محصولات تجزیه باکتریایی چنین نیستند.‏

انواع مواد دافع بو

مواد دافع بو از سه نوع عمده هستند: یک نوع آنها ، بطور مستقیم تعرق را می‌خشکاند یا بعنوان مواد ‏منقبض کننده عمل می‌کنند. نوع دیگر آنها که بو دارند و بوی عرق را می‌پوشانند. نوع سوم آنها که ترکیبات بودار را با واکنش شیمیایی برطرف می‌کنند. از جمله موادی که بعنوان قابض عمل می‌کنند، آلومینیم سولفات ‏آبپوشیده، کلرید آلومینیم آبپوشیده (‏O‏۲‏H‏۶ . ۳‏AlCl‏) ، آلومینیم کلروهیدرات ( در ‏واقع آلومینیم هیدروکسی کلرید ) و الکلها هستند. ‏

مواد بی‌بو کننده

از جمله مواد مرکبی که بعنوان عوامل بی‌بو کننده عمل می‌کنند، روی ‏پروکسید، روغن‌های اسانسی و عطرها و انواعی از مواد ضد عفونی کننده ‏ملایم هستند. روی پروکسید، مواد مرکب بودار را با اکسید کردن آمین‌ها و ‏ترکیبات اسیدهای چرب برطرف می‌کند. روغن‌های اسانسی، عطرها یا ‏بوها را جذب می‌کنند یا آنها را می‌پوشانند و ضدعفونی کننده‌ها معمولا ‏عوامل اکسید کننده یا کاهنده‌ای هستند که باکتریهای ایجاد کننده‌ بو را ‏می‌کشند.‏

 

عطر درمانی چیست؟ 

در واقع این روش درمانی جزقدیمی‌ترین درمان‌هاست. گفته شده که به طور سنتی مصریان از روغن‌های خوشبو برای ماساژ و درمان بیماری‌های گوناگون نیز استفاده می‌‌کردند. در دوران شیوع طاعون بسیاری از افرادجهت جلوگیری از انتشار این بیماری روغن‌های معطر را می‌‌سوزاندند زیرا اعتقاد داشتند که بوی خوش، طاعون را ریشه کن می‌‌کند.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.