تفکر طراحی چیست و چگونه شما را خلاق‌تر می‌کند؟

ویژگی مهم تفکر طراحی در تنوع زیاد آن است

چگونه برخی از شرکت‌ها این کار را انجام می‌دهند؟ سالانه برای رفع نیازمندی‌های مردم، محصولات خلاقانه و نوآورانه عرضه می­کنند. این مسائل اتفاقی برحسب شانس نیست، این خلاقیت‌ها برحسب تفکر طراحی است.

تفکر طراحی در دنیای کسب و کار ایده جدیدی نیست، شرکت اپل، کوکاکولا و نایک همه از آن استفاده می‌کنند تا مارک‌های خود را تولید کنند. متاسفانه، بسیاری از مردم آموزش ندیده­ اند و نمی­دانند تفکر طراحی چیست و یا از آن چگونه استفاده کنند!

ویژگی مهم تفکر طراحی در تنوع زیاد آن است. با کمک تفکر طراحی، نوآوری­‌هایی در پرستاری، برنامه‌های درسی مدرسه، توسعه برنامه، راهبردهای مدیریتی و طراحی محصول فیزیکی به وجود آمده‌است.

اگر می‌خواهید خلاق‌تر باشید، تفکر طراحی یک موقعیت عالی برای شروع است! (روش‌‎هایی برای شکوفایی خلاقیت).

تعریف تفکر طراحی

تعریف دقیق تفکر طراحی تا حدودی دشوار است. یکی از بهترین روش‌های آشنایی با این فرآیند، تماشای کلیپ‌های ویدیوئی می­ باشد. ویدیوهایی که ویژگی IDEO(یکی از بزرگترین نام­ ها در تفکر طراحی است) را داشته باشد.

تفکر طراحی یک فرایند متمرکز بر راه‌حل است. از طریق تمرکز، ساختارها و فرآیندهای موجود را به چالش می‌کشد و تلاش می‌کند تا نیازهای انسانی را در هر شرایطی در نظر بگیرد.

طراحی از ابتدای تولید محصول در نظر گرفته شده‌است. هدف، ساخت یک چیز عجیب و غریب نیست بلکه باید وسیله­ ای مناسب نیاز مردم باشد. یکی از بخش­ های جذاب تفکر طراحی، تأکید آن بر رشد خلاقیت است. با تلاش می­ توان ­ایده ­های خلاقانه را به یک نسخه پایدار و قابل استفاده تبدیل کرد.

۴ اصل تفکر طراحی

کریستف مینل و لری لایفر نویسندگان کتاب‌هایی با موضوع تفکر طراحی هستند. در کتاب خود، آنها چهار اصل کلیدی را در فرآیند تفکر طراحی اعمال می­ کنند:

۱.قانون بشر – طراحی ذاتی اجتماعی است.  طراحان با همکاری طراحان گذشته و مطابق با نیازهای انسانی محصولاتی را تولید می­کنند.

۲. قانون دوگانگی – مشکلات مبهم و قابل تفسیر هستند. طراحان باید این ابهامات را بررسی کنند و به دنبال پاسخگویی برای سوالات ساده باشند. حذف ابهام، موجب محدود شدن خلاقیت است.

۳. طراحی مجدد طرح­های قدیمی – با تفکر طراحی می­ توان تمام طرح ­های قدیمی را مجدد طرح کرد. انسانها دائما به دنبال راه‌حل های جدید برای اعمال تغییرات در مشکلات قدیمی هستند.

۴. قانون تناسب – بهترین راه برای برقراری ارتباط با ایده ­های طراحی از طریق محصولات است. در مورد ایده‌ها و محصولات بحث و بررسی کنید و با یافتن راه حل ­هایی مسئله را رفع کنید.

فراتر از این چهار اصل، کل تفکر طراحی شامل یک دیدگاه خاص است. برای کسب نتایج خوب تفکر خلاق، کار گروهی، همدلی، کنجکاوی و خوشبینی را در طول کل روند دنبال کنید.

چگونه از روند تفکر طراحی پیروی می­کنید؟

هر مدل تفکر طراحی ممکن است نام ­های مختلفی برای مراحل مربوطه داشته باشد. اما، به طور کلی، فرآیند تفکر طراحی شامل هفت مرحله می ­شود.

لازم نیست که این هفت گام را کامل کنید، و هر مرحله را یک بار انجام دهید. تفکر طراحی یک فرآیند تکرار است، بنابراین نظم و پیشرفت مراحل از پروژه به پروژه تغییر می­کند. با رعایت اصول و مراحل کار می­توان ایده­ های خلاقانه را وسعت داد.

گام اول: همدردی / تحقیق

در بیشتر موارد، طراحان مشکلات خود را حل نمی­ کنند. در عوض، آنها مشکلات مردم را با دیدگاه­ های منحصر به فرد، ارزش ها، فرهنگ ها و باورها حل می­ کنند.

مهمترین مسئله این است که طراحان هنگام تلاش برای درک مشکلاتی که در حال حل کردن هستند، با مخاطب در مورد هدف صحبت می­کنند. طراحان مشکلات را درک کرده و از طریق همدری با مخاطبین اطلاعات را جمع آوری می­ کنند.

به داستان‌های این افراد، شکایات و صحبت ­هایی که آنها در مورد وضعیت فعلی دارند، گوش دهید. هدف از درک این دیدگاه ­های منحصر به فرد، رسیدن به یک راه حل مناسب است که به همان اندازه که نیازهای مردم را برآورده می­ کند، به گونه‌ای عمل کند که برای آنها بهترین باشد.

پس از اینکه طراحان با مخاطبان در مورد هدف صحبت کردند، افراد آن گروه باید با هم هماهنگ باشند. اطلاعات جمع ­آوری شده را به اشتراک گذاشته و نیازهای مشترک مردم را بررسی کنند.

هنگامی که طراحان احساس می­کنند درک درستی از وضعیت دارند، وقت آن است که گام بعدی را شروع کنند.

گام دوم: تعریف

هدف بعدی تعریف درستی از مسئله است که بقیه فرآیند طراحی را هدایت می­کند.

طراحان نمی ­توانند تمام نیازهای مردم را پاسخ دهند بلکه روی یک گروه متمرکز می­شوند و نیاز آنها را مورد بررسی قرار می­دهند.

اگر برای هر مسئله یک راه حل در ذهن داشته باشید، درخشش و خلاقیت خنثی خواهد شد. در عوض، اطمینان حاصل کنید که هر بیانیه برای مسئله موردنظر را می­توان با روش های مختلفی حل کرد، اگر طراح نتواند حداقل دو راه­ حل پیشنهاد بدهد نیاز به تمرکز و تجدیدنظر دارد.

بیانیه مسئله باید روشن و آموزنده باشد تا اعضای تیم طراحی از مسیر و تمرکز پروژه آگاهی داشته باشند. زمانی که تیم با تعریف بیانیه مسئله موافق باشد و از آن درک درستی داشته باشد، وقت شروع ایده­ های فکری است.

گام سوم: ایده

وقت شروع ایده ­پردازی برای یافتن راه حل­ها است.

ایده­ های مختلفی را ارائه دهید، سپس بر تخیلات خود تمرکز کنید. ایده ها مهم نیست که چه شکلی هستند و حتما نباید بر پایه علم باشند، ایده ­ها نیاز به اصلاح ندارند، گروه طراح باید روی آن تمرکز کند تا از طریق ایده ­ها به راه ­حل برسد.

یکی از ارزش ­های کار گروهی این است که مردم می ­توانند بر روی ایده های یکدیگر متمرکز شوند. حتی در یک پیشنهاد غیر­عادی، ممکن است عنصری وجود داشته باشد که توسط یک طراح دیگر کشف و برای محصولش استفاده شود.

ایده ها اگر اجرایی هستند آنها را بررسی کنید، اگر در ایده ­پردازی موفق نبودید سایت­ های آنلاین وجود دارد که می­ تواند جایگزین مناسبی باشد.

گام چهارم: نمونه اولیه

ایده­ های قابل اجرا را بررسی کنید، از یک ایده یک نمونه اولیه بسازید. در نمونه اولیه نیازی به ساخت کامل محصول نیست، هدف از نمونه اولیه برقراری ارتباط کاربران با آن و کسب اطلاعات است.

حتی برای ایده های مهم نیز باید یک نمونه اولیه ساخت و به آن فرصت داد. نمونه اولیه را سریع و بدون اتصال به یک ایده تکمیل کنید. در صورت ناکامی در ایده، طراح باید بتواند به راحتی آن را کنار بگذارد.

این مرحله برای کسب تجربه است، این کار از این جهت ارزشمند است که در مراحل بعدی می توانید آن را بهبود بخشید.

گام پنج: تست

این مرحله اساسا در یک چرخه با مرحله چهار و شش انجام می شود. اکنون که نمونه اولیه ساخته شده است، وقت آن است که آن را آزمایش کنید! نمونه اولیه را در اختیار کاربران گذاشته و از آنها بخواهید آن را آزمایش کنند.

بررسی مشاهدات و بینش های کاربر به شما کمک خواهد کرد. با دقت تماشا کنید که چگونه آنها با نمونه اولیه ارتباط برقرار می­ کنند، از این طریق اشتباهات خود را بررسی و ابهامات را رفع کنید. این مرحله به طراحان کمک می ­کند تا به صورت خلاقانه مشکلات را که از طریق تست نمونه ­های اولیه ایجاد می­ شود، حل کنند.

در این مرحله توانایی­ و انگیزه خودتان را با پرسیدن سوالاتی بررسی کنید، زمانی که این اطلاعات جمع­ آوری شد به مرحله نهایی در روند تفکر طراحی بروید.

گام ششم: یادگیری

نظرات جمع آوری شده در مرحله پنج تفسیر شده و شما را آگاه می­کند. طراحان اطلاعاتی را که از تست های مرحله پنجم دریافت کرده­اند، تفسیر می­کنند، گام ­های موردنیاز را در روند تفکر طراحی دسته بندی می ­کنند.

در بسیاری از موارد، این تنها یک مسئله برای تصحیح نمونه اولیه است. نمونه های اولیه بر اساس بینش کاربران ترکیب شده، گسترش یافته یا حذف می­ شوند.

در موارد دیگر، طراحان ممکن است مجبور شوند به مرحله اول برگردند، یا متوجه شوند که راه ­حل نیاز به اصلاحاتی دارد و یا به این نتیجه برسند این چیزی نیست که به دنبالش هستند. می ­توان با گذشت زمان نمونه‌های اولیه را بهبود بخشید و به یک محصول نهایی تبدیل کرد.

در کار تئوری تفکر طراحی همیشه چیزهای جدیدی برای یادگیری یا کشف راه ­حل­ های جدید برای یک مسئله وجود دارد.

با این حال، زمانی که یک راه­ حل خلاقانه در یک بیانیه برای کاربران شناسایی شده با موفقیت به اتمام می ­رسد، می ­توان گفت که آماده تولید است.

پیدا کردن ایده “A-Ha!”

در این مقاله مفهوم تفکر طراحی را بررسی کردیم، برای درک عمیق ­تر آن از دوره ­های شگفت ­انگیز ابتکار IDEOU استفاده کنید.

از تفکر طراحی می­توان در زندگی نیز استفاده کرد. می‌توانید به طور کامل مشکلات را با ایده ­های خوبی حل کنید. کافیست تا روی آن تمرکز کرده و ایده ­های جالبی بدهید.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.